Black The Fall preview: geen grijze muis

0

Liefhebbers van het kleinere videospel hoeven op Gamescom slechts één plek aan te doen. De Indie Arena Booth in hal 10 schotelt ons al enkele jaren een all you can eat buffet van gedurfde spelconcepten, opvallende visuele stijlen en liefdesbrieven aan het verleden. Onafhankelijke ontwikkelaars uit alle hoeken van de wereld proberen er in het oog te springen. In de categorie “meest tot de verbeelding sprekende titels” valt Black The Fall niet direct in de prijzen. Het weet ons wel te strikken met een pikzwart titelscherm, slechts verlicht door een futuristische hometrainer waarop een individu zich de ziel uit zijn lijf trapt.

Maar niet voor lang meer. Bij het begin van dit puzzelavontuur heeft hoofdpersonage Black – daar gaat ook de award voor meest originele protagonist – zijn laatste zweetdruppel op de contraptie gelaten. Het tot stilstand komen van de trappers is het begin van een revolutie tegen het Orwelliaanse systeem dat hem en talloze anderen in onmenselijke omstandigheden gevangen houdt. Spijtig genoeg voor ons ziet Big Brother niet alleen alles, hij blaffert al wat hij niet tof vindt zonder pardon omver. Nog voor we van onze fiets zijn gewipt, neemt een camera ons in het vizier en enkele salvo’s later zakken we levenloos neer. Zo. Dàt soort game dus.

black the fall

Zolang je braaf blijft trappen, ben je veilig voor het oog van de camera.

Bij een tweede poging blijven we uit het zicht van de camera. Stealth is je beste vriend, want eens je wordt opgemerkt duurt het niet lang vooraleer je genadeloos te grazen wordt genomen. Niet veel later krijgen we naast veiligheidscamera’s ook af te rekenen met bewakers. Sluipen blijft de boodschap want met je tengere lijfje ben je geen partij voor deze gewapende kolossen. Nadat je er op subtiele wijze toch eentje tegen de vlakte kan werken, bemachtig je een toestel waarmee je zelf machines en collega-slaven kan manipuleren. Dit maakt de puzzels complexer, maar nooit aartsmoeilijk. Door te experimenteren met de al bij al beperkte mogelijkheden van je omgeving, zal je vroeg of laat op de juiste uitkomst stoten.

De raadsels komen origineel uit de hoek en zijn mooi verweven met het communistische thema. De Roemeense Sand Sailor Studio, die aan zijn debuut toe is, maakt hiervoor gretig gebruik van de bloederige, vaderlandse geschiedenis. Zo moet je op een bepaald moment een speech van Ceausescu projecteren als afleiding. Terwijl de bewaker als gehypnotiseerd naar de tiran staart, kan Black er voorbij sluipen. Communisme is een dankbaar onderwerp voor videogames, maar het werd nog niet vaak belicht door ontwikkelaars die zelf achter het IJzeren Gordijn leefden. We verwachten ons dus aan enkele originele invalshoeken.

Na de grijze massa worden ook onze reflexen op de proef gesteld. In een tweede deel van de demo moeten we voor ons leven rennen, springen en zelfs vallen. De visuele draad doorheen de erg verschillende stukken gameplay is de spannende sfeer, die gecreëerd wordt door een donkere soundtrack en een mistroostig kleurenpalet en lichteffecten. Het zijn twee trucjes uit het grote designhandboek van Playdead, maar de art direction bevat net voldoende eigen accenten om niet als een respectloze kopie over te komen.

black the fall

Het gebruik van clair-obscur werkt bij momenten heel desoriënterend.

Sand Sailor Studio haalt vooral klassieke invloeden als Flashback en Another World aan, maar je vindt in dit puzzelavontuur ook heel wat DNA van Oddworld, Limbo en The Swapper. De inspiratie staat momenteel iets te nadrukkelijk op de voorgrond om ons half uurtje in de wereld van Black The Fall echt uniek te noemen. Als de makers er echter in slagen om in het eindproduct een gebalanceerde mix te brengen van geleende en vernieuwende elementen en die op smaak weten te brengen met de sombere visuele stijl, kan Black The Fall wel eens de game worden die Roemenië op de kaart van de gamesindustrie zet.

Black The Fall verschijnt eind 2016 op pc. Het spel is momenteel beschikbaar op Steam Early Access.