Dark Souls: The Board Game is een miniatuurrijke tactische dungeon crawler van Steamforged Games gebaseerd op de gelijknamige videogames. Na een heel succesvolle Kickstarter-campagne, een paar tegenslagen en lang wachten, hebben wij onze versie eindelijk in handen. Was het het lange wachten waard? Bevat het Soul of is het eerder Hollow? Geekster prees de zon en testte het voor jullie uit.

Sfeer en gezelligheid

Je kan er niet naast kijken, Dark Souls: The Board Game ziet er schitterend uit. Dat komt voor het grootste deel dankzij de miniaturen, die we al uitvoerig in ons unboxing-artikel hebben beschreven. Kort samengevat: dankzij de indrukwekkende miniaturen wordt de sfeer van de videogames, voornamelijk Dark Souls en Dark Souls 3, helemaal opgeroepen. Er zijn echter nog elementen die daarvoor zorgen, zoals alle verschillende wapens, harnassen en voorwerpen zoals estus flasks, ringen of embers. Andre the Giant en de Firekeeper wachten je op aan een bonfire en de encounter cards bevatten een aantal bekende namen. Sommige elementen, zoals bijvoorbeeld een fog gate of het blad met YOU DIED hebben zelfs eigenlijk niet echt een functie tijdens het spel, maar zijn er enkel om de Dark Souls-sfeer te vervolledigen. Er zijn handige counters waarmee je de levenspunten van de bazen kan bijhouden, en de houten blokjes waarmee je je stats aanduidt of je endurance bar aanvult zijn handig om te gebruiken.

dark souls bg character board1

De houten kubusjes zijn handig om je stats of je endurance bar mee aan te duiden.

Prepare to die

Of je nu alleen speelt of met andere spelers, het basisconcept blijft hetzelfde. Eerst kies je een van de verschillende character classes uit, naargelang je een personage wilt dat goed is in bijvoorbeeld fysieke of magische aanvallen, verdedigen, ontwijken of medepersonages helpen. Je gaat van kamer tot kamer terwijl je alle vijanden doodt en hopelijk niet sterft. Een overwinning levert je zielen en misschien zelfs schatten op, maar als een van de spelers sterft, keren alle spelers terug naar de beginkamer waar het bonfire staat en verlies je de tot dan toe verzamelde zielen. Het bonfire al dan niet gebruiken kan trouwens maar een beperkt aantal keer tijdens het spel voor je definitief verliest! Je kan je verloren zielen net zoals in de games enkel terugverdienen door terug te gaan naar de plaats waar je gestorven bent. Tussen de gevechten door kan je altijd terugkeren om in ruil voor de verzamelde zielen je personages sterker te maken of te proberen betere wapens, harnassen of andere voorwerpen te kopen. Uiteindelijk kom je bij een krachtige minibaas, en als je die verslaat, kan je nogmaals proberen andere kamers met andere vijandencombinaties te overwinnen met als einddoel de grote baas (of bazen!) te verslaan en het spel te winnen.

Het grootste deel van het spel zal je met vechten doorbrengen. Elke kamer heeft een encounter card waarop staat welke vijanden je zal moeten bevechten en welke eventuele tonnen, schatkisten, grafstenen of valstrikken er kunnen zijn. Een kamertegel bestaat uit een aantal ronde nodes, waarop je je personages of vijanden moet zetten. Bij het begin van een gevecht zet je de vijanden op de nodes die je encounter card aangeeft, en kies je op welke node naast de deur je personages zullen starten. Dit is zeer belangrijk, aangezien een goede positionering een van de sleutels tot de overwinning is. Zo zal een eenvoudige Hollow Soldier altijd eerst een stap in de richting van het dichtstbijzijnde personage zetten om die daarna aan te vallen. Als jij echter ver genoeg staat, of als je een personage met goede verdediging voor een ander personage hebt gezet, kan je hier dus met goede strategie je personages ongedeerd houden. Een Crossbow Hollow zal echter altijd eerst weglopen van het personage dat het laatste heeft aangevallen (wat niet altijd het dichtstbijzijnde moet zijn) om die daarna neer te schieten. Zo heeft elke normale vijand zijn eigen unieke gedragscode die (indien mogelijk) altijd gevolgd wordt, wat ervoor zorgt dat je soms heel strategische zetten kan maken met je positionering.

Dark Souls bg behaviour cards

Een gewone vijand zoals een Hollow Soldier doet altijd hetzelfde, maar de bazen hebben meerdere kaarten met verschillende aanvallen.

Jouw eigen personages hebben uiteraard meer vrijheid. Je kan bewegen naar waar je wil en vrij kiezen welke vijand jij wil aanvallen. Elke aanval, extra beweging of ontwijkingsactie kost een bepaalde hoeveelheid stamina, wat van links naar rechts op je endurance bar wordt aangevuld. Wanneer je geraakt wordt, kost het je health, en dit vul je van rechts naar links op dezelfde endurance bar aan! In tegenstelling tot het spel, lopen je health en stamina dus samen, en is het geen goed idee om als je al veel geraakt bent nog een grote, stamina-intensieve aanval te doen. Dit is in het begin even wennen, maar na een tijdje heb je goed door wanneer je je moet inhouden, wanneer je moet wachten op de twee stamina die je elke beurt terugkrijgt en wanneer je kan proberen om een grote aanval te doen. Verdedigen is gratis wat stamina betreft, wat maar goed is ook. Je zal veel moeten verdedigen of ontwijken, zeker wanneer je weet dat tijdens elk gevecht telkens eerst alle vijanden aanvallen, gevolgd door 1 personage, gevolgd door alle vijanden, gevolgd door 1 personage, enzovoort! Zoals in de videogames heb je uiteraard een estus flask (of andere methoden) om jezelf weer te genezen (en hier ook om stamina terug te krijgen), maar je kan dat maar één keer gebruiken per keer dat je het bonfire gebruikt hebt.

Dark Souls bg combat

Bij de gevechten is je positie heel belangrijk.

Equipment is key

Bij elke aanval gooi je het aantal dobbelstenen dat bij je wapen staat, trek je naargelang de soort aanval de fysieke of magische verdediging van de vijand eraf, en kijk je of je de vijand geraakt of gedood hebt. Ook bij het verdedigen tegen of het (riskante) ontwijken van aanvallen moet je dobbelstenen gebruiken, deze keer gebaseerd op je harnas. Wie Dark Souls: The Board Game wil spelen, moet dus goed weten dat heel veel van je succes van dobbelsteenworpen zal afhangen! Deze dobbelstenen hangen zoals gezegd vast aan je uitrusting. Betere wapens of harnassen zorgen dan ook voor meer en betere dobbelstenen (sommige dobbelstenen geven je meer kans om vijanden te raken) en geven je dus meer kans om een goede worp te doen. Sommige aanvallen hebben nog extra effecten, zoals het wegduwen van het slachtoffer of het berokkenen van status effects.

Dark Souls bg equipment encounters

De equipment cards en de encounter cards.

Met een aanval meer schade toebrengen hangt in Dark Souls: The Board Game enkel van je wapen af, en niet van de stats van je personage. De stats zijn er enkel om te kijken of je bepaalde wapens of harnassen kan gebruiken. Nieuwe stukken uitrusting krijg je heel soms in schatkisten bij gevechten, maar moet je meestal kopen op je begintegel bij Andre. Je kan dan niet kiezen wat je koopt, maar trekt in ruil voor een ziel een blinde kaart van het treasure deck. Hierin zit één van de grootste frustraties van Dark Souls: The Board Game. Soms spendeer je je zuurverdiende zielen aan wapens waar je niks mee kan of wil doen, wat zeker in het begin van het spel, wanneer je snel upgrades nodig hebt, irritant kan zijn. Op het internet circuleren een aantal extra huisregels, zoals twee stukken uitrusting terug verkopen voor één ziel, wat de frustratie vermindert maar nergens in de eigenlijke regels van het spel zelf staat. Je verzamelde zielen zitten in een gedeelde pot, en je zal samen met je medespelers moeten afspreken of iemand zijn stats zal mogen verbeteren of of je terug een kaart bij André gaat kopen.

Dodelijke en spectaculaire baasgevechten

De meeste strategie gebruik je net zoals in de videogames bij de zeer indrukwekkende baasgevechten, die het hoogtepunt van het spel vormen. In tegenstelling tot de gewone vijanden, heeft elke baas immers een aantal gedragskaarten die in een bepaalde volgorde gebruikt worden. Deze kaarten bepalen ook aan welke kant de baas na een bepaalde aanval extra kwetsbaar is, en worden nadat je de helft van de (talrijke) levenspunten van de baas hebt weten te verwijderen aangevuld met een extra moeilijke kaart. Eenmaal de stapel (meestal een vijftal kaarten) op is, speel je hem terug in dezelfde volgorde. Wie goed opgelet heeft, weet dus wanneer welke aanval zal komen en op welke momenten je op bepaalde plaatsen veilig bent. Alles wat je in de gewone gevechten hebt geleerd, zoals onder meer positionering, de keuze tussen ontwijken of verdedigen of welke aanval je zal doen, moet je hier uiteraard optimaal toepassen als je de overwinning wil bereiken. Een minibaas overwinnen levert je naast speciale wapens en harnassen terug sparks voor je bonfire op, waardoor je het weer meer kan gebruiken.

Dark Souls bg boss battle

De baasgevechten vormen de leukste en moeilijkste momenten van het spel.

Geen grote ontdekkingstocht

Naast de bevredigende gevechten is een van de grootste aantrekkingspleisters van de Dark Souls-videogames de ontdekkingstocht die je maakt doorheen de grote werelden. Waar zitten de shortcuts? Hangen sommige gebieden toch aan elkaar vast? Kan je vanop een bepaalde plek een gebied zien dat je pas vele uren later in het spel zal bezoeken? Dat is jammer genoeg niet het geval in het bordspel. Je weet immers op voorhand dat er naast je beginkamer nog vier gewone kamers zijn en één met een minibaas, en daarna nog eens vier kamers en één (hele grote) met een finaal baasgevecht. Volgens de regels van het spel leg je telkens zes kamertegels al klaar, waardoor je op voorhand al weet waarheen je zal lopen. Je kan uiteraard zelf kiezen om met je kamertegels een andere vorm te maken dan altijd weer dezelfde saaie rechthoek, maar hiervoor ga je wel nog meer plaats op je tafel nodig hebben. Daarnaast is het bordspel ook niet elke keer hetzelfde aangezien je de tegels steeds anders kan leggen en je genoeg verschillende encounter cards met verschillende moeilijkheidsgraden hebt om telkens andere uitdagingen te moeten aangaan. Wanneer je rust aan je bonfire, komen alle vijanden terug maar blijven de kamers en de encounter cards liggen, waardoor je net zoals in de videogames goed weet welke uitdaging je (deze keer) te wachten staat. Het is wel jammer dat elk normaal gevecht je evenveel zielen opbrengt, of het nu een gemakkelijk level 1 encounter was, of een heel uitdagend level 3 encounter. Hierdoor moet je best wat grinden als je soms je personages sterker wil maken.

Dark Souls bg game boards

De dubbelzijdige spelborden.

Geen speedruns

De doos beweert dat je met Dark Souls: The Board Game zo een 90-120 minuten zoet zal zijn. Dit is de grootste leugen sinds Patches ons zei dat we gewoon even over die rand moesten buigen om schatten te kunnen zien. Bereid je voor op een marathonsessie van 3-6 uur als je het spel van het begin tot het einde wil spelen, zeker als nog niet elke speler alle regels kent of als je een paar keer sterft. Er zijn heel veel symbolen te vinden op de gedragskaarten van de vijanden en de bazen, en die correct interpreteren kost je soms ook extra tijd. Je moet daarnaast ook nog tijd spenderen aan onder een strategie uitwerken, of aan afspreken wat je met je verzamelde zielen zal doen. Het zijn fijne uren, maar het zijn er in ieder geval meer dan de doos je probeert wijs te maken. Je kan trouwens ook nog een campagnemodus spelen. Hierbij stop je niet na het eerste grote baasgevecht, maar neem je je personages mee naar een nieuwe minibaas en baas. Dit duurt uiteraard nog langer, en zal je waarschijnlijk meerdere speelsessies kosten. Reken er ook op dat het spel opstellen en afbreken ook wel wat tijd inneemt, aangezien je naast je personages kiezen verschillende decks moet klaarmaken (of opruimen) en er veel elementen in de doos zitten.

Is Dark Souls: The Board Game je geld waard?

Dark Souls: The Board Game is een heel leuk spel waar je uren plezier aan kan beleven. Je zal wel moeten, want het spel duurt best lang om te spelen. De vormgeving is dankzij de miniaturen en andere sfeerbevorderende elementen subliem, en ook de gevechten zijn bevredigend (als je voorbij kan aan het feit dat alles van dobbelstenen afhangt). De lichte irritaties, zoals een treasure deck, altijd hetzelfde kleine aantal zielen per gevecht en het feit dat vijanden altijd eerst mogen aanvallen nemen we er graag bij (of veranderen we met huisregels). Nieuwkomers (of medespelers die de videogames niet kennen) moeten wel goed beseffen dat het een moeilijk spel is, waarbij sterven of zelfs verliezen na een aantal uur goed mogelijk is. De vraag is of je er (gebaseerd op meerdere websites) meer dan 100 euro voor wil neertellen. Met alle Kickstarter-beloningen (en een of twee extra uitbreidingen) die ons tegen het einde van het jaar nog te wachten staan was het geen moeilijke keuze voor ons, maar je zal zelf moeten beslissen of je liefde voor Dark Souls en/of miniaturen groot genoeg is voor de (zeer) dure prijs die je betaalt voor het basisspel. Hoewel wij fan zijn van het spel, zouden wij persoonlijk nog wat wachten om het te kopen. Weet ook dat het voorlopig maar weinig te vinden is, omdat ze de originele Kickstarter-bestellingen nog aan het afwerken zijn.

8 Overweldigend

Dark Souls: The Board Game ademt dankzij de indrukwekkende miniaturen de sfeer van de video games helemaal uit en is op een paar kleine pijnpuntjes na nog leuk om te spelen ook. Veel hangt af van dobbelstenen, maar je hebt een aantal methodes om een slechte worp te vermijden of aan te passen. Je zal wel heel veel tijd en een redelijk grote tafel nodig hebben als je dit moeilijke bordspel wil spelen.

• Gameplay 8
  • Vormgeving 10
  • Leerbaarheid 7