Black Desert Online: in stijl door de bèta (preview)

1

Toen ontwikkelaar Pearl Abyss zich in 2014 met Black Desert Online voor het eerst op de MMORPG-scene begaf in Korea, werd er door het Westen watertandend uitgekeken naar een eigen release. De beelden van een grafisch gelikt spel met een stilistisch vechtsysteem lieten weinigen onberoerd, het geloof in een nieuwe MMO-messias was geboren. Een eerste bèta vond al plaats in het weekend van 18 december. De indrukken waren toen eerder gemengd, het bleek toch niet op alle vlakken de verwachtingen te kunnen inlossen. Bij het aankondigen van een tweede gesloten bèta in het weekend van 19 tot 21 februari kregen ook wij de kans om deze zogeheten parel hands-on te testen.

Dat de character creation en de models om van je stoel te vallen waren, was al gebleken in uitgegeven video’s. Dit nam niet weg dat ik met veel bewondering bijna een uur heb verloren in het maken van een personage. Ik had de keuze uit zes personages: Sorcerer, Warrior, Valkyrie, Tamer, Witch en Wizard. Laat ik al meteen zeggen dat de creator van Black Desert Online één van de beste is, zo niet de beste, die ik ooit tegenkwam in een RPG. Dit is niet per se omwille van hoe ver je kan gaan (het is ver, geloof me), maar ook door de manier waarop de creation tool is ontworpen: strak, slim en heel handig te gebruiken. Waar je in vele andere RPG’s gewoon wat sliders verschuift en dan kijkt welk resultaat het oplevert op je patatneus-personage met paars haar, heb je hier ook die sliders maar zijn hier alle delen van je lichaam en gezicht netjes ingedeeld zodat je rechtstreeks met je muis erop kan staan en alles apart en gedetailleerd kan aanpassen. Vele spelers zullen zich makkelijk kunnen verliezen in het namaken van zichzelf in deze waanzinnig complete creator. Het enige minpunt is dat alle klassen geslachtsgebonden zijn, een vreemde designkeuze die voor sommigen moeilijk te smaken zal zijn, aangezien geslachtskeuze voor bepaalde spelers een belangrijk element is in hun ervaring. Los daarvan kan je niet ontkennen dat het maken van je personage een bijna epische onderneming is.

Black Desert Online character creator

De uitgebreide creator geeft je de tools om je personage exact te maken zoals je het wil

Mogelijk de grootste aantrekkingskracht van Black Desert Online bij het verschijnen van de eerste footage, was de grafische kwaliteit. We wisten al jaren dat het adembenemend zou zijn, en we hebben nu ook met eigen ogen kunnen vaststellen dat het inderdaad zo is. Pearl Abyss koos ervoor om van nul af aan een eigen engine uit de grond te stampen in plaats van een bestaande zoals CryEngine of Unreal te gebruiken. Als resultaat krijg je een uitzonderlijk geoptimaliseerde engine in bèta met heel realistische visuals. Van de models, tot de omgevingen, tot de animaties en effecten, het werk dat hierin is gestoken verkoopt het spel met een uitstekend realisme, iets dat bij games van het fantastische genre wel eens verloren gaat. De wereld is daarnaast ook enorm kleurrijk en levendig, het krioelt er van de fantastische wezentjes en voelt nooit leeg aan. Veranderende weersomstandigheden gecombineerd met een dag-en-nachtcyclus, geven het nog een extra dynamische toets met als resultaat een omgeving waarin vele uren verkennen uiterst aangenaam is.

