Oh, Fox! review: in het bos is niemand veilig!

In Oh, Fox! ben je een van de vele hongerige roof- of prooidieren die op zoek zijn naar een maaltijd. Spelers nemen het tegen elkaar op om hun buikje vol te eten. Neem je de kant van de jagers zoals de vos, uil, slang of de das? Misschien vind je er meer aan om uit hun klauwen te blijven als egel, konijn, rat, mus, eekhoorn of kikker? Wie je ook bent of wat je ook eet, het bos zal een drukke bedoening worden!

Spelontwerp:  Hurby Donkers
Uitgever: Cinnamon Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: 20 min

Reviewcopy gekregen via uitgever

Oh Fox! spelbord

Wie ben ik?

Oh, Fox! Daagt je uit om je deductieve skills tot een maximum te ontplooien. Elke speler neemt de rol van een prooi- of roofdier.

Oh, Fox! daagt je uit om je deductieve skills tot een maximum te ontplooien. Elke speler neemt de rol van een prooi- of roofdier. Elk spel zijn er drie mogelijke keuzes voor een prooi en twee keuzes voor een roofdier. Dit is belangrijk want ook al is de rol vrij duidelijk, elk dier speelt volgens zijn eigen regels en doelstellingen. Er is altijd maar 1 roofdier terwijl de rest van de spelers prooien zijn. Als je het roofdier bent, moet je jezelf wel als zodanig onthullen, maar niet vertellen welke van de twee roofdieren je bent.

Elk dier heeft een speciale beweging die ze kunnen uitvoeren waardoor hun locatie op het bord onzeker wordt voor de rover. Het roofdier wil natuurlijk zoveel mogelijk prooien vangen terwijl de prooien alleen maar lekker groen willen eten ( en niet opgegeten worden natuurlijk).

dieren

Pick a card, any card!

In Oh, Fox! heeft elke speler zijn eigen stapel van 13 actiekaarten. De kaarten zijn hetzelfde voor alle spelers.

In Oh, Fox! heeft elke speler een stapel van 13 actiekaarten. De kaarten zijn voor iedereen hetzelfde. Spelers weten dus welke kaarten er al gespeeld zijn en welke nog beschikbaar blijven. In Oh, Fox! worden er 8 beurten lang actiekaarten gespeeld, pas als dit gebeurd is, worden ze uitgevoerd. Dit betekent dat je niet onmiddellijk in beweging komt maar je pas verplaatst op het einde van het spel. Dit zorgt ervoor dat je speciale beweging verborgen blijft en dat de rover en de prooi meerdere mogelijke posities moeten uitdokteren om uit te vinden waar hun tegenstander zich bevindt.

Dieren 2

Etenstijd!

Actiekaarten worden tegelijk gekozen en onthuld. Dit betekent dat je kan zien wat andere spelers van plan zijn en hierop moet anticiperen voor je volgende keuze. Als je een prooi bent, is het alleen belangrijk om de locatie van het roofdier bij te houden. Als je het roofdier bent, wil je zoveel mogelijk prooien vangen. Als je bv. tegen drie spelers speelt, is er heel wat om te onthouden. Gelukkig krijg je ook een aantal pionnen om aan te duiden wie zich waar bevindt op het spelbord. Plaats je dit opzettelijk verkeerd om spelers te doen denken dat je op het verkeerde spoor bent? Of volg je eerder koppig de kaarten die ze spelen? Het wordt vlug een spel van “ik denk dat hij denkt dat ik denk….”

Oh Fox! vos

Er zijn vijf verschillende bewegingen. Je kan een vakje vooruit bewegen, een dubbele beweging uitvoeren, één keer bewegen en rusten, gewoon rusten of een speciale beweging gebruiken.
Rusten is vooral belangrijk als prooi, want je kan alleen eten als je rust. Prooien kunnen wel alleen rusten waar hun favoriete eten zich bevindt!

For Fox sake!

Oh, Fox! heeft drie soorten voedsel en elk prooidier kan er maar één verteren. Rusten op de verkeerde plek is wel een sluwe zet om het roofdier van je geur af te gooien, maar het betekent wel dat je één rustkaart minder beschikbaar hebt om daadwerkelijk te eten. Eten geeft overwinningspunten, maar iets eten dat je niet lust geeft minpunten. Een roofdier kan natuurlijk ook rusten, en alhoewel dit vreemd lijkt, springt er met een beetje geluk misschien wel een prooi in je klauwen. Hom nom nom!

The quick brown fox jumps over the lazy dog

Na er 8 kaarten gespeeld zijn, is het tijd voor de onthulling en om punten te scoren. Het roofdier begint met het raden van de identiteit van elke prooi. Als die juist is, scoort hij een punt. Daarna begint iedereen te bewegen, beurt per beurt worden de dieren verplaatst. Bij het uitvoeren van een dubbele bewegingskaart zal iedereen eerst één keer bewegen, daarna zullen de speler(s) met een dubbele beweging opnieuw bewegen.

Eekhoorn kaart

Als het roofdier onderweg een prooi tegenkomt, krijgt hij een punt. De prooi krijgt een gebroken hart (een minpunt) op het einde. Ze hebben de ontmoeting met het roofdier maar juist overleefd! Ze worden NIET geëlimineerd maar spelen gewoon verder. Een prooidier kan stoppen op de speciale plaats in het midden van het bord om te genezen van een gebroken hart. Meerdere beurten rusten geneest meer verwondingen. Als een prooidier op het einde van het spel minstens drie vangsten heeft, krijgt hij een bonuspunt.

Oh Fox! Tokens

Het roofdier kan ook een bonuspunt krijgen door elke prooi minstens één keer te vangen, wat natuurlijk moeilijker is in een spel met meer spelers, maar meer spelers betekent ook meer kans om iemand te vangen!

Tot slot zijn er twee speciale doelen, die elk spel anders kunnen zijn, zoals het niet gebruiken van je dubbele beweging of het bewegen in alle vier de verschillende richtingen. Elk doel dat een speler bereikt, levert hem een extra punt op.

Sluw als een vos

Oh Fox!
4 5 0 1
Oh Fox! speelt vlot met een mechanisme dat zowel vertrouwd aanvoelt als vernieuwend is. Het verborgen element van welk dier je bent, bluffen, misleiden en ontsnappen aan de klauwen van het roofdier maken dit een aangename filler vol spanning. Een van de leuke dingen is dat het spel volledig taalonafhankelijk is, en door de leuke tekeningen gemakkelijk aantrek zal vinden.
4/5
0