battlefield 5 v

Battlefield V review: hoogdagen voor de franchise

Het is ondertussen al mijn derde Battlefield-review voor Geekster en dat is niet toevallig. Ik ben fan van de serie sinds het eerste uur, mijn ettelijke uren in Battlefield 1942 zijn daar het bewijs van. De nieuwste game vindt plaats, zoals de naam durft te verklappen, tijdens de tweede wereldoorlog. Battlefield V is de éérste keer dat men terugkeert naar dit tijdstip sinds 1942. We schreven reeds een uitgebreide preview tijdens onze speelsessie op Gamescom.

Ontwikkelaar: EA Dice
Uitgever: Electronic Arts
Platform: PlayStation 4, Xbox One en PC
Aantal spelers: singleplayer en online multiplayer
Release: 20 november 2018

Reviewcopy op PC bekomen via uitgever.

Na Call of Duty is Battlefield V dus de tweede grote FPS-franchise die terugkeert naar WOII, en terecht. Deze tijdsperiode leent zich zeer goed voor games: je hebt een zeer duidelijke ‘juist vs fout’-setting, iets wat bijvoorbeeld een pak moeilijker te definiëren is in andere conflicten. Daarbovenop leent de technologische vooruitgang van die periode voor goede gameplay. Daar waar moderne first person shooters vaak diverse hightech-snufjes hebben, gaat Battlefield V je niet overdonderen met bombardementen of harrier strikes maar heb je wel tanks en V2-raketten die af en toe de veldslag kunnen beïnvloeden.

battlefield 5 v

Deze game kwam er niet zonder slag of stoot, vooral de bijzonder slechte eerste trailer liet bij velen een bittere nasmaak. De heel chaotische stijl en de atypische uitrusting die tentoon werd gesteld bezorgde menig fan enige verontrusting. Een minderheid maakte zich, buiten belachelijk, ook kwaad over de uitgebreide aanwezigheid van vrouwen in de game.

Met een gemene grijns geven sommige online criticasters de commentaar dat Battlefield V een reskin is van Battlefield 1. Hoewel dit niet geheel correct is, kan je wel zien waar dit argument steek kan houden. Deze game gebruikt nog steeds de Frostbite-engine. Mocht je twee schermafbeeldingen van Battlefield 1 en V naast elkaar leggen, dan zouden er, buiten de UI en wapens, weinig grote verschillen te zien zijn. Dit is echter geen enkel probleem, de twee Battlefield-games hebben beiden één van de beste graphics. Deze knappe prestaties zetten zich ook verder op audio-vlak. Kortom, Dice blijft bewijzen dat zij dé sterke actoren zijn op vlak van technische prestaties in de gameindustrie.

Nieuwigheden

De argumenten van de reskin houdt ook op na bovenstaande paragraaf. Battlefield V bevat een goed aantal nieuwe toevoegingen vergeleken met zijn voorganger. Een groot element is de bouwmodus die je door een simpele toetsenknop naar boven kan toveren. In deze modus kan je tijdens een online potje op zeer veel plekken verstevigingen of blokkades te bouwen. Dit laat je toe om bijvoorbeeld beschutting te bouwen, met zandzakjes of een loopgraaf, om makkelijker een locatie te verdedigen. Daarbovenop kan je bepaalde doorgangen volledig blokkeren met bijvoorbeeld prikkeldraad. Eén van de vier speelbare rollen, Assault, kan deze verstevigingen uiteraard makkelijk opblazen met een welgemikte staaf dynamiet. De overige drie rollen zijn Medic (snelle revives), Support (kan ammunitie uitdelen) en Recon (sluipschutters). Elke rol heeft zijn meerwaarde om er mee te spelen, en in tegenstelling tot bijvoorbeeld Battlefield 4 heeft iedere klasse zijn eigen wapencategorie.

