Escape Tales: Het ritueel review – bordspelthriller

Samuel is ontroostbaar. Nadat hij enkele jaren geleden zijn vrouw verloren heeft, ligt nu ook zijn dochter Lizzy in coma en de kans dat ze ooit ontwaakt slinkt zienderogen. Een occult boek waar het “Ritueel van Ontwaken” in beschreven staat, brengt misschien soelaas. Maar welke offers zal hij moeten brengen om z’n dochter te redden?

Spelontwerp: Jakub Caban, Matt Dembek, Bartosz Idzikowski
Uitgever: Board & Dice, White Goblin Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 12+
Speelduur: 180-300 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Frisse nieuwe aanpak

Escape Tales: Het ritueel is een frisse, nieuwe kijk op een relatief recente trend in bordspellenland: het ontsnappen uit een escape room in je eigen woonkamer. In dit spel is er immers geen harde limiet van een timer die onverbiddelijk blijft aftellen en kan je na het verstrijken van een uur rustig blijven doorspelen.

Maar zonder limieten zijn er ook geen uitdagingen. Daarom werkt Escape Tales met actiefiches. Iedere kamer die je onderzoekt, heeft een plattegrond en wordt door een raster in 12 locaties verdeeld. Om een locatie te onderzoeken, moet je een actiefiche op de locatie in kwestie plaatsen. Iedere locatie verwijst je vervolgens door naar een paragraaf in het scenarioboek. Sommige locaties bevatten puzzels die je vooruit helpen, anderen zetten je op een dwaalspoor en leveren je helemaal niets op. Als je zonder actiefiches komt te zitten, kan je een noodlotkaart trekken om ze bij te vullen, maar opgelet: het trekken van noodlotkaarten beïnvloedt het verhaal, en aan de naam te horen wellicht niet ten goede.

escape tales het ritueel

Als je een locatie uitkiest waar er wel wat te beleven valt, kan je voorwerpen vinden die je zoektocht vergemakkelijken, of puzzels om op te lossen vooraleer je verder kan gaan. Puzzels moet je oplossen in een speciale app, die je ook offline kan gebruiken als je de website eenmaal bezocht hebt. Als je vastloopt, kan je ook een aanwijzing vragen en in elk geval heeft elke puzzel een symbool, dat je ook kan terugvinden op de kaarten die je nodig hebt om de puzzel op te lossen. Als je nog niet alle kaarten hebt die vereist zijn om een puzzel op te lossen, is het raadzaam eerst andere locaties in de kamer te onderzoeken.

Voor- en nadelen

Deze verfrissende, nieuwe gameplay mechanics zijn erg interessant en staan garant een stevige uitdaging, maar kennen zowel hun voor- als nadelen.

Zo lijkt door het ontbreken van een tijdslimiet de slinger een beetje te fel door te slaan naar het andere uiterste. Met 180-300 minuten is Escape Tales: Het ritueel een ontzettend lang spel, dat enig engagement vraagt van z’n spelers. Je speelt dus niet gezellig “een potje” op een avond met de familie, maar je moet op zoek naar bordspelers met enige ervaring die er niet voor terugdeinzen een volledige dag bezig te zijn met een enkel spelletje. De kans bestaat ook dat je het spel niet kan uitspelen binnen je speelsessie en dan moet je je beginnen afvragen hoe je de speltoestand het best bewaart om een volgende keer opnieuw te beginnen.

escape tales het ritueel

Daarnaast valt het erg op hoe sterk Het ritueel is op narratief vlak. Waar de meeste escape games, net zoals de escape rooms, slechts een vernislaagje ‘setting’ hebben om de puzzels op te leuken, heeft dit spel een heuse verhaallijn en geraak je betrokken bij de personages. Het mag overigens opgemerkt worden dat dit verhaal behoorlijk duister is voor een spel uit de stal van White Goblin Games, die doorgaans wat luchtiger en geschikt voor jongere spelers zijn. Duivelse wezens, schedels, duistere rituelen en offers? Iets minder geschikt voor jongere spelers. Het verhaal ontrolt zich aan de hand van de paragrafen uit het scenarioboek, maar ook daar ondervind je dat het best intensief is om gedurende de 180-300 minuten gameplay steeds alle paragrafen hardop te lezen. Als je toch al met een app werkt, was een ingesproken scenarioboek misschien een optie geweest?

Waar voor je geld

Wat er ook van zij: Escape Tales: Het ritueel geeft je waar voor je geld. Als dit soort spellen je ding is, ben je met Het ritueel wel zoet. Zelfs als je niemand vindt die bereid is enkele uren in een spel te investeren, kan je het immers ook gewoon in je eentje spelen (maar dat is natuurlijk niet zo leuk). Bovendien maak je doorheen de loop van het spel bepaalde keuzes, of gaan bepaalde opties voor je verloren. Bij ons wekte dat de onweerstaanbare drang op om het spel opnieuw te spelen en te ontdekken waar die keuze die je eerst niet gemaakt had, je naartoe voert. Zal het je lukken Lizzy te doen ontwaken, of heeft het Ritueel van Ontwaken een duisterder pad voor je in gedachten?

Geïnteresseerd in andere bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze andere artikels over WGG.

0