Hypnose, bordspel van eigen bodem (interview)

0

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 9 oktober 2016 op www.geekster.be, naar aanleiding van de Kickstarter-campagne van Hypnose. Nadat het spel niet gefund raakte, besloten de bedenkers ervan het in eigen beheer uit te geven.

Boardgamedesign zit in de lift in Vlaanderen. Er worden opleidingen over gegeven en lokale spellen worden door het publiek gesmaakt. Op zaterdag 1 juli zal in Demo-Spel in Leuven weer zo’n bordspel van eigen bodem voorgesteld worden: Hypnose. In deze deckbuilder test je je wilskracht in een duel met rivaliserende hypnotiseurs. Geekster sprak met Jo Pirard en Patrick Pickart, de bedenkers van het spel.

Beste heren, even een korte voorstelling aan de lezers: wie zijn jullie precies?

Jo: Jo Pirard, preventieadviseur, veiligheidscoördinator en collega van Patrick
Patrick: …die daarnaast ook hypnotiseur en coach is.

hypnose

Jo en Patrick vereeuwigden ook zichzelf in hun kaartspel.

Jullie zijn tevens de bedenkers van het spel Hypnose. Wat moeten we weten over jullie project?

Jo: Hypnose is een deckbuilder rond het thema hypnose. Alle aspecten daarvan zitten in het spel verwerkt, zoals hypnoseversterkende en -verzwakkende middelen, boeken, cursussen, …
Patrick: Bekende historische hypnosefiguren en veel spiralen…
Jo: Het doel van het spel is om door middel van hypnotische duels de tegenstanders hun mentale weerstand te breken en zo de winnaar, de hypnotiseur van de avond, te worden.

Hypnose, dat is een thema dat nog niet vaak aan bod is gekomen in een bordspel. Vanwaar de keuze voor dat thema? Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

Patrick: Zoals gezegd, ben ik zelf een hypnotiseur. Vandaag heeft hypnose nog veel af te rekenen met een negatief imago en ik ben steeds op zoek naar zaken die hypnose bespreken en het dagelijkser en toegankelijker maken. Zo had ik al dikwijls aan een spel gedacht met wat basisideeën, maar wist ik niet goed hoe ik er verder mee moest gaan, tot ik met Jo erover sprak. Die is meer thuis in de spellenwereld.

En van het één kwam het ander…
Jo: Patrick en ik zijn collega’s, zoals je weet, en op een dag kwam op het werk ter sprake dat hij wel een idee had voor een spel en ik eigenlijk ooit wel eens een spel wilde maken. Dan hebben we enkele brainstormsessies gehouden en hebben we de eerste ideeën op papier gezet. En nu is dit het resultaat.

Is er een reden dat jullie voor een deckbuilder hebben gekozen?

Jo: Ik speel graag deckbuilders, maar er zijn doorgaans een paar mechanics die me niet helemaal overtuigen, dus heb ik een aangepaste versie ontworpen. Het is een soort deckbuilder waar je bijvoorbeeld kaarten kan houden na je beurt, waar er veel interactie is tussen de spelers, enzovoort. Ook het puntensysteem voor de mentale weerstand, waarbij we met priemgetallen werken, is iets nieuws, dat is nog nooit ergens anders gebruikt. Zo betekent terugvallen naar een lagere mentale weerstand niet per se dat je zwakker wordt.
Patrick: Ik had altijd een groot centraal spiraalbord in gedachten, waarbij de mensen door het spel te spelen zo traag mogelijk naar het einde van de baan gezogen zouden worden. Een soort omgekeerd ganzenbord, zeg maar. Natuurlijk wilden we niet zomaar een bordspel en dan is het hele deckbuilderprincipe erbij gekomen, dat ervoor zorgde dat interessante duals konden ontstaan om zo de achteruitgang, de hypnosediepte, op het bord te bepalen.

hypnose-img

Wanneer en hoe is jullie eigen voorliefde voor bordspellen begonnen? Wat zijn jullie favoriete spellen?

Jo: Als kind speelde ik al graag spelletjes. Ik kon me verdiepen in hoe een spel gespeeld moest worden, maar ik vroeg me ook af hoe zo’n spel bedacht werd. Maar pas later werd ik echt door spellen gebeten. Ik speelde het miniatuurspel van The Lord of the Rings en zo kwam ik in heel wat spellenwinkels. Zo ook in Neerpelt, waar toen nog Het Spellenhuis was. David, de uitbater, leerde me spellen kennen waar ik nog nooit van had gehoord en door zijn uitleg heb ik de smaak te pakken gekregen. Wat begon met enkele spellen, groeide uit tot een redelijke collectie. Momenteel zit ik aan een bescheiden 230 spellen.
Favorieten kiezen is altijd moeilijk, maar er zijn enkele uitschieters: Ghost StoriesMage KnightDornPandemicArcadia QuestAlchemistsDark Darker Darkest van David Ausloos en natuurlijk nog veel meer. Eigenlijk zijn het er te veel om op te noemen.
Patrick: Mijn spelervaring bestaat vooral uit klassiekers als CluedoMaster MindRiskWie ben ik [sic], UnoBoggleYahtzee, … Maar de spellen die ik vandaag nog regelmatig speel, al is het eens op de iPad, zijn Vier op een rij en Rummikub. Ik heb vooral door de Rubik’s Kubus een liefde ontwikkeld voor breinbrekers, waar ik er toch wel een honderdtal van bezit.
Misschien is het door onze diverse kijk en ervaring met spellen dat we tot dit concept gekomen zijn. Alleen ons onderbewustzijn zal allicht de ware toestand kennen!

Met Hypnose kiezen jullie bewust voor een specifiek Belgische aanpak: de titel blijft “Hypnose“. Wat is de reden daarvoor?

Jo: Wij, de bedenkers, zijn uiteraard Belgen! Ook de andere mensen die aan het spel gewerkt hebben, zijn Belgen. De tekeningen voor de kaarten zijn gemaakt door de Belgische studente Lina Zhao, de illustratie voor de doos door illustrator en designer Sam Geussens en de kaarten en het scorebord zijn ontworpen door grafisch ontwerper Sander Reynders. We willen laten zien dat er in België ook bordspellen gemaakt kunnen worden. We zijn een beetje chauvinistisch, om het zo te zeggen.

Wat zijn jullie plannen, doelen en verwachtingen voor Hypnose?

Jo: Dat de mensen die Hypnose spelen, er plezier aan beleven. Als het spel dan in de winkel ligt, zal dat voor mij een droom zijn die uitkomt: een spel maken en verkocht zien worden.
Patrick: Ik hoop dat het fenomeen hypnose via ons spel weer eens op een andere manier onder de aandacht komt tijdens gezellige thuisavonden, vakanties of “festivaluitrustmomenten” bij de tent. En dat ze uiteraard evenveel plezier en spanning beleven tijdens het spel als wij hadden bij het maken ervan!

We duimen alleszins voor jullie. 

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties