Nox is een kaartspel voor drie tot zes spelers. Je speelt het met 90 kaarten, waarbij elke kaart een kleur en een waarde heeft. Elke speler krijgt drie kaarten in de hand. Per beurt mag een speler één kaart neerleggen in een etalage, de rijen kaarten die voor elke speler liggen. Spelers kunnen een kaart leggen in hun eigen etalage of in die van tegenspelers. Eens een speler een kaart legt, moet die onmiddellijk een nieuwe kaart nemen uit de stapel met overige kaarten.

Nox

Nox

Spelontwerp: Steffen Brückner
Grafisch Ontwerp: Oliver & Sandra Freudenreich
Projectmanager: Jonny de Vries
Uitgever: White Goblin Games, HUCH! & friends
Aantal spelers: 3-6
Leeftijd: 8+
Speelduur: 20 min.

Spelers mogen dat proces herhalen tot de stapel op is, of tot een speler zes kaarten op een rij heeft liggen. Als speler moet je tactisch beslissen of je een kaart bij je eigen etalage legt of in die van een ander. Indien speler één bijvoorbeeld een oranje kaart met een waarde van elf voor zich heeft liggen en nog een oranje kaart met een lagere waarde (bijvoorbeeld vijf), kan speler twee zijn eigen oranje elf op de lagere kaart van speler één leggen. Enkel de bovenste kaart in de stapels tellen mee voor de eindscore, maar er mogen geen dubbele getallen in een rij liggen. Speler één moet nu dus zijn afgedekte vijf en de nieuwe elf bovenop zijn originele elf leggen, waardoor hij enkel de waarde van de bovenste elf overhoudt, in plaats van de waarde van zowel de vijf als de elf. Op deze manier pak je punten af van de andere spelers, maar geef je daar wel zelf een kaart voor op.

Nox

Eens een ronde afgelopen is, dus als de trekstapel weg is of iemand een etalage van zes kaarten heeft, worden de punten samengeteld. Je verdient enkel punten als je de drie verschillende kleuren aanwezig hebt verzameld in je etalage. Iemand die enkel blauwe en groene kaarten heeft, zal dus geen punten verdienen in een ronde. De speler die het eerst 150 punten bereikt is de winnaar.

Een goede manier om tactisch te spelen is ervoor zorgen dat iemand zes kaarten voor zich heeft liggen voor andere spelers erin slagen om de drie verschillende kleuren in hun etalage te verzamelen, waardoor die spelers dus geen punten krijgen voor die ronde.

Nox

De kaarten bevatten leuke tekeningen, helaas hebben alle kleuren slechts één tekening: er zit geen verschil in de tekening tussen een groene vijf en een groene twaalf. Dat is jammer, want de tekeningen op zich hebben veel charme en we hadden hier graag wat meer variatie op gezien.

Nox

De tekeningen zijn leuk, maar hebben weinig variatie.

Nox is op zich een vrij simpel spel dat je snel uitspeelt. Er zit genoeg tactiek in om het spannend te houden voor enkele rondes en een goede pokerface kan een groot verschil maken. Een volledig spel duurt ongeveer 20 minuten. Het is ideaal om eens boven te halen tijdens een spelletjesavond. Wie een spel zoekt dat weinig kopzorgen met zich meebrengt, zit goed bij Nox. Eens je het speelt, heb je het zeer snel onder de knie en de rondes zijn snel voorbij. Door het simpele concept is het spel geen al te grote uitdaging. Hoe goed je ook bent in bluffen, een groot deel van je slaagkansen zullen gebaseerd zijn op geluk. Het spel biedt niet genoeg om een volledige avond gespeeld te worden, maar wie enkele korte spelletjes zoekt om met vrienden te spelen voor een avondje kan zeker niet verkeerd gaan met Nox.

6 Leuk

Nox is een leuk spel om snel even tussendoor te spelen. Het is duidelijk bedoeld om kort en krachtig te zijn en slaagt grotendeels in die opzet. We hadden wel graag wat meer variatie in de tekeningen gezien. Het spel had ook iets uitdagender mogen zijn.

• Gameplay 7
  • Vormgeving 6
  • Opstelling 6