Black Desert Online landschap

Adembenemende landschappen sieren de wereld

Op vlak van vechten, heeft Pearl Abyss niet gekozen voor het klassieke action-barsysteem waarvan andere MMORPG’s zoals WoW gebruikmaken. In plaats daarvan opteerde het voor een actief combosysteem, waar je moet gaan combineren tussen klikken met de muis en hotkeys. Het doet denken aan combat in Tera en Vindictus, maar eigenlijk gewoon beter. Dankzij de combinatie van vloeiende animaties en een uitgebreid combosysteem waar je volgordes, timings en posities in acht moet nemen, wordt het vechten op geen enkel moment saai. Met veel stijl vloog mijn Sorcerer van de ene knokpartij naar de andere in een blur van zwarte mist gecombineerd met het mixen van acrobatische kicks en punches met energy blasts. Dat de makers veel werk hebben gestoken in de animaties, werpt echt zijn vruchten af en maakt het vechtsysteem een van het beste die ik ooit heb mogen ervaren in een MMORPG. Spijtig genoeg heb ik niet de kans gehad om het in een PvP-omgeving uit te testen, want ik kan me alleen maar inbeelden dat het daar is waar de combat pas echt tot z’n recht komt. Hier kun je een reeks GIF’s bekijken per class om een idee te hebben van de feel.

So far, so good. Als je denkt dat het allemaal wat te mooi is om waar te zijn, moet ik spijtig genoeg toegeven dat je gelijk hebt. Waar ik had gehoopt dat ze op vlak van quests niet in de fetch-and-go-val zouden trappen, is dit helaas wel gebeurd. Van alle quests die ik heb gedaan, waren de meeste de typische ‘dood X aantal monsters, verplaats je naar Y en dood daar een grotere versie van X’. Daarnaast heb je crafting quests, die op het eerste zicht anders lijken maar uiteindelijk in dezelfde routine vervallen, minus het doden van monsters. Dit maakt de quests waar je niet vecht bijna een irritatie.

Dit willen we voorlopig nog wijten aan het feit dat het vechten zodanig goed is, dat je gewoon geen zin hebt wanneer een NPC je vraagt iets anders te doen dan vechten. Ook was er amper enig verhaal aan verbonden om te verduidelijken waarom die monsters moesten sterven. Dit kan echter hopelijk nog veranderen bij release maar voor een eerste indruk laat het happy questing wat te wensen over.

Als we gaan kijken naar de overige PvE-/sandbox-elementen, is het meteen duidelijk dat het spel je niet bij de hand wil houden. Het gaat ervan uit dat je op eigen initiatief uitzoekt hoe je aan de slag kan gaan. Voor iemand die zonder problemen uit zijn motivatievaatje tapt en met plezier in het ongewisse op ontdekking gaat, geeft dit een heel goed sandbox-gevoel. Zo ontdekte ik dat je makkelijk snel een eigen bootje kan maken om wat te gaan varen of dieren kan gaan temmen of rustig gaan vissen. De klassieke crafting is dus, naast ook housing, in overvloed aanwezig. Hoewel ik hiervan niet alles uitvoerig heb kunnen testen, had ik wel wat het gevoel dat eens je je doel hebt bereikt in een bepaalde crafting (na veel grinden) je eigenlijk niet veel meer te doen hebt. Ik bedoel hiermee dat, ondanks hoe interessant sommige van deze zij-systemen zijn, ze amper met veel betekenis aan elkaar en de kern van het spel worden gelinkt.

Daarnaast krijg je niet de bevrediging die je zou willen eens je van het vaste pad afgaat, om een persoonlijk doel af te werken. Dit komt mede doordat de formule in het verbeteren van crafting eigenlijk niet veel verschilt van de quests. Gelukkig kan dit nog opgelost worden als Pearl Abyss bereid is wat deuren open te stellen om deze interacties te verbeteren. Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat alle aandacht is gegaan naar de combat en design, waardoor de andere elementen wat uit het oog verloren werden.

Bijna perfect

Pearl Abyss laat je met Black Desert Online op vlak van combat, graphics en design achterover vallen. Nooit eerder voelde een MMORPG zo goed aan in de combinatie van bovengenoemde elementen als hier. Het wil zich hierin duidelijk onderscheiden van elke andere MMO die momenteel op de markt is en slaagt hier dan ook met glans in. Spijtig genoeg gooien verschillende PvE-elementen zoals quests en crafting wat roet in het eten door hun ordinaire karakter, iets wat sterk in contrast staat met het immense detail dat is gegaan naar combat & design. We houden echter in het achterhoofd dat dit een bèta is en we de ontwikkelaar de kans moeten geven om de nodige aanpassingen door te voeren. Uiteindelijk is Black Desert Online een pareltje dat je zeker in het oog moet houden.