De gloriedagen van de Game Boy Advance, dat waren tijden! Honderden en honderden uren gaven mijn naarstige duimen het beste van zichzelf op één der pièces de resistance van Nintendo, de batterij-aangedreven Game Boy Advance. 50 procent van die tijd spendeerde ik wellicht aan Fire Emblem, de strategische turn-based RPG van de hand van Intelligent Systems, Nintendo en tevens de eerste EU-gelokaliseerde versie van die franchise. Fire Emblem: Blazing Sword, de saga van Eliwood, Lyndis en Hector. Sindsdien heeft mijn zwaardhand te lijden onder een niet aflatende honger naar tactische RPG’s. 

Denk even mee. Wat drijft het succes van Game of Thrones? De middeleeuwse setting? Het mysticisme? Het bloedverraad dat alleen kan rechtgezet worden met staalhard gekletter van zwaard, speer en bijl? All of the above? Exactly. Laat het net dat zijn waar deze eerste Fire Emblemtitel van doordrenkt is. Intrige, check. Brutale sterfscènes, check. Magie, check. Game of Thrones, pixelated, als het ware.

Deze eerste gelokaliseerde versie was ondertussen al de zevende in de reeks (Lucky Japanse bastaarden), eigenlijk een prequel van de uiterst te pruimen Binding Bladetitel in het Fire Emblem-universum. Samen hebben deze titels de basis gelegd voor het Child-systeem (of zoals ik het noem: allesverwoestende-demi-goden-systeem) zoals we het nu kennen uit Fire Emblem: Awakening, de laatste versie op 3DS. Maar dat even terzijde, vooraleer ik volledige fanboy-modus ontgrendel.

I will have WAR.

We bevinden ons op een fictief continent Elibe, waar verschillende naties en heersers met elkaar wedijveren voor controle van hun gebied. Daarbovenop leidt een duistere cult, de Black Fang, op de achtergrond van dit alles een campagne om langzaamaan de heersers en hun vazallen te verzwakken met cocktails van macht, lust en méér macht zodat hun opperhoofd de macht kan grijpen in alle regio’s.

We beginnen onze campagne als eenzame tacticus, die gevonden wordt door een van de hoofdpersonages in het verhaal, Lyndis. Lyndis, die is opgegroeid op de uitgestrekte steppes van Sacae, blijkt de ware erfgenaam te zijn van het Lycische rijk, waar haar oom zichzelf bloederig de macht had toegeëigend in het verleden. Aan ons, nobele tactici, de taak om haar haar plaats op de troon terug te geven, samen met een groepje misfits die je op je weg naar de troon rekruteert. Dit is tegelijk de proloog voor de grote campagne, die enkele maanden na dit event zal plaatsvinden.

“I am who I am. The pain of others, I do not feel. The sorrow of others does not touch me. Death feeds me. Death pleases me.” – Nergal

Nergal

Nergal, een soort Voldemort, zonder de slangen

Het echte verhaal draait immers rond Eliwood en Hector, jeugdvrienden van verschillende buurnaties, Pherae en Ostia, die ten strijde trekken eens de balans tussen de koninkrijken verstoord is door de invasie van het Bernrijk, dat zich verhoudt tegenover Pherae zoals Rusland ten opzichte van België. Master of puppets achter dit alles is de Black Fang, een organisatie die achter de schermen geleid wordt door de duistere druïde Nergal. Zijn organisatie is rechtstreeks verantwoordelijk voor de invasie van Pherae en Ostia aan de hand van het Bernrijk, en heeft tevens de moord op Lyns grootvader (door de oom, zie je, erg Shakespeare) in de hand gewerkt. Zaken escaleren en samen met Lyn, Hector en Eliwood trekken we ten strijde tegen de krachten van The Black Fang en Nergal. Op die weg komen we in aanraking met verschillende helden, die aansluiten bij de compagnie van Eliwood/Hector om verscheidene redenen, gaande van liefde tot gloriezoekerij met zelfs een vleugje bloedwraak. Daarbij worden de occasionele draak en magie niet geschuwd.

Deze diashow vereist JavaScript.

Gameplay

Elk onderdeel van het verhaal is onderverdeeld in chapters, die bestaan uit één gevecht en uiteraard het verdere verloop van de verhaallijn. Dit is tevens de sterkte en diepgang van Fire Emblem. Het verhaal is steeds dermate uitgewerkt, vol intrige, plottwists en character build-up, dat je na elk hoofdstuk steeds het gevoel hebt “nog eentje” te willen afwerken. Het Netflix-gevoel, als je wil.

fire-emblem

Shhh, het begint.

Net als bij die andere turn-based strategy-franchise Advance Wars is de gameplay van deze titel erg gelijklopend. Zoals de term zegt, verloopt het spelgeheel in een turn-based RPG in beurten, waar jij als spelers je units verplaatst, om dan de tegenstander aan de beurt te laten. Dit tot een van beide partijen de wincondities van een bepaalde map behaalt. In de meeste gevallen zal deze winconditie zich beperken tot het uiterst simpele, maar niet te onderschatten, “Defeat all enemies”.

fire-emblem

Come at me bro.

Aanvallen doe je in een soort van “schaar, steen, papier”-achtige opzet met het oneindig cooler klinkende Weapon Triangle-systeem. Zwaard “wint” van Bijl, Bijl “wint” van Speer en Speer “wint” van Zwaard. Daarbuiten hebben we nog Bow en Magic als (ranged) extraatjes om de tegenstand (letterlijk) het vuur aan de schenen te leggen. Wapenklasses hangen ook vast aan bepaalde karakters en bepaalde classes, zodat het spel naar het einde toe toch wel behoorlijk wat tactisch vernuft vereist van de speler/tacticus in kwestie om verschillende hordes te lijf te gaan met je kleine hoop vrijwilligers, zeker als je een bepaalde unit wilt overtuigen om je compagnie te vervoegen. Zo zal Dart de piraat uitsluitend met bijlen werken, terwijl Guy de myrmidon enkel met zwaarden zal vechten en zal Sain als ridder te paard zowel zwaarden als speren kunnen gebruiken. Het zijn maar enkele van de voorbeelden en speelbare classes die de tacticus ter zijner beschikking heeft.

Fire Emblem

Swordmaster at work

Personages kan je op verschillende manieren rekruteren. Een bezoek aan een dorp in de map kan je de steun opleveren van een priester die er toevallig rondloopt. Een jonge deerne redden van aanvallers, kan haar bodyguard overtuigen om je clubje nozems te vervoegen. Zelfs vijanden kunnen, mits de nodige motivatie, soms overtuigd worden om de overstap te maken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Daarnaast bepalen wapens niet alles, maar wordt er uiteraard ook ingezet op RPG-elementen omtrent je units. Elke unit zal immers na elk gevecht in ervaring en bijhorende levels stijgen, wat telkens gepaard gaat met een lichte toename in stats, die aan de grillen van onze kosmische overlord RNGesus beantwoorden. Oh, de voldoening wanneer je een volledige map vijand na vijand verbrijzelt met één perfecte unit! Oh, de teleurstelling wanneer je favoriete personage helemaal geen statboosts krijgt bij een level up. Pure, onvervalste, rauwe emoties. Het zou nog tot de release van Hearthstone duren vooraleer men gelijkaardige RNG shenanigans moest verteren.

fire-emblem

Typische leveling RNG

Eens de units voorbij level tien raken (met een maximum cap op 20) is het mogelijk je units te upgraden met een speciaal upgrade-item voor dat specifieke unit-type. Deze items zijn erg beperkt doorheen de game, dus moet je goed nadenken en beslissen wanneer je welke unit zal upgraden. Deze upgrade gaat meestal gepaard met een serieuze boost in stats en bijhorende aanvalskracht. Zo zal een Thief vervormen naar een Assassin OHKO-moordmachine, of kan een Knight naar een General defensieve juggernaut evolueren.

fire-emblem

Promotion: Thief > Assassin

fire-emblem

Promotion: Thief > Assassin

De levensduur van dit spel was daarom niet mis. Er zijn zoveel units beschikbaar dat je dezelfde campagnes (op Normal of Hard mode) steeds op een andere manier kan aanpakken. Neem daarbij de verborgen chapters, die enkel speelbaar worden als je een bepaalde map binnen bepaalde condities uitspeelt, die de hoofdcampagne de nodige achtergrondinformatie geven over de motivatie van de personages en je komt al snel aan een GBA-game die je wellicht meer dan honderd uur spelplezier kan opleveren.

Een ware diamant uit de Game Boy Advance-tijd.

Fire Emblem: Blazing Sword is ook verkrijgbaar via de Nintendo Virtual Console e-shop op Wii U, indien je nergens meer een kopie van de game kan vinden. 

Share.

About Author

Avatar

Navigator Games & Kijken. Overwinnaar Pokémon Championship 2000. Droomt uitsluitend in epische bliksemzwaardgevechten. Trust in Nic Cage. NNID: Sjmille

Reacties