Onlangs viel op Spellenspektakel ons oog op Nisyros. In deze worker placement van bedenker Peter Slaman en uitgever Sunny Games moeten twee tot vier spelers samenwerken en proberen om te ontsnappen aan de vulkaan die hun Griekse eiland dreigt te vernielen. Is het de moeite waard of laat je beter alle dorpelingen aan hun lot over? Geekster sloeg voor de zekerheid een grote voorraad voedsel in en testte het voor jullie uit.

Nisyros

Spelontwerp: Peter Slaman
Uitgever: Sunny Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 12+
Speelduur: 45-60 min.

Nisyros is een klein eilandje in de Egeïsche zee in de buurt van Kos. Volgens de overlevering zou Poseidon een stuk van Kos hebben afgebroken en het naar een vluchtende Gigant geworpen hebben. Dit werd het kleine eiland Nisyros, waar ook nu nog steeds een slapende vulkaan meteen je blik trekt. In Nisyros ontwaakt de vulkaan echter al tijdens de oudheid en moet je proberen om zoveel mogelijk inwoners veilig en wel naar Kos te evacueren.

Naar de boten

Nisyros lijkt op het eerste gezicht een standaard worker placement, maar heeft toch een aantal leuke unieke elementen. Er is geen scorepad, want je wint of verliest samen. Elke speler kiest een dorp en krijgt tien inwoners, waarvan er minstens zeven Kos moeten zien te bereiken. Jammer genoeg zijn er in het begin slechts twee inwoners zich bewust van het gevaar, en moet je de andere dorpelingen nog overtuigen om ook werkers te worden. Werkers hebben graan nodig om te eten en kunnen via boten (waarvoor je hout moet verzamelen) geëvacueerd worden. Met steen kun je ten slotte dammen bouwen om de lavastroom van de vulkaan tegen te houden.

Nisyros gameplay 1

In het begin is je kleine eilandje heel vredig en idyllisch…

Elke speelronde verloopt telkens in tien stappen. Deze bestaan onder meer uit het plaatsen van je werkers, het ondergaan van willekeurige gebeurtenissen, het verzamelen van grondstoffen, het evacueren van je inwoners en uiteraard het uitbarsten van de vulkaan. De vuurberg zorgt immers voor een groot momentum in het spel, en maakt plekken waar je eerst nog grondstoffen kon verzamelen al snel onmogelijk om te gebruiken. Niet enkel stroomt de lava elke beurt naar beneden, maar de (bijzonder actieve) vulkaan spuwt ook nog eens extra lava uit om de eilandbewoners die denken met hun dammen veilig te zijn, het leven moeilijk te maken. Werkers of bewoners die door de lava overmeesterd worden, lopen het risico om (in een minder levende toestand) naar Hades te moeten gaan.

Moeilijker dan je denkt

Je moet heel wat keuzes maken en een strategie toepassen. Voor welke grondstoffen ga je? Heb je extra werkers nodig (waarvoor je ook meer graan nodig hebt)? Is het de moeite om overal dammen te bouwen? Wanneer begin je met het bouwen van boten voor de eigenlijke evacuatie? Aan de andere kant hangt er ook (te?) veel af van geluk. Elke ronde moet je met verschillende dobbelstenen gooien, waardoor onder meer bepaald wordt hoeveel willekeurige gebeurtenissen er zullen zijn, hoeveel extra grondstoffen je kan krijgen, of je dorpelingen eventuele aanrakingen met lava zullen overleven, en hoe vaak de vulkaan deze keer weer zal uitbarsten. Ook de gebeurteniskaarten zijn willekeurig en kunnen je een groot voordeel opleveren of je plannen helemaal in het honderd doen lopen.

Nisyros gameplay 2

… maar na slechts een paar rondes heerst de chaos.

In het begin is Nisyros een rustig, idyllisch eilandje, en heb je het gevoel probleemloos op je eigen tempo grondstoffen te kunnen verzamelen. Maar zelfs als je steeds de essentiële dammen bouwt om de trage lavastroom tegen te houden, zullen de uitbarstingen van de vulkaan ervoor zorgen dat je dorp veel sneller dan je zou verwachten in gevaar is, en dat je opeens over veel minder plaatsen op het bord beschikt om grondstoffen op te verzamelen. Het feit dat het bord telkens verandert en kleiner wordt, geeft het geheel een leuk en uniek karakter, maar zorgt er ook voor dat het tempo heel hoog komt te liggen, en dat het moeilijk wordt om minstens zeven (of voor de grote overwinning negen!) van de tien dorpelingen per speler veilig te laten wegvaren. Jammer genoeg is hier en daar wel een regel of twee in de spelregels niet 100% duidelijk uitgelegd. Wij vonden het wel leuker – en gemakkelijker, maar dat kan aan de dobbelstenen gelegen hebben – om het spel met vier te spelen dan met twee.

Griekse sfeer

Het eiland ziet er in het begin uit als een mooi klein eilandje met vooral groene en gele kleuren, maar na een tijdje zal het oranje van de lava op de achterkant van de tegels alles overheersen. De verschillende soorten dobbelstenen hebben elk hun eigen kleur, en ook de verschillende dorpen zijn zo ingedeeld. Extra leuk is het feit dat de gebeurteniskaarten duidelijk geïnspireerd zijn door de antieke Griekse vazen. Het gebruik van kleuren is met andere woorden zeer efficiënt in Nisyros. Ook de tekening op de doos zelf is mooi gedaan. Verder zijn de icoontjes op de kaarten en het bord zeer duidelijk, en helpt het overzicht van de stappen per ronde op het bord heel hard om het tempo te kunnen behouden.

Nisyros gebeurteniskaarten

De gebeurteniskaarten doen ons denken aan Griekse vazen.

Bij de opstelling van het spel (wat een kleine vijf tot tien minuutjes duurt, met nog een tiental minuutjes erbij om de regels uit te leggen) moet je willekeurig met verschillende tegels het eiland opbouwen. Hierdoor zal je elke keer dat je het spel speelt een ander bord hebben en bijgevolg ook een andere ervaring. Bij het opruimen steek je alles gewoon in de doos (die geen opbergvakjes heeft), maar je krijgt wel een aantal plastic zakjes om de kleinere onderdelen veilig in weg te steken. Iets minder positief is het feit dat je zelf stickers op de dobbelstenen moet kleven voor je ze de eerste keer kan gebruiken.

Nisyros: conclusie

Nisyros is een leuke worker placement waarbij de spelers niet in competitie zijn, maar goed moeten samenwerken. De grondstoffen zijn gedeeld, maar iedereen heeft wel zijn of haar eigen dorp. Alle spelers winnen of verliezen samen en moeten strategisch nadenken om zoveel mogelijk inwoners te kunnen redden. Er hangt daarnaast jammer genoeg misschien iets te veel van dobbelsteenworpen en andere onvoorspelbare elementen af, maar dat past natuurlijk wel bij een vulkaanuitbarsting. Nisyros, dat bedoeld is voor spelers vanaf twaalf jaar, zou je op een klein uurtje moeten kunnen spelen, en terwijl wij dit realistisch vinden, zullen ook volwassenen goed moeten nadenken om de overwinning te kunnen behalen.

7 Leuk

Nisyros is een fijne coöperatieve worker placement waarbij de uitbarstende vulkaan het speelbord voortdurend verkleint en het tempo hoog houdt. Naast strategie heb je wel ook een portie geluk nodig. De mooie art en een willekeurige opstelling maken het plaatje af.

• Gameplay 7
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 7