Ohanami review: volledig zen

Uitgever: NBV, White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: 20 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Zen tuinieren

Het is te zeggen: tuintjeS, meervoud. Iedere speler legt in de loop van drie rondes drie tuintjes aan. Dat doe je door kaarten in maximaal drie verticale rijen te leggen. Let wel op, als je een nieuwe tuinuitbreidingskaart wil neerleggen, moeten die in numerieke volgorde aan je bestaande tuin toegevoegd worden. Je kan kaarten met een hogere numerieke waarde boven de hoogste kaart van je tuin leggen, en kaarten met een lagere numerieke waarde onder de laagste. Kaarten tussenin schuiven is niet toegelaten. Kaarten moeten niet aansluiten, dus je kan gerust wat nummertjes overslaan, maar dat beperkt de mogelijkheden die je hebt om later nog kaarten aan je tuintje te breien.

Mag iedereen dan zomaar kaartjes bijleggen? Wel, neen. Het spel kent uiteraard een zekere regelmaat en verloopt over drie rondes. Aan het begin van het spel krijgt iedere speler 10 kaarten. Vervolgens houdt hij of zij er 2 en geeft de rest door aan de speler naast hem. Deze 2 kaarten kan je gebruiken of, als ze niet in je rij of je gameplan passen, afleggen. Zo krijg je telkens minder kaarten, tot ze op zijn. Wanneer dat gebeurt, is de ronde voorbij en worden punten geteld. Na de eerste ronde tellen alleen de blauwe waterkaarten, na de tweede ronde de blauwe waterkaarten en de groene plantenkaarten. In de derde en laatste ronde tellen álle kaarten, inclusief de roze kersenbloesems die bijzonder veel punten opleveren. Je tuintje blijft na het einde van elke ronde behouden, dus je zal goed moeten nadenken welke nummers je aflegt om in de volgende ronde niet in de problemen te komen. Aan het einde van de laatste ronde worden de punten een laatste keer geteld: wie de meeste punten heeft, wint.

Het is moeilijk een weldoordachte strategie in Ohanami te formuleren. Als je al vroeg inzet op de blauwe waterkaarten, leveren die je élke ronde punten op, maar veel zijn ze niet waard. Als je vooral focust op de kaarten die meer punten opleveren, pluk je daar pas in de laatste fase van het spel de vruchten van. Bovendien blijf je steeds afhankelijk van de kaarten die je medespelers je doorschuiven: geluk is een belangrijke factor in dit spel. In onze ervaring loont het vooral de moeite om je kaartnummer steeds zo dicht mogelijk op elkaar te laten volgen, waardoor je minder snel in de vervelende situatie geraakt dat je geen kaart in je tuin kan plaatsen en ze moet afleggen. Afgelegde kaarten leveren immers geen punten op.

Ook interactie met andere spelers blijft tot een minimum beperkt. Je mogelijkheden om je tegenstanders te pesten of helpen zijn zowat onbestaande, en elke speler zal vooral bezig zijn met het zo efficiënt mogelijk inrichten van zijn of haar eigen tuin. Het is niet ongewoon dat een spelletje in stilte verloopt, met alle spelers diep in gedachten verzonken, wat slechts onderbroken wordt door het moment waarop iedereen zijn resterende kaarten doorgeeft nadat hij of zij er zelf twee gespeeld heeft.

Sobere schoonheid

De rust die je overvalt tijdens het spelen van Ohanami, wordt weerspiegeld in het sober en stijlvol spelmateriaal. De illustraties op de kaarten zijn eenvoudig, maar effectief. De vier verschillende soorten kaarten hebben allemaal enkele verschillende illustraties die waterbronnen, planten, stenen of kersenbloesems afbeelden.

Ook de scoreblaadjes zijn efficiënt, duidelijk en to the point. Omdat je aan het einde van het spel toch wel met wat getallen zit te goochelen, hopen we dat je behoorlijk kan hoofdrekenen. Of je neemt een rekenmachine bij de hand. Dat kan natuurlijk ook.

Licht vertier

De grote sterkte van Ohanami is de draagbaarheid ervan. De regels leer je in een handomdraai, het speldoosje is klein en neemt nauwelijks plaats in, net als het spel zelf tijdens het spelen. Dat maakt van Ohanami een fantastisch reisspel, dat je probleemloos in je koffer of rugzak mee smokkelt en dat je snel boven kan halen om dode momentjes op te vullen.

Ohanami is zoals gezegd een erg rustgevend spel, maar kan doorgewinterde boardgamers misschien niet de strategische uitdaging bieden die ze zoeken. Het is een fijn tussendoortje, maar zal wellicht geen veelgevraagd hoofdgerecht zijn op een spellenavond.

Geïnteresseerd in andere bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze andere artikels over WGG.

0