Guilds of Ravnica: intrige in de metropool

0

Het is herfst in Ravnica. Tussen het vallen van de bladeren en de constante regenbuien, groeit een gevoel van onbehagen bij de tien gildes die het fundament van de samenleving vormen. Er wordt gefluisterd dat een duistere macht van buitenaf de gildes infiltreert en tegen elkaar opzet. Het is tijd om een kant te kiezen.

Wie de afgelopen sets een beetje heeft opgelet, weet dat die duistere macht niemand minder dan Nicol Bolas kan zijn. Na zijn overwinning op de planeswalkers van de Gatewatch op Amonkhet en zijn onverwachte betrokkenheid bij het verbreken van het demonische contract van Liliana Vess op Dominaria, heeft de oude draak zijn zinnen op Ravnica gezet. Om zijn doel te bereiken, brengt hij zijn pionnen in stelling. De gorgon Vraska is de nieuwe koningin van de Golgari Swarm en na de plotse verdwijning van Niv-Mizzet, de guild leader van de Izzet League, heeft zijn dienaar Ral Zarek daar de touwtjes in handen.

Met Guilds of Ravnica strijkt Wizards of the Coast voor de derde keer neer op Ravnica, de wereld die bestaat uit een gigantische, drukke metropool. Deze set is de eerste van een nieuwe trilogie op deze wereld en wordt gevolgd door Ravnica Allegiance in januari en een derde set waarin de strijd van de Gatewatch met Nicol Bolas naar een climax toegroeit. In Guilds of Ravnica treden de eerste vijf van de tien gildes voor het voetlicht.

Bij The Selesnya Conclave ligt de nadruk op gemeenschap en eenheid, het feit dat vele kleintjes een groot geheel maken. Toch lijkt er een haar in de boter van deze guild te zitten: Trostani, de driehoofdige dryade die de leiding heeft over de gilde, wordt verscheurd door onenigheid. Is de schaduw van Bolas ook over Selesnya gevallen?Selesnya focust op groene en witte kaarten. De mechanic die deze guild kenmerkt, is het terugkerende convoke. Om kaarten met convoke te casten, kan je naast landjes ook je andere creatures tappen. Elk creature dat je tapt om zo’n kaart mee te casten, betaalt voor 1 generische mana van die kaart. Dankzij de vele kaarten in groen en wit die tokens produceren, kan je erg snel duurdere kaarten spelen, omdat vele kleintjes hun bijdrage leveren.

Het leiderschap van The Golgari Swarm is de laatste jaren al vaak in nieuwe handen gevallen, maar de gorgon Vraska, die na haar avonturen met Jace op Ixalan haar geheugen liet wissen en weer in dienst trad van Nicol Bolas, lijkt de geknipte persoon voor de taak. Golgari focust op zwarte en groene kaarten. De mechanic die deze guild kenmerkt, is Undergrowth. Kaarten met Undergrowth worden sterker of kosten minder op basis van het aantal creature cards in je graveyard. Deze speelstijl past perfect bij de filosofie van de Golgari dat leven en dood een grote cirkel vormen waarbij geen van beide definitief hoeft te zijn.

Het Boros Legion zijn de soldaten en ordebewaarders van Ravnica. Wanneer de engel Aurelia op het slagveld verschijnt om haar troepen te leiden, vatten ze moed en inspireert zij hen tot de grootste heldendaden.
Boros focust op rode en witte kaarten. De mechanic die deze guild kenmerkt, is Mentor. Kaarten met Mentor inspireren hun strijdmakkers: wanneer een creature met Mentor aanvalt, mag je een +1/+1 counter plaatsen op een aanvallend creature met minder power. Ieder draagt zijn steentje bij in het strijdgewoel.

De Izzet League is de thuis van alle gekke geleerden op Ravnica, van de intelligentste magister tot de gestoorde goblins die als proefkonijn slachtoffer worden van de zoveelste magische ontploffing. De guild wordt al sinds haar stichting geleid door de draak Niv-Mizzet, het slimste wezen op heel Ravnica. Maar nu de draak volledig van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn, is de gilde in handen gevallen van de ambitieuze planeswalker Ral Zarek, een van Nicol Bolas’ pionnen.
Izzet focust op blauwe en rode kaarten. De mechanic die deze guild kenmerkt, is Jump-start. Kaarten met Jump-start verbazen je met een comeback vanuit de graveyard: je kan deze kaarten vanuit je graveyard casten door de manakost te betalen en bovendien een kaart van je hand te discarden. Na twee porties is het wel genoeg geweest, want als je een kaart met Jump-start cast, wordt deze uit het spel verwijderd.

Het bestaan van de tiende gilde van Ravnica is lange tijd een goed bewaard geheim geweest. House Dimir was de boeman, de gilde van gezichtsloze sluipmoordenaars en fluisteraars in het duister, een spookverhaal om stoute kinderen angst aan te jagen. Maar de Dimir bestaan echt. Onder leiding van de mysterieuze gedaantewisselaar Lazav zijn zij de ongeziene ogen en oren van Ravnica. De laatste tijd hebben ze echter geruchten opgevangen dat een vreemde macht zich meester probeert te maken van de gildes…
Dimir focust op blauwe en zwarte kaarten. De mechanic die deze guild kenmerkt, is Surveil. Kaarten met surveil hebben een numerieke waarde voor de eigenschap, die bepaalt naar de hoeveel bovenste kaarten van je deck je mag kijken wanneer het effect geactiveerd wordt. Je mag de kaarten die je op deze manier gezien hebt desgewenst rechtstreeks in je graveyard dumpen. Dimir specialiseert zich in informatie, en aarzelt niet zich te ontdoen van elementen die hun plannen niet vooruithelpen.

Ravnica is altijd al een bijzonder populaire setting geweest, en ook nu weer mogen de spelers zich verwachten aan de elementen die daartoe hebben bijgedragen: veel multicolor-kaarten, spectaculaire legendary creatures voor de enthousiaste commander-spelers, hybride kaarten die je met twee verschillende soorten mana kan spelen en… Shocklandjes om je tweekleurige kaarten gemakkelijker te kunnen spelen! Het is tijd om kleur(en) te bekennen en je guild naar de overwinning te leiden!

Guilds of Ravnica is te koop vanaf 5 oktober

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties