Wie het oude Egypte voor de geest haalt, denkt wellicht eerst aan piramides, nijlpaarden, katten en de faraos. We associëren het vergane rijk grotendeels met monumentale bouwwerken, maar blijkbaar waren de Egyptenaren ook niet vies van een potje dobbelenWat er ook van zij, wie dol is op het Rijk van de Nijl en houdt van vlugge dobbelspelletjes, kan voortaan terecht bij Ominoes van Yay Games.

Laten we er meteen een lans voor breken: Ominoes is de eenvoud zelve, heerlijk simpel zelfs. Je krijgt een zak vol dobbelstenen vol kleurrijke symbooltjes en een matje om op te spelen. Iedere speler heeft een kleur, waarmee hij moet proberen om puntjen te scoren. Het spelverloop houdt in dat je een dobbelsteen rolt, een reeds geplaatste dobbelsteen van je gerolde kleur verplaatst en daarna je gerolde dobbelsteen ergens op het speelveld plaatst.

Ominoes

V.l.n.r. Ominotep, Apep, Ra, Khepri, Horus & Yay-Ra (een devoot Bangles-fan)

Slaag je er op dat moment in om een groepje van vier of meer van je eigen kleur te verbinden, dan verdwijnen die van het bord en scoor je punten. Geen mopjes over mummies en complexiteit voor dit spel. Het label “two turns to learn” dat op de verpakking pronkt? Er boenk op.

Eb en vloed van woestijnzand

Maar is het ook leuk? Best wel, want onder het simplisme gaat onverwacht wat dynamiek schuil. Om te beginnen staat elke kleur slechts een keer op de dobbelsteen, dus je gaat vaker een kleur rollen van je tegenspeler, waardoor je diens dobbelstenen zit te bewegen op het bord. Op die manier haal je meer andermans groepjes uiteen dan dat je je eigen snode plannetjes uitvoert. In het juiste groepje is dat een garantie op smack talk of minstens wat gejoel.

De grilligheid van de dobbelstenen wordt ook nog eens aangevuld met twee zwarte symbolen die je kunt rollen. De ene laat je een dobbelsteen naar keuze bewegen, en de andere laat je er één opnieuw rollen. Die zwarte symbolen tellen ook nog eens als jokers bij het maken van groepjes. Ze kunnen het speelveld rap doen keren en compleet onverwachte wendingen geven. De voortdurende interactie met je tegenspelers en de kortheid van de beurten geeft Ominoes een pittig tempo.

Ominoes

Een spelletje dat net op gang is gekomen. De slangenput in het midden is ontoegankelijk, dus je ziet meteen hoe krap het kan worden.

Tussendoortje met veel willekeur

Eenmaal het spel lekker aan het bollen is, steken er al zoveel stokken in elkanders wielen dat het speelveld vol ligt met verspreide dobbelstenen. Dobbelstenen verplaatsen zonder de andere een cadeau te doen wordt een steeds moeilijkere klus. Op zo’n momenten lijkt Ominoes op een gespierde variant van OXO. Dat duurt tot de impasse doorbroken wordt, zij het door een spelersfout of de onvermijdelijke lucky dice roll. Gescoorde dobbelstenen verdwijnen en het speelveld wordt minder krap, wat de opties weer doet verruimen.

Net als een doorsnee woestijnlandschap is Ominoes een veranderlijk ding dat om de haverklap van uiterlijk verandert en zijn routes hertekent. Die onvoorspelbaarheid garandeert voortdurend pittige ommezwaaien in de board state, wat er vaak toe leidt dat er een onverwachte winnaar opstaat. Toogstrategen die graag lang op voorhand nadenken zijn eraan voor de moeite, want hier draait het allemaal om verrassingen en on the fly beslissingen maken die je net zo goed het spel kunnen kosten.

Hoelang een rondje Ominoes duurt, hangt af van de goden en hoe ze de teerlingen laten rollen, maar gemiddeld ben je er een kwartiertje mee zoet. Dat maakt het een ideale filler game en in de juiste groep zelfs een party game. Het weet net die goede balans te slaan tussen blind geluk en het belonen van inzicht.

7 Kort & Krachtig

Over Ominoes vallen er weinig boeken te schrijven, maar dat ligt perfect in lijn met de ambitie van het spel. Het speelt snel, is klein genoeg voor de reistas en je hoeft er je hoofd niet te hard over breken. Het is ook spek voor (bijna) ieders bek, van een biggetje van goede kweek.

• Gameplay 7
  • Vormgeving 7
  • Opstelling 8