Heb je ooit zelf een film willen regisseren? Ooit gedacht: “Godverdekke, wat die oen van een Michael Bay kan, kan ik honderd keer beter?” De kans dat je die droom ooit effectief waar kan maken, is helaas eerder aan de kleine kant. Maar in het bordspel Motion Pictures: Movies out of Cardboard kan je tenminste wel doen alsof!

Een spelletje Motion Pictures wordt gespeeld in vier rondes of “era’s”. Elke speler krijgt aan het begin van het spel een set basisfilmmakers die hij of zij kan inzetten om te werken aan projecten. Door de opstelling van het spel kan iedere speler werken aan zeven projecten: zes gewone projecten en de trilogie in het midden van het speelveld, waarvan de punten pas op het einde van het spel gescoord worden.

Elke speler kan tijdens zijn of haar beurt een van drie verschillende acties uitvoeren: “Shoot”, “Hire” en “Recast”. Spelers die geen kaarten meer in de hand hebben, kunnen geen van deze acties uitvoeren en moeten passen.

Met Shoot kan een speler een van zijn filmmakerkaarten “investeren” in een project. De verschillende projecten (Movies, TV Series, Commercials en Awards) vereisen elk filmmakers met (of zonder!) bepaalde eigenschappen om gemaakt te worden. Met Shoot leg je een van je filmmakers naast een project op het speelveld. Als je voldaan hebt aan alle vereisten van een project, is het afgewerkt. Je discardt alle filmmakers die aan het project hebben meegewerkt, activeert de speciale ability die bepaalde projecten hebben en plaatst vervolgens het afgewerkte project voor je: aan het einde van het spel zal het je “Fame“-punten opleveren. Een nieuw project van het projectdeck van de desbetreffende Era vervangt het afgewerkte project. Wanneer dat deck op is, krijgen alle spelers nog een beurt en eindigt de Era.

filmmakers

Met Hire kan je nieuwe en betere filmmakers aannemen voor je studio. Dat kan je op verschillende manieren doen. Je kan een van je filmmakers discarden om een advanced filmmaker van de vier beschikbare filmmakers van de Filmmakers’ Row te kiezen. Je kan alleen maar een filmmaker kiezen met dezelfde specialiteit (achtergrondkleur) als de kaart die je weggooide. Als je echter twee filmmakers weggooit, mag je een filmmaker naar keuze nemen. Je mag ook twee filmmakers weggooien om blind een kaart van het filmmakers deck te rapen, wat al bij al een vrij riskante onderneming is.

Ten slotte is er ook nog Recast, waar je kaarten mee vervangt. Zo kan je een filmmaker van de Filmmakers’ Row verwijderen en vervangen door de bovenste kaart van het filmmaker-deck, of een filmmaker uit je hand discarden om een nieuwe filmmaker uit je eigen trekstapel te rapen. Als je eigen trekstapel leeg is, schudt je alle filmmakers in je discard pile (die daar beland zijn door bv. een project af te werken) en wordt dat je nieuwe trekstapel.

Door middel van deze acties proberen spelers hun studio uit te bouwen en projecten af te werken. Zoals reeds gezegd eindigt een Era wanneer het projectdeck leeg is en elke speler nog een beurt gekregen heeft, of wanneer elke speler heeft moeten passen omdat ze geen filmmakers meer in hun hand hebben. Tijdens het spel kan je, als je aan de voorwaarden voldoet, een van de vier opengelegde Small goals claimen. Aan het einde van het spel kan je ook de Big goals claimen. Deze goals leveren ook weer Fame op, de punten van dit spel. Nadat aan het einde van het spel spelers ook beloond worden voor de moeite die ze geïnvesteerd hebben in de trilogie (het project dat gedurende de vier era’s beschikbaar is), worden de Fame-punten geteld en de winnaar bepaald.

Wat vooral opvalt tijdens het spelen van Motion Pictures is dat je weinig wiggle room hebt. Filmmakers zijn een bijzonder kostbare resource, en snel uitgeput bovendien. Investeren in de trilogie kan veel opleveren, maar is niet zonder risico’s, gezien filmmakers die je daar aan laat werken, tot het einde van het spel niet meer voor iets anders bruikbaar zijn.

Vormgeving

In de categorie vormgeving scoort Motion Pictures hoge ogen. De speelkaarten zijn van goede kwaliteit en ook het “Starter Player Token” is gedetailleerder en beter afgewerkt dan strikt genomen eigenlijk nodig is. De afbeeldingen op de Filmmakerkaarten zijn niet zo bijzonder, maar vooral de Projectkaarten blijven bij. Daarop zijn talloze bekende films, televisieseries en zelfs reclamespotjes te zien die in het collectieve geheugen geprint zijn. Al deze verwijzingen proberen te herkennen is een substantieel deel van de speelpret van Motion Pictures.

motion pictures

Leerbaarheid

Motion Pictures: Movies out of Cardboard is geen raketwetenschap, maar toch kan het even duren om met de regels vertrouwd te geraken. Iedere projectsoort heeft immers een eigen manier om voltooid te geraken, filmmakers hebben zowel specialiteiten als vaardigheden, wat eigenlijk fancy benamingen voor “kleuren” en “icoontjes” zijn. Wat meer stroomlijning had het spel ongetwijfeld leuker gemaakt. Het duurt ook even vooraleer je valabele strategieën weet te identificeren.

Opstelling

Om een spelletje Motion Pictures klaar te zetten, moet je heel wat kaartjes op tafel leggen. Eerst wordt er een stapel gemaakt met alle Advanced Filmmakers, het Filmmakers’ Deck, waarvan de bovenste vier open naast het deck gelegd worden. Let er wel op dat er steeds minstens drie verschillende kleuren bij deze vier kaarten zitten. Vervolgens worden de Goals, zowel de grote als de kleine, op tafel gelegd. Neem willekeurig twee grote en vier kleine doelstellingen, en leg ze boven de vier filmmakers.

Hierna neem je willekeurig een van de vier Trilogy-kaarten en leg je die in het midden van de tafel. Hierna maak je vier stapels met Project-kaarten, gesorteerd per era. Hoeveel projectkaarten je in het spel brengt, stijgt of daalt met het aantal spelers die het spel spelen. Hierna raap je projectkaarten van de eerste era en plaats je die, met de Trilogiekaart in het midden, zodanig dat iedere speler drie projectkaarten links en drie projectkaarten rechts van zich heeft liggen. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, in de praktijk ziet dat er zo uit:

setup

Nu kan je bijna beginnen te spelen. Maar eerst zorg je ervoor dat iedere speler de zes Starting Filmmakers-kaarten krijgt, en twee geheugensteunkaartjes. Ten slotte wordt de startspeler bepaald, door het Starting Player Token te geven aan de speler die als laatste een film in de bioscoop is gaan kijken. ’t Is te hopen dat je een filmfanaat bent.

6 Beeldig

Motion Pictures is een degelijk spel, maar ook niet veel meer dan dat. Het succes van dit spel zit hem vooral in de fantastische vormgeving en het is bijzonder amusant om alle films waarnaar verwezen wordt te proberen herkennen.

• Gameplay 6
  • Vormgeving 9
  • Leerbaarheid 7