Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla review – arrestatieteam

Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla is een coöperatief kaartspel van bedenker Jörg Domberger en uitgever White Goblin Games waarbij je moet proberen om een crimineel meesterbrein te arresteren. Is het een schot in de roos of een misdaad tegen goed spelontwerp? Geekster greep alle badges uit de omgeving en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Jörg Domberger

Uitgever: White Goblin Games

Aantal spelers: 2-4

Leeftijd: 10+

Speelduur: 20-30 min

De spelers moeten constant hun open kaarten voor zich in de gaten houden.

Je hebt in Gangstervilla een duidelijk doelwit: een van de vier verschillende supercriminelen die het spel bevat arresteren. Dat kan uiteraard niet zomaar, want deze moreel verwerpelijke man of vrouw heeft zich teruggetrokken in een villa omringd door bodyguards. De spelers moeten samenwerken om eerst alle bodyguards uit te schakelen en vervolgens hun uiteindelijke doelwit in de boeien te slaan.

gangstervilla gameplay
Klaar om een spelletje Gangstervilla te spelen.

Elke bodyguard en meestercrimineel heeft op zijn of haar kaart een aantal symbolen die de spelers als politieagenten in de goede volgorde nodig hebben om hen te kunnen arresteren. De spelers krijgen in het begin elk een stapel politiekaarten waarmee ze één van deze symbolen kunnen neerleggen en leggen vier van deze kaarten open voor zich neer. De spelers moeten constant hun open kaarten voor zich in de gaten houden om samen te beslissen hoe ze met zo weinig mogelijk kaarten te spelen de overwinning kunnen behalen, want als een speler geen kaart meer kan spelen, verliest iedereen. Op het begin van het spel na, mogen spelers ook geen kaarten met elkaar ruilen.

gangstervilla gameplay 2
Na een tijdje heb je al een deel bodyguards uitgeschakeld, maar de grote baas blijft tot het einde onbereikbaar.

Hoe meer spelers, hoe leuker en hoe strategischer.

Elke vijand heeft twee, drie of vier van de verschillende symbolen staan, maar de spelers weten op voorhand niet welke het zullen zijn. Je krijgt wel bij elke kaart een hint, bijvoorbeeld welk symbool op de tweede plaats moet komen of welk symbool je helemaal niet nodig zal hebben. Hierdoor moet je tactisch met de andere spelers afspreken welke bodyguard je probeert uit te schakelen en wie met de arrestatie begint. Elke speler mag immers maar één symbool tegelijkertijd proberen uit te schakelen, ofwel door dat symbool te leggen, ofwel door twee dezelfde (maar foute) symbolen te spelen. Als ze dat niet kunnen, moeten ze een andere kaart spelen die dan nutteloos wordt. Na elke beurt mag een speler slechts één kaart van zijn of haar stapel nemen en voor zich bij de open kaarten leggen, waardoor het kan dat je opeens maar drie (of minder!) open kaarten hebt. Je kan dit enkel weer aanvullen door de bonuskaarten die je verdient door een vijand te verslaan, aan die speler te geven.

Om eerlijk te zijn, lijkt het basisspel ons iets te gemakkelijk met twee. Je hebt elk een best grote stapel politiekaarten en kan goed afspreken wie een bonuskaart krijgt of wie twee kaarten moet afleggen. Op de doos staat er dan wel dat het spel voor twee tot vier spelers is, maar wij zouden toch eerder aanraden om het met vier te doen. Hoe meer spelers, hoe leuker en hoe strategischer. Opeens moet je veel beter nadenken en is het veel realistischer dat je misschien zal verliezen. Dat betekent niet dat koppels het spel niet kunnen spelen. Je kan het gewoon met twee spelen, of zelfs met twee spelers spelen alsof je met vier bent door elk twee politieagenten te laten controleren. Aangezien alle spelers elkaars kaarten constant kunnen zien en moeten afspreken in welke volgorde ze de misdadigers proberen te arresteren, geeft het niet als een speler twee agenten bestuurt.

gangstervilla villains
Elke vijand moet je met een andere volgorde van de symbolen verslaan en geeft je daarna een andere beloning.

Voor wie Gangstervilla niet uitdagend genoeg is, of wie iets meer strategie wil zien, hebben de makers gelukkig gezorgd voor een aantal extra opties die je al dan niet kan gebruiken. Zo kan je het spel moeilijker maken door, naargelang de sterkte van de bodyguards, minder politiekaarten te krijgen of door verplicht te worden niet enkel een bepaald symbool te spelen, maar ook een ander symbool in je open kaarten te hebben. Deze opties kunnen het spel in ieder geval veel interessanter maken.

Vormgeving en opstelling

Gangstervilla is een kaartspel, dus het materiaal bestaat nagenoeg enkel uit kaarten. De politiekaarten hebben duidelijke symbolen en kleuren en vooral op de misdadigerskaarten staan er leuke tekeningen. Elke kaart heeft een ander personage, en uiteindelijk heb je een (redelijk clichématig) crimineel zootje ongeregeld. De opstelling is ook leuk, aangezien je moet beginnen met de meestercrimineel in het midden te leggen en dan de bodyguards errond te plaatsen als een letterlijk en figuurlijk schild. Omdat er meer bodyguards en topcriminelen in de doos zitten dan je nodig hebt en je de “villa” altijd willekeurig opbouwt, speel je nooit twee keer hetzelfde spel.

gangstervilla politiekaarten
Op de politiekaarten kan je duidelijk zien welke symbolen je kan gebruiken.

Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla conclusie

Wie zin heeft in een kort maar tactisch spel, kan Inspecteur Hoogstraten: Gangstervilla misschien eens uitproberen. Wij raden wel aan om het met vier spelers (of personages) te spelen in plaats van met twee. Het spel is niet moeilijk om uit te leggen, en eenmaal je dat gedaan hebt, kan je in twintig tot dertig minuten een fijn spelletje spelen.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze reviews.

Leuk