battlefield 5 v

De Assault-klasse is bijvoorbeeld de enige die zware machinegeweren kan gebruiken. Tot mijn spijt zijn de Medics wel een pak minder aantrekkelijk dan voordien, allereerst kan nu iedereen een teammate reviven, een Medic doet dit enkel dubbel zo snel. Daarbovenop kunnen zij enkel submachine guns gebruiken, wapens die vooral sterk zijn op korte afstand en laat dat net het soort conflicten zijn die je niet vaak tegenkomt in Battlefield. In het algemeen zijn er vanuit Dice nog wel enkele balance-updates nodig om het spel meer fair te maken voor iedereen. Alle unlocks koop je met Company Coins, een currency die je enkel kan verdienen door uitdagingen te voltooien in de game, de zogenaamde assignments.

battlefield 5 v

Ook singleplayer is weer van de partij. Net zoals in de vorige game zijn er de zogenaamde War Stories, relatief korte individuele verhalen waarin je de rol aanneemt van een Amerikaanse piloot of een Duitse tankcommandant. Deze singleplayer-modi zijn prima, maar zeker niet allemaal even sterk. De War Story van de Duitse tankaanvoerder is bijvoorbeeld zeer goed, die aantoont hoe de Wereldoorlog door de “slechte” kant werd ervaren. Toch blijft Battlefield een multiplayer-game. Zou je daarom mij de keuze geven tussen één extra multiplayer map of enkele War Stories, dan zou de keuze snel gemaakt zijn.

De strijd tussen inclusief zijn en realisme

roza shanina russische sniper
Vrouwelijke soldaten tijdens WOII waren schaars, maar ze bestonden weldegelijk.

Velen hebben tijdens de uitgebreide marketingcampagnes van Battlefield V gehoord over een beperkt groepje klagers die ellenlange posts hebben neergeschreven over hoe fout het is dat er een significant deel vrouwelijke bespeelde figuren zijn in de single- en multiplayer. Allereerst moet er wel erkend worden dat hoewel vrouwen een prominente rol hadden in de ondersteunende diensten (ammunitieproductie, logistiek, gezondheidszorg en verzet) was hun rol in de eigenlijke dagdagelijkse strijd bijzonder klein, alvast een pak kleiner dan de 50% die in Battlefield V zit.

Anderzijds moeten games inclusief zijn, het publiek dat speelt is immers ook divers. Voor mij zit de kwestie gewoon op het puntje realisme. Battlefield claimde vroeger realisme, doorheen de jaren en vanwege de introductie van nieuwe systemen en game-elementen verloor deze claim zijn sterkte. Het is daarom nogal belachelijk om kritiek te geven op Battlefield V vanwege de introductie van vrouwelijke speelbare figuren wegens realisme. Ik beschouw Battlefield V immers gewoon als een casual shooter in een WOII-setting.

Een verdomd goeie Battlefield

Ik wik en weeg mijn woorden maar Battlefield V hoort thuis in het lijstje van de beste Battlefield-games met kleppers zoals 2, 3, en Bad Company 2. Na een relatief teleurstellende Battlefield 1 heeft Dice er alles aan gedaan om terug een kwalitatieve game neer te poten. De gunplay zit goed en de gamemodi zijn divers, al is het ontbreken van de Rush-mode een groot gemis. Koppel dit alles aan de vernieuwde strategie om géén premium pass of DLC meer te verkopen en je krijgt een formule met een game die voor shooterfans een prima aankoop is.

battlefield 5 v

Het is vooral uitkijken naar hoe goed Dice hun game gaat blijven onderhouden én hoe EA de game verder gaat proberen te monetiseren. De lootboxes die impact hebben op het spel zelf zijn, na de diverse schandalen rond Battlefront II, niet aanwezig. Mijn grootste klacht is de ruime aanwezigheid van bugs, het gaat dan niet over grote crashes maar tal van visuele bugs zoals wapens die niet correct worden vastgehouden en tanks die plotseling 100 meter de lucht invliegen. Battlefield V leeft of sterft op basis van zijn ondersteuning door Dice en EA. We zijn benieuwd.

Geweldig

Geweldig
4 5 0 1
Battlefield V is de beste Battlefield-game in jaren. Wereldoorlog II is een geweldige setting voor deze game. De goeie gunplay, prachtige graphics en goed uitgewerkte maps zorgen voor uren spelplezier. Het blijft wel uitkijken naar hoe goed Dice de game blijft ondersteunen.
4/5
0