De Battlefield-serie is gekend voor zijn grensverleggende grote schaal, vanaf de eerste game in deze serie trachtte EA de lat steeds hoger te leggen. Voor velen begon dit avontuur in Battlefield 1942, waar we kennismaakten met de legendarische maps waarin vliegtuigen, tanks en grondtroepen met elkaar de strijd aangingen. Sinds Battlefield 2 bleef de serie zich afspelen in moderne tijden, tot nu. Battlefield 1 neemt ons terug naar die vreselijke, grote oorlog: Wereldoorlog I.

Battlefield 1

Ontwikkelaar: DICE
Uitgever: EA
Platform: Xbox One / PC (Origin) / PS4
Aantal spelers: 1 (tot 64 spelers onine)
Release: 21 oktober 2016

Reviewcopy op pc, bekomen via de uitgever.

Ambitieuze singleplayer maar repetitief

Het voelt een beetje vreemd aan, singleplayer in een Battlefield-game. Battlefield 3 en 4 waren de eerste games uit de reeks met een singleplayer en hadden relatief weinig succes. Hoewel zeer theatraal en spectaculair, ontbrak de essentie van het spel: oorlogsvoering op grote schaal. In Battlefield 1 krijg je bij de eerste keer opstarten van het spel zelfs géén keuze en word je onmiddellijk in een soort van proloog geplaatst. Al was er in dit geval geen probleem voor mij aangezien deze proloog veruit het meest beklijvende en thematisch interessantste stuk van de hele singleplayer is.

Battlefield 1 gasmasker en vermedling van objectief defend at all cost

Een eindeloze strijd, verborgen achter het gasmasker

Onmiddellijk zit je in de huid van een jonge knaap, één van de vele verloren zielen uit de eerste Wereldoorlog. Midden in een slagveld, achter een van de weinige muren die nog rechtstaan. Enigste objectief: defend at all cost. Wat er nadien gebeurde was het omgekeerde van wat je van een game verwacht. Het lukt inderdaad vlot om de aanvallende Duitse soldaten te verslaan, maar de stroom van gedoemde soldaten is eindeloos en genadeloos. Jouw ammunitie begint stilaan leeg te lopen en al snel probeer je met je pistool nog te overleven. En dan komt het onvermijdelijke moment dat jouw karakter sterft. Je verwacht een game-over-scherm maar er volgt enkel een naam en datum, simpel maar beklijvend. Je scherm zoomt uit naar een 2e persoon in een andere linie. Ook hij zal sterven, dit gaat even door tot een gigantische artillerieaanval. Het personage dat je speelt en een andere overlevende Duitse soldaat staan loodrecht tegenover elkaar. Hun ogen en gezicht schreeuwen maar één ding: waarom. Ze leggen de wapens neer en de proloog is beëindigd. DICE is erin geslaagd om met deze proloog iets simpel, maar enorm emotioneel neer te plaatsen. Het karakter dat je speelt is geen held die iedereen kan verslaan. Je bent vervangbaar, een zoveelste slachtoffer in een zee van menselijk lijden.

Mocht DICE deze kwaliteit kunnen evenaren doorheen de volledige singleplayer had ik nog 3 alinea’s complimenten durven neerschrijven. Jammer genoeg kunnen de overige hoofdstukken de sterke proloog niet opvolgen. De singleplayer-campagne is geen lineaire ervaring. Na de proloog krijg je de keuze tussen een vijftal war stories, individuele verhalen die ieder zo’n anderhalf uur duren. Door deze verhalen van mekaar te scheiden kunnen de ontwikkelaars volledig onafhankelijke én verschillende verhalen vertellen. Klinkt goed: het grootste probleem? De onoverwinnelijke held keert al zeer snel terug. Zo speel je in een van de war stories als Edward, een Britse jongeman die de bestuurder is van een landschip, een soort van tank in de eerste Wereldoorlog. Dit personage dat nog nooit op een slagveld heeft gestaan ontpopt zich al snel tot een one-man army en kan op zijn eentje tientallen soldaten verslaan. Repetitiviteit is ook een groot probleem bij sommige verhaalmodi. De tank war story is anderhalf uur grotendeels hetzelfde, met een tank rondrijden en vijandelijke wagens vernietigen. De war story waarin je moet vliegen speelt zich, logischerwijze, constant in de lucht af. Verder zijn er nog 3 war stories die zich op de grond afspelen als soldaat. Ook hier blijft een voortzetting van de proloog uit, jammer.

Overzicht van alle War Stories in Battlefield 1

De war stories nemen je me op verschillende locaties doorheen Europa

De singleplayer van Battlefield 1 is niet slecht. Het doet nog steeds interessante zaken en de omgevingen zijn prachtig uitgewerkt, als speler zal je zeker enige voldoening hebben na het vervolledigen van alle war Stories.

Ongeëvenaarde fotorealisme

De Frostbite-engine van DICE is tot veel in staat, dit konden vorige Battlefield-games en de recente Battlefront 2 reeds bewijzen. Maar wat Battlefield 1 doet is ronduit indrukwekkend. De vormgeving is vrijwel fotorealistisch met een prachtige skybox. De grootste effecten profiteren ook van de sterke onderliggende engine. Wanneer er een zeppelin ontploft staren vele spelers naar de hemel, want er stort een enorme vuurbal naar de aarde. Bovendien hebben bijna alle multiplayer maps weer-effecten. Zo kan er een zandstorm ontstaan tijdens het woestijnlevel of een dichte mistbank in het Franse landschap.

Tank aan de voet van een vernietigd dorp.

De Frostbite-engine zorgt voor prachtige visuals

Op PC draait het spel erg geoptimaliseerd. Het is uiteraard ook geen grote verassing dat het spel op PC er grafisch ongelooflijk mooi kan uitzien. Maar ook de, minder sterke, twee consoles tonen wat ze waard zijn. Hun prestaties met dit spel zijn indrukwekkend, al wordt de resolutie on-the-fly wel verlaagd door het spel om de framerate stabiel te houden. Hoe dan ook, waar je het spel ook speelt, het is een streling voor het oog. Ook de muzikale ondersteuning is sterk, maar dan wel enkel in de singleplayermodus. Deze is passend aan de tragedie die er plaatsvindt en is steeds zwaar beladen. De soundtrack zou niet misstaan als muziek van een Hollywoodfilm.

Slagveld met artillerieinslagen

Het decor verandert constant door alle granaten en artillerie

Krankzinnig goede multiplayer

Tijd voor the meat & potatoes, de essentie van een Battlefield-game: de mulltiplayer. De gekende formule is terug, maximaal 64 spelers en verscheidene gamemodiJe hebt nog steeds de grootste Conquest-modus waarin je zoveel mogelijk vlaggen moet veroveren en verdedigen. Dit blijft dé modus voor de echte Battlefield-ervaring. Je hebt immers de grootst mogelijke map, veel spelers en de volledige selectie uit voertuigen. Voor fans van meer actie op kleine maps zijn er de modi Rush en Domination. Een nieuwe modus is Operations. Dit speltype lijkt erg sterk op de online-modus van Red Orchestra 2, een gevecht over meerdere rondes waarin je probeert zoveel mogelijk land te veroveren.

Overhead view van de nieuwe operations modus

In de nieuwe Operations-modus probeert je zoveel mogelijk land te veroveren

Er zijn ook enkele nieuwigheden. Allereerst is de keuze in wapens beperkter, maar kan je sneller jouw favoriete wapen gebruiken, deze kan je kopen door warbonds te spenderen. Deze valuta krijg je bij iedere nieuwe rank. Na enkele uren spelen zal je al genoeg warbonds hebben om de wapens te kopen die jij verkiest. Dit is een verademing tegenover het battlepack-systeem dat in de vorige games aanwezig was, waar je willekeurig enkele nieuwe wapens kreeg. Dit systeem is niet volledig verdwenen, maar je krijgt enkel nog skins ter beloning. De skin-hype van Counter Strike baant zich dus ook een weg naar deze game. Al moet gezegd worden dat je enkel realistische skins kan vrijspelen.

Overzicht van alle spawnpoints op een map. Overhead

Voor het kiezen van een spawnpoint krijg je een overzicht van het slagveld

De gekende vier classes maken ook hun wederoptreden, al zijn ze lichtjes gebalanceerder. Zo krijgt de medic een middel om voertuigen te herstellen, iets wat voordien de support moest doen. De Assault class verliest dan weer de mogelijkheden om ammunitie uit te delen, deze eer wordt toegedeeld aan de support class. Een uitstekende toevoeging aan het spel zijn de tank en pilot class. Deze twee uitrustingen krijg je enkel als je spawnt in een voertuig of vliegtuig en hebben niet zo’n sterke wapens. Eenmaal je je voertuig of vliegtuig dus kwijtraakt ben je vrijwel machteloos tegenover de goed uitgeruste soldaten.

Artilleriewagen in een woestijn

De artilleriewagen met anti-lucht kanon blijft mijn favoriet

De multiplayer in Battlefield 1 is erg goed. Meer zelfs, het komt op het niveau van Battlefield 1942 en Bad Company  2. Het is moeilijk te zeggen