Blast from the Past: Fallout 3

0

Nostalgie moet zowat het krachtigste gevoel zijn dat je als mens kan ervaren. Liefde? Tut tut. Nostalgie is méér dan liefde. Weemoed voor het oude, wanderlust naar de mooiste herinneringen. Nostalgie is puur geluk, intens verdriet en gemis in een allesomvattende shaken-non-stirred combo breaker.

Dergelijke gevoelens laten ons zeker niet onberoerd, ook niet op onze redactie. Daarom lanceerden we Blast From The Past. Een reeks artikels, die de link leggen naar het oude, de good ol’ times en dan nog wat. Iedereen van onze redactie draagt een steentje bij naar hetgeen hem of haar tijdreis-rillingen bezorgt.

Fallout 4 is er (eindelijk!) maar de review zal nog even wat tijd in beslag nemen. Dat leek ons de uitgelezen kans om nog eens onze liefde voor de reeks te verspreiden. Ongetwijfeld staat er ook veel jong volk te popelen om een post-apocalyptische FPS/RPG te ontdekken maar, zoals het cijfer 4 prijsgeeft was er voordien al een spel. Zonder enige reden meer dan ‘ik ga de 3e nog eens spelen want ik heb zin’ blikken we kort terug op wat Fallout 3 betekende voor de serie en wat er toen zowat gebeurde.

fallout 3 gameplay

Fallout 3 was eerst en vooral dé game waar de oude rotten naar uitkeken. Het was 10 jaar (!) geleden dat ze de Wastelands doorkruist hadden, de droge humor hadden geproefd, de roestige wapens ter hand hadden genomen en de Vaults hadden doorzocht. Anderzijds was het voor het grootste deel van de toenmalige gamers de eerste Fallout game die ze ooit speelden. Maar wat was er juist veranderd?

Fallout-3 bethesda ruins

het was een beetje heel veel in 3D opeens!

Een van de grootste verschillen, naast de overschakeling naar 3D graphics, was de weapon durability. Waar de levensduur van wapens in Fallout 2 niet beperkt was, moest je nu constant je schiettuig repareren om er effectief damage mee te kunnen doen. Misschien ietwat realistischer, maar soms erg vervelend (waarom gingen die Sniper Rifles nou zo vlug stuk?!). Een ander verschil waren de Tag Skills. Waar je in Fallout 2 nog extra stat points kreeg per punten die je in je Tag stak, kreeg je in Fallout 3 gewoon 10 skill points extra per Tag Skill, maar verder geen bonus. Op de uiteindelijke ontwikkeling van je personage had dit dus weinig of geen effect, aangezien je in tegenstelling tot de vorige games, je overal bekwaam in kon worden, als je maar voldoende boeken las en Bobbleheads verzamelde. Ook boette het dialoogsysteem aan diepte in, want in Fallout 2  kon je door je Speech skill bijna dubbel zoveel dialoog unlocken en op die manier veel meer diepgang toevoegen aan de personages en het spel. Ook was de humor prominenter aanwezig, met onder andere verwijzingen naar Monty Python and the Holy Grail.

Fallout 3 VATS

En het VATS systeem, om die RPG feel te bewaren, was ook een goed idee

Maar voor wie nog niet eerder een Fallout game gespeeld had, zoals ik, was dit spel een waar feest. De bizarre locaties zoals een vliegdekschip (Rivet City) of een grot die geregeerd werd door kleine – en irritante – kinderen (Little Lamplight), spraken erg tot de verbeelding. Je kon zelf de Bethesda Ruins verkennen, een dikke vette knipoog naar de ontwikkelaars van het spel. Bovendien was er rond elke hoek was wel iets nieuws te ontdekken. Op de krakkemikkige pc’s die je in oude kantoren ontdekte kon je soms grappige briefwisselingen lezen tussen de oude werknemers of ontdekken wat er juist op de werkvloer had plaatsgevonden. Ook stond je soms voor moeilijke morele beslissingen (Tenpenny Tower, Oasis) die een blijvend effect hadden op je spel. Helaas waren dit soort keuzes dun gezaaid. Daar tegenover stond dat je ook weer kon kiezen tussen neutraal te blijven, een semi-heilige wereldverbeteraar te worden door iedereen te proberen helpen of gewoon de klootzak uit te hangen en zo egoïstisch mogelijk te spelen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het hoofdverhaal zelf was relatief kort en kon op een tiental uren uitgespeeld worden, waarbij je als The Lone Wanderer locaties zoals Washington, D.C. en het westen van Pennsylvania kon verkennen. De opzet bestond er uit de radioactieve Wastelands van zuiver water te voorzien door een G.E.C.K. (Garden of Eden Creation Kit) te vinden en het waterzuiveringsstation in de Jefferson Memorial te activeren. Oorspronkelijk ging hierna het hoofdpersonage dood, omdat de enige manier van activeren eruit bestond handmatig de console aan te zetten. Tegelijk kwam hierdoor een gigantische hoeveelheid straling vrij, waarna je scherm heel erg wit en daarna voorgoed zwart werd… De Broken Steel-expansie bracht hier verandering in, wat een goede keuze was. Hierdoor kon je immers de effecten van zuiver water in de Wastelands al een beetje merken en kreeg je meer een beloning voor je al dan niet harde werk, iets waar de erg vocale gamer community luidkeels om bleef vragen. Met in totaal 5 add-ons (Broken Steel, Point Lookout, The Pitt, Mothership Zeta en Operation: Anchorage) kon je het spel nog verder uitbreiden en nieuwe locaties ontdekken. Spijtig genoeg werd Fallout 3 vaak geteisterd door glitches en bugs, zeker als je al een langere spelduur op had zitten. Gelukkig vond de online community hier ook vlug genoeg oplossingen voor, en werden tegelijk een heleboel mods op het spel losgelaten.

Mothership Zeta

Mothership Zeta was wel los iets helemaal anders voor de serie

Al met al was Fallout 3 een dijk van een game die zich warmpjes in de harten van de spelers heeft genesteld en een klassieker genoemd mocht worden. Het heeft zijn minpunten en sommige echte die hard fans, de oude rotten van de eerste paragraaf, zullen vloeken bij het gebrek aan vrijheid en Role Play elementen. Ondanks dat liet Fallout 3, samen met Fallout: New Vegas een blijvende afdruk na op gamers en industrie, voor eeuwig verankerd met hoe een goede post-apocalyptische RPG er moet uitzien. Je kan het dan ook niemand kwalijk nemen dat de hype rond Fallout 4 zo groot is geworden. Is het gegrond? We vertellen het je binnenkort in onze review!

 

Share.

About Author

Naomi Busard

Opgegroeid met Ocarina of Time, Banjo-Kazooie en Diablo 2. Casual geek en tettert hierover je oren af als je niet oppast. Tevens een spelling/grammar nazi die op de eindredactie eindelijk een plek heeft gevonden om als pietje precies wat nuttig werk te verrichten.

Reacties