We gaan er geen doekjes om winden: onze redactie vond het bordspel Codenames dolle pret. En waarom zouden we ook niet. Het spel is verbazingwekkend vlot te leren, staat als partyspel garant voor een fijne avond en is erg budgetvriendelijk. Kan het nog beter? Welja. Codenames Pictures. MET PRENTJES!

Dat reflecteert zich vanzelfsprekend in de gameplay van Codenames Pictures. Voor wie onze review van Codenames nog niet gelezen heeft, zelfs nadat ik die zo subtiel in onze intro verwerkte, herhalen we de spelregels even. Codenames Pictures is een spel voor twee tot acht spelers vanaf tien jaar, hoewel het idealiter minstens met vier gespeeld wordt.

In dit spel verdelen spelers zich in een rood team en een blauw team. Vervolgens worden 20 afbeeldingskaarten in een raster van vijf bij vier gelegd: dit zijn de locaties waar de spelers contact kunnen leggen met geheime agenten van hun team. Wat er nog vijf bij vier is? De sleutelkaarten van Codenames Pictures. Op deze sleutelkaarten zien de twee “spymasters” (eentje voor elk team) op welke locatie hun eigen geheime agenten zitten, waar die van de tegenstanders rondsluipen, waar er onschuldige omstaanders zijn en waar de huurmoordenaar verscholen zit. Om beurt geeft iedere spymaster z’n team een hint die bestaat uit EEN cijfer en EEN woord. Het woord houdt verband met een of meerdere afbeeldingen van het raster, het cijfer geeft aan hoeveel afbeeldingen verband houden met het woord.

Als de spymaster z’n hint gegeven heeft, gaat het team aan de slag en doen ze een gok. Raden ze een juiste afbeelding, mogen ze nog eens raden. Als je alle afbeeldingen hebt gevonden, mag je nog één keer extra (om eventuele afbeeldingen die je voorheen nog niet had geraden te scoren). Duid je een locatie aan waar een onschuldige omstaander op staat, eindigt de beurt van je team. Dat gebeurt ook als je een locatie aanduidt waar een agent van de tegenstander zit, maar dan scoor je bovendien ook nog een punt voor het concurrerende team. Het team dat per ongeluk de huurmoordenaar treft, verliest meteen. Het spel eindigt wanneer een team al z’n agenten heeft gecontacteerd (of als iemand de huurmoordenaar ontmoet en verliest).

gameplay

Het spreekt voor zich dat de spymasters een beetje sportief moeten zijn, en niets mogen verklappen: EEN cijfer en EEN woord, niet meer.

Het leuke aan Codenames en z’n broertje Codenames Pictures, is dat er ook voldoende variante spelregels zijn om het spel nieuw en spannend te houden. Zo zijn er regels voor twee of drie spelers, en kan je het spel wat moeilijker maken. Maar wat echt ronduit geniaal is, is dat je Codenames en Codenames Pictures kan combineren. Het spel wordt heel wat interessanter als de hints op zowel woorden als afbeeldingen van toepassing zijn!

Vormgeving

Het meeste van wat er qua vormgeving gezegd kan worden over Codenames, kan je ook zeggen over Codenames Pictures. De elementen die we in het basisspel zo leuk vonden, zijn ook hier aanwezig: voldoende sluitzakjes, een zandloper en een houder voor de sleutelkaarten. De afbeeldingskaarten zijn groter dan de codenaamkaarten van het basisspel, maar van dezelfde degelijke kwaliteit dat ze wel tegen een stootje of gemorst drankje kunnen.

Centraal in Codenames Pictures staan, wel, de pictures. Dit spel bevat maar liefst 140 dubbelzijdige kaarten, wat dus goed is voor 280 afbeeldingen. Dat is heel wat afwisseling. Bovendien zijn de afbeeldingen uniek genoeg om het spel uitdagend te maken. Of wat dacht je van een draak die een satellietschotel aanvalt? De afbeeldingen zijn creatief, maar zijn niet overdreven schreeuwerig. Je lijkt dus ten allen tijden eenzelfde samenhangend spel te spelen, niet een hoop individuele kaarten.

Leerbaarheid

Codenames Pictures is, net als z’n voorganger, doodeenvoudig om te leren spelen. Wie Codenames ooit speelde, zal meteen weten wat doen met dit spel, gezien het enige verschil is dat je nu met prentjes in plaats van met woorden werkt.

Bovendien kan je zonder overdrijven stellen dat dit een spel voor alle leeftijden is. Jonge, onervaren boardgamers zullen zich al prima vermaken met de normale regels, terwijl de spelhandleiding voldoende variante regels aanbiedt om ook doorwinterde speelvogels een uitdaging te bieden.

Opstelling

Een spel van Codenames Pictures bereid je voor op dezelfde manier als het basisspel. Je verdeelt de spelers in twee teams, duidt spymasters aan en legt de kaarten in een raster (in dit geval van vier bij vijf, in plaats van vijf bij vijf zoals in het originele spel).

opstelling

De spymasters trekken willekeurig een sleutelkaart die de locaties van de geheime agenten onthult en houden die verborgen voor de spelers. Leg ook de kaarten met de geheime agenten bij de spymasters, zodat ze een afbeeldingen die geraden werd kunnen afdekken en aantonen welke geheime agent zich daar schuilhoudt. En dan ben je klaar om te beginnen.

Het oordeel

Wie Codenames leuk vond, zal ook helemaal weg zijn van Codenames Pictures. Dit spel geeft je nog meer mogelijkheden om af te wisselen, te combineren, en je te pletter te amuseren!

8 Een plaatje

Codenames Pictures innoveert niet bepaald, maar dat is eerlijk gezegd ook niet nodig. "Codenames met prentjes" is al reden genoeg om dit spel in huis te halen, als afwisseling of aanvulling op Codenames. Of gewoon omdat het een verdomd goed spel is waar jong en oud zich prima mee kan amuseren.

• Gameplay 9
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 9