Bij White Goblin Games neemt men de uitdrukking “een kat in een zak kopen” nogal letterlijk, dat valt te zien aan hun nieuwste kaartspel Filou De Kat In De Zak. In het spel moeten spelers blind bieden op veilingen. Telkens als een speler besluit om niet meer mee te bieden wordt een kaart onthuld, waardoor de overgebleven spelers een beter idee hebben waar ze op bieden. De geveilde kaarten kunnen zowel positief als negatief zijn voor de winnaar.

Filou Veiling

Elke speler moet per ronde één kaart toevoegen aan de veiling.

Filou - De Kat In De Zak

Spelontwerp: Friedemann Friese
Grafisch Ontwerp: Maura Kalusky
Projectmanager: Jonny de Vries
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 3-5
Leeftijd: 8+
Speelduur: 20 min.

Waardevolle katten en waardeloze konijnen.

Elke speler start met tien kaarten van een bepaalde kleur, daarvan wordt één kaart blind terug in de doos gelegd. Daarna begint het spel. Elke ronde legt iedereen één kaart uit zijn of haar hand in de veiling. Daar kan een kat, hond of konijn op te zien zijn. De kaarten worden omgedraaid dus spelers weten niet waar ze op bieden. Katten kunnen een positieve of negatieve waarde hebben. Honden jagen bepaalde katten weg (die dan ook hun waarde verliezen), en konijnen zijn waardeloos in Filou. Spelers kunnen blind bieden op de gelegde kaarten. Telkens als iemand beslist te passen krijgt die persoon een bepaalde waarde aan muntjes terug, en wordt één kaart uit de veiling onthuld. De ronde eindigt wanneer iedereen behalve de winnaar van de veiling gepast heeft. De winnaar krijgt dan de totale waarde van de veiling toegevoegd aan diens score.

Filou Box

Wie de vorige ronde gewonnen heeft, krijgt de startspelerfiguur. Dat is een houten blokje in de vorm van een zak. De enige functie van die figuur is aantonen wie de volgende ronde begint. Filou eindigt na negen veilingen. Elke speler telt dan zijn of haar totale score op, samen met het aantal muntjes die nog overblijven. De persoon met de hoogste score wint.

Filou Veiling

Wie past in de veiling krijgt de munten die op de laagste kaart liggen.

Filou is een spel waarin je zeer veel tactiek kan toepassen. De eerste persoon die past in een ronde krijgt slechts twee muntjes, de laatste persoon krijgt er zes. De volgorde van het spel is ook zeer belangrijk. De startspeler weet dat zijn of haar kaart onthuld wordt aan het begin van de ronde, dus die kan al bepalen hoe andere spelers zullen bieden. De persoon die als laatste aan de beurt is, mag ook de laatste kaart in de veiling leggen. Als die persoon weet dat daar een grote hond ligt, die de kat met de hoogste waarde zal wegjagen, kan die toekijken hoe de tegenstanders hun geld weggooien in een veiling die niets zal opleveren. Op de goeie momenten bluffen kan veel betekenen in het spel. Als je erin slaagt om een speler vroeg in het spel bijna al de opgespaarde muntjes te laten bieden, weet je ook dat die speler enkele rondes lang zal moeten passen om terug muntjes te verdienen. Hoe meer je dit spel speelt, hoe meer opties je begint te zien om je vrienden te slim af te zijn.

Filou Kaarten

Er zijn tien verschillende kaarten met tekeningen te vinden in het spel.

Kattastisch

Visueel is Filou een zeer leuk spel. Elke speler start met dezelfde tien kaarten, twee honden, twee negatieve katten, één konijn en vijf positieve katten. Er zitten dus tien verschillende tekeningen in de speelkaarten. De stijl van de tekeningen past perfect bij het spel en geeft het een hoop charme. Het muizengeld bestaat uit simpele zwarte en groene plastic schijfjes. De startspelerfiguur is een simpel houten vormpje. De leuke tekeningen op de kaarten waren al voldoende om punten voor vormgeving te scoren bij ons, maar met de rest van de voorwerpen kon meer gedaan worden. De startspelerfiguur heeft zeer weinig nut in het spel. Het toont aan wie de ronde begint, maar dat is telkens de persoon die net een veiling gewonnen heeft, dus er is nooit enige twijfel wie mag beginnen.

Filou kaarten

Honden en negatieve katten liggen constant op de loer.

Filou is een spel dat snel uitgespeeld is. Een volledig spel duurt zo’n 20 minuten. Het is leuk en elke ronde verloopt anders dus je speelt al snel enkele spelletjes na elkaar. Het spel is kort maar krachtig. Een deel van je slaagkansen berust op geluk, maar zonder tactiek geraak je niet ver in het spel. Je moet weten wanneer te bieden want een slapende kat vangt geen muizen, maar wie niet tijdig weet te passen is al snel een vogel voor de kat.

Geeksterkitty

Getest en gekeurd door Geeksterkat.

Filou is zo’n ervaring die je snel aanleert, maar waar je veel tijd kan investeren om het spel meester te worden. Het spel heeft voldoende reden om het opnieuw te spelen. Het blijft leuk en je zal geen twee dezelfde rondes beleven. Wie nog een toevoeging aan hun spelletjesarsenaal zoekt, kunnen we dus voor één keer wel aanraden om een kat in een zak te kopen.

7 Leuk

Filou laat je tactisch je eigen kaarten en muntjes inzetten. Het is simpel en toegankelijk om te leren maar biedt genoeg uitdaging om zelfs ervaren spelers waar voor hun geld te geven.

• Gameplay 7