Blast From The Past: Super Metroid

1

1994 is het jaar dat videogames volwassen werden. Nintendo legde de basis voor zijn franchises op de NES, maar het voelt alsof ze pas hun echte visie konden verwezelijken op de SNES. Dit was de gouden generatie van 2D-games. Net zoals Super Mario World en The Legend of Zelda: a Link to the Past benadert Super Metroid de perfectie. De 30e verjaardag van de franchise lijkt ons een ideaal moment voor een terugblik.

Super Metroid is het vervolg op Metroid II: Return of Samus. Met deze keer wel Yoshio Sakamoto aan het roer moest dit de echte sequel worden die het origineel verdiende. Een team van slechts 15 briljante koppen onder leiding van de geestelijke vader van de serie, Gunpei Yokoi, slaagde erin om in iets meer dan twee jaar tijd deze geniale klassieker tot leven te roepen.

super-metroid

Zebes and beyond

Geïnspireerd door de Alien-films, kruip je in deze game in de huid (of eigenlijk meer het ruimtepak) van Samus Aran, een ex-soldate van de Galactic Federation, nu aan de slag als bounty hunter en taaiste tante van de Melkweg. Nadat Samus op het einde van de eerste Metroid in opdracht van de Galactic Federation de ruimtebasis van de Space Pirates op de planeet Zebes had vernietigd, keert ze terug met een Metroid-larve naar het ruimtestation Ceres Space Colony. Metroids zijn vreemde wezens die eruit zien als een soort zwevende kwal en de mysterieuze kracht bezitten om het leven uit andere organismen te zuigen. Samus laat uiteindelijk de larve achter ten behoeve van de wetenschap, om kort nadat ze er opnieuw vertrokken is een noodsignaal van datzelfde ruimtestation te ontvangen. Wanneer Samus terugkeert, ziet ze hoe de wetenschappers op gruwelijke wijze om het leven zijn gebracht en de Metroid-larve gestolen is door de Space Pirates, onder leiding van Ridley. Samus zet de achtervolging in en keert terug naar de planeet Zebes, waar ze ontdekt dat de piraten hun basis opnieuw hebben opgebouwd en opnieuw van plan zijn om de geheimzinnige kracht van de Metroid te misbruiken en het universum te veroveren.

metroid samus aran

Open world

Zelf heb ik Super Metroid pas vele jaren later ontdekt, want in 1994 was ik slechts een ukkepuk van elf. Deze game heeft nog meer dan het origineel op NES een gigantische open world avant la lettre. De manier waarop je Super Metroid speelt, is briljant: je wordt in een wereld gedropt en kan in principe gaan en staan waar je maar wil. Maar door omstandigheden heb je in het begin niet de mogelijkheid dit te doen. Naarmate je meer van de wereld ontdekt, zal je echter nieuwe abilities krijgen, waardoor je bepaalde delen van de wereld die voorheen onbereikbaar bleken nu toch zal kunnen betreden. Hier komt de nodige backtracking bij kijken, maar het moment wanneer je ontdekt dat je eindelijk die ene deur kan openen of dat smalle gangetje daarboven kan bereiken maakt het allemaal meer dan de moeite waard. We noemen dit soort leveldesign tegenwoordig de Metroidvania-formule (verwijzend naar Metroid en Castlevania, de twee games die deze soort van levelopbouw praktisch tegelijk pionierden). Deze structuur wordt nog steeds met succes toegepast in recente games zoals Guacamelee of Axiom Verge.

Super Metroid blinkt ook uit in de manier waarop het, zeker in 1994, een verhaal wist te vertellen zonder woorden. De donkere en gritty omgevingen geven je hints over wat hier gebeurd moet zijn. Het title screen is hier een goed voorbeeld van. In dit laboratorium zien we niet alleen een Metroid in een soort installatie gevangen, op de grond liggen ook de lichamen van dode wetenschappers. Dit zet meteen de toon van de game. Een verlaten ruimtelab. Overal kapotte computerterminals. Dode lichamen. Wat is hier gebeurd? Naarmate je de game speelt, wordt meer en meer duidelijk. Dit is environmental storytelling op zijn bestiets wat de Metroid Prime-games misschien zelf nog tot een iets hoger niveau tilden. Het is zo subtiel, maar zo efficient. I love it.

SuperMetroid

Silent movie

Super Metroid zag er niet alleen fenomenaal goed uit voor zijn tijd, het had ook nog eens een soundtrack om u tegen te zeggen. Componist Kenji Yamamoto weet een unieke, mysterieuze en spannende sfeer te creëren. Deze atmosferische soundtrack kon je in 1994 eerder verwachten als begeleiding voor een film dan als muziek van een videogame. Super Metroid is in dat opzicht bijna een silent movie, waar een verhaal verteld wordt zonder woorden. In deze game zijn er geen dialogen. Samus is alleen. De omgeving en de muziek vertellen het verhaal.

Super Metroid was geen uitgesproken commercieel succes voor Nintendo, maar het werd wel één van de meest gelauwerde videogames aller tijden. Het is ook één van de weinige games die ik elke paar jaar eens opnieuw speel. 22 jaar later wordt er terecht nog steeds over deze titel gesproken en ieder jaar opnieuw worden er speedruns gedaan voor het goede doel. Wat een klassieker toch.

Super Metroid is momenteel beschikbaar op de Virtual Console voor Wii, Wii U en de New 3DS.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties