Na bijna 8 maanden wachten heeft FromSoftware de DLC van het succesvolle en briljante Bloodborne uitgebracht: The Old Hunters. Wie FromSoftware DLC zegt, zegt kwaliteit en content. Geekster trok victoriaanse kledij aan en dook terug in de waanzin, frustratie en uitdaging om voor jullie te kijken of ook deze uitbreiding de moeite waard is.

Atmosfeer en Verhaal

Je begint in een vertrouwde, maar veranderde omgeving.

Qua atmosfeer was Bloodborne een hoogtepunt in de gamescatalogus van From en een voorbeeld voor andere ontwikkelaars. Ook in deze DLC wordt deze trend moeiteloos voortgezet. Verwacht niet dat al je vragen over het originele spel zullen beantwoord worden. The Old Hunters bevat een eigen verhaal en zal zelfs voor nog meer vragen zorgen, terwijl het slechts een beetje het tipje van de sluier over Yharnam oplicht. Zoals altijd moet je het verhaal zelf aan de hand van subtiele hints en beschrijvingen van items of equipment bijeen puzzelen. Je duikt in het begin in de nachtmerrie van een beroemde hunter en komt terecht in zowel een kwaadaardige droomwereld als in een plek om over het verleden te leren. Deze Hunter’s Nightmare is de plek waar alle bloeddronken hunters uiteindelijk terechtkomen. From gebruikt op intelligente wijze een aantal bekende locaties en geeft er een nieuwe draai aan met dag- of droomlicht, eigen passages en zelfs een heuse River of Blood. Later vind je in de Research Hall de mislukte experimenten van de Healing Church, een hoogtepunt in deze DLC. Het is een mix van de Tower of Latria en The Duke’s Archive qua architectuur en sfeer, en je zal goed je best moeten doen om niet verloren te lopen of te pletter te storten tijdens het vechten.

De beste en meest waanzinnige locatie van de DLC.

Ten slotte, moet wie rondloopt in de Fishing Hamlet en niet spontaan Innsmouth herkent er zijn H.P. Lovecraft nog eens op nalezen. Het zalige en beklijvende gevoel dat je krijgt als je voor de eerste keer een nieuw gebied ontdekt is helemaal terug: Overal kan er een val of een vijand schuilen die je zuurverdiende Blood Echoes steelt, een nieuwe lantaarn bereiken doet je luidop een zucht van verlichting slaken en de jacht op shortcuts is geopend. Doe jezelf een plezier: Kijk pas in een walkthrough nadat je de uitbreiding voor de eerste keer hebt uitgespeeld en beroof jezelf niet van verrassingen.

The Shadow over Innsmouth/Yharnam

The Shadow over Innsmouth/Yharnam

Naast de nieuwe gebieden schenkt deze uitbreiding ons ook een nieuwe covenant, een heleboel nieuwe wapens, een mooi aantal nieuwe outfits, een paar items en hunter’s tools. Sommige van de wapens zijn een beetje samey of lijken wat op eerdere versies, maar andere wapens, zoals het klassieke Holy Moonlight Sword, de Amygdalan Arm en de Rakuyo zijn bijzonder fijn om mee te spelen. Zoals altijd, heeft elk wapen ook nog een getransformeerde modus en (meestal) unieke movesets. Je Boom Hammer wordt bijvoorbeeld versterkt met vuur, Simon’s Bowblade wisselt tussen een eenhandig zwaard en een krachtige boog, en de Church Pick krijgt er een dodelijk uiteinde bij. Het leukste wapen blijft echter de Whirligig Saw, wat je in zijn alternatieve modus als een soort kettingzaag kan gebruiken. Ook werden er nieuwe vuurwapens geleverd, zoals een Gatling Gun of een Church Cannon. Verder zorgen twee nieuwe runes ervoor dat je in een Beast of Kin kan transformeren, waardoor je bij het bijhorende wapen een hele nieuwe moveset krijgt. Of je personage zich nu gefocust heeft op strength, skill, bloodtinge of arcane, er is voor elk wat wils. Ten slotte, vind je in deze DLC een groot aantal Blood Chunks, en zelfs één Blood Rock, waardoor je toch minstens één van de nieuwe wapens volledig kan upgraden. Wie meer upgrade materials nodig heeft zal zich moeten wenden tot de Chalice Dungeons.

De Whirligig Saw, het beste unieke wapen uit The Old Hunters.

Een minpuntje is dat sommige van deze wapens nogal laat in de DLC te vinden zijn, waardoor je ze, afhankelijk van je level en je voorraad upgrade materials, misschien niet zal kunnen gebruiken voor de meeste bazen of voor het basisspel. Andere wapens zijn zeer goed verstopt, waardoor je hen (of optionele conversaties) pas zal vinden als je na je eerste runthrough het internet consulteert. Aan de andere kant kan je door snel te lopen en vijanden te ontwijken zelfs met een nieuw personage bepaalde nieuwe wapens vinden zonder ook maar één vijand te doden, om ze daarna in het hoofdspel of voor de rest van de DLC te gebruiken. Het zal je hopelijk niet teveel deaths kosten.

Wie games van FromSoftware speelt, weet dat het geen walk in the park zal zijn. Ook deze DLC is op bepaalde momenten aartsmoeilijk te noemen. De tijdspanne tussen het begin van de DLC en een mogelijk dodelijke vijand bedraagt zo een 30 seconden. Sommige nieuwe vijanden hebben aanvallen met zo een grote hitboxes dat je ze bijna niet meer kan ontwijken en de oude bekenden behoren bijna allemaal tot de meest frustrerende uit het basisspel. Andermaal is sterven een doodnormaal gegeven en je zal echt moeten knokken om de volgende lantaarn of het volgende baasgevecht te vinden. Ook deze boss battles zijn bijzonder moeilijk, en je zal de patronen van de bazen zeer goed moeten leren om niet helemaal gefrustreerd te raken. Zelfs als je hun patronen helemaal kent, moet je soms geluk hebben dat ze bepaalde moves niet twee of drie keer achter elkaar doen. Desalniettemin zijn de boss battles een plezier om te spelen en te herspelen.

Victoriaans hoedje af als je de boss battles onvoorbereid en van de eerste keer kan verslaan.

Victoriaans hoedje af als je de boss battles onvoorbereid en van de eerste keer kan overwinnen.

DLC Content

In vergelijking met sommige andere ontwikkelaars levert From steeds veel content in zijn DLC. Met drie nieuwe gebieden, een aantal nieuwe vijanden, vijf boss battles en nieuwe wapens, items en outfits krijg je ook hier waar voor je geld en is de replay value zeer groot. De komende weken zal je als summon ook meteen werk vinden om anderen te helpen bij bazen. The League, de nieuwe covenant, focust zich op summoning en is trouwens beschikbaar voor iedereen, of ze nu de uitbreiding hebben of niet. Toch blijf je op het einde achter met een gevoel dat het nét iets meer had mogen zijn. Je had in Dark Souls 2 voor dezelfde prijs twee uitbreidingen die samen meer content gaven dan deze DLC, en voor 5 euro meer zelfs nog een derde. The Old Hunters bestaat dan ook eigenlijk uit twee redelijk onhandig samengevoegde DLC’s. De nieuwe bazen zijn schitterend, en hebben bijna allemaal meerdere fases, maar je zal noch hen, noch de nieuwe vijanden in Chalice Dungeons terugvinden. Ondanks deze minpuntjes blijft deze DLC wel bijna een verplichte aankoop voor fans van het originele spel.

Ook mensen die de DLC niet gekocht hebben kunnen lid worden van The League.

Beeld en geluid

The Old Hunters behoudt de sterke kwaliteit die we al gewoon zijn op vlak van graphics en geluid. Het is zeker niet het mooiste spel op de PS4, maar het kan ook zeker niet lelijk genoemd worden. Grafisch volgt het de stijl van Bloodborne volledig en slaagt de DLC erin om je telkens weer angst, walging of afgrijzen te laten voelen. De geluidseffecten geven je wapens een bevredigende weerklank en zorgen ervoor dat je vijanden of NPC’s hun aanwezigheid duidelijk laten voelen. Ten slotte, kan de muziek enkel een triomf genoemd worden. Tijdens het normale spelen hoor je er niet veel van, maar bij de boss battles trekken de koren en de orkesten alle registers open om je bij elke fase helemaal mee te sleuren in de epische actie. Bepaalde tracks behoren dan ook tot de beste die FromSoftware ooit heeft geproduceerd.

86%
86%
Bloedstollend

Wie hield van Bloodborne moet zich zeker deze DLC aanschaffen. Je wordt ondergedompeld in een waanzinnige wereld en moet weer stukje voor stukje vooruitgang boeken. De vele nieuwe wapens zorgen voor veel replayability, en de baasgevechten behoren tot de beste, maar soms moeilijkste, van de serie.

• Story and Atmosphere
    8.5
    9