Pocket Escape Room is zoals de naam het al zegt, een mini-versie van een escape room-bordspel. Het spel werd bedacht door Martino Chiacchiera en Silvano Sorrentino en uitgegeven door 999 Games. Eerder deze maand schreven we een review van de gelijkaardige Exit-games van dezelfde uitgever, nu is de Pocket Escape Room aan de beurt.

Ontsnappen op verplaatsing

Je kan het spel alleen of tot en met zes andere mensen spelen. Jullie zijn studenten van de vreemde Doctor Thyme, die jullie heeft uitgenodigd om je vaardigheden te testen. Het spel wordt gespeeld met een pak kaarten, een potlood en een vel papier. Er zijn kaarten die het verhaal vertellen of locaties tonen, maar er zijn twee soorten kaarten die voor de uitdaging zorgen. Dat zijn raadselkaarten, en voorwerpkaarten.

Raadselkaarten geven je een uitdaging. Dat zijn meestal visuele puzzels, die vanaf het eerste moment al een duidelijk idee geven wat je ermee moet doen. De voorwerpkaarten moet je bewaren, en komen gewoonlijk in het spel als de oplossing voor bepaalde raadsels. De raadsels zijn verdeeld in vier gekleurde stapels. Wanneer je niet voorbij een puzzel geraakt in de ene stapel kan je proberen de andere stapel op te lossen. Vaak stoot je dan op de oplossing of het nodige voorwerp voor de eerdere puzzel.

Pocket escape room 999

Het spel geeft punten op vlak van tijd, en hoe correct je antwoorden waren. Dat wordt zelf bijgehouden. Wanneer je denkt een puzzel opgelost te hebben, draai je de kaart om en zie je de oplossing op de achterkant. Als je het juiste antwoord hebt, ga je verder. Als je fout was, ga je nog steeds verder, maar verlies je punten. Hoewel het spel zeker een groot deel aan makkelijk op te lossen puzzels bevat, zaten er toch enkele zeer uitdagende raadsels tussen. In onze sessie hadden we uiteindelijk drie antwoorden fout en waren we een klein beetje over de kortste tijdslimiet gegaan. De tijdslimieten zijn verdeeld in drie categorieën: 0-60 minuten, 61-90 minuten, 91 of meer minuten. Die hebben een invloed op je uiteindelijke score.

In een echte escape room kan je meestal een hint vragen wanneer je echt vast zit. Pocket Escape Room maakt hier ook gebruik van door twee kaarten met hints te bevatten. Die staan in spiegelbeeld opgeschreven en je kan er beroep op doen wanneer je echt niet verder geraakt.

hints pocket escape room

Het spel is een escape room en zal je even hard aan het denken zetten als de echte variant, maar kan dus ook maar eenmalig gespeeld worden. Alle kaarten zijn nodig om het verhaal te beëindigen, wat betekent dat de volledige levensduur van dit spel ongeveer een uur is. Als pocket game is het spel dan ook niet zo duur (tien euro op dit moment) en zal je zeker je plezier eruit halen. Pocket Escape Room lijkt ons een ideaal spel voor op reis of een spelletjesavond met vrienden of familie. Het spel is een mooie introductie tot het concept van echte escape rooms, maar doorgewinterde spelers zullen het snel kunnen oplossen.
Stop pocket escape room
De structuur van het spel is zeer goed uitgewerkt, als je de regels volgt en de kaarten goed leest, zal het voor een leuke speelsessie zorgen. De tekeningen op de kaarten zijn ook zeer mooi verzorgd en tonen je steeds zeer duidelijk wat de makers je willen prijsgeven aan informatie. Eens je het spel beëindigd hebt, zal je één van vier mogelijke eindes bereiken. Herspelen om een ander eind te bereiken is echter verloren moeite, want je kent alle oplossingen al. Je krijgt wel een leuk verhaal dat je een kleine blik geeft in de geest van doctor Thyme, zijn lab en zijn experimenten. Liefhebbers van escape rooms en nieuwsgierigen raden we aan om de Pocket Escape Room zeker een kans te geven.

7 Leuk

Pocket Escape Room is een leuk spel om met een kleine groep vrienden te spelen. Mensen die nieuw zijn voor het concept van escape rooms hebben hier een zeer mooie introductie. Doorgewinterde veteranen zullen er ook plezier uit halen, maar de puzzels zullen snel opgelost geraken.

• Gameplay 7
  • Vormgeving 8
  • Opstelling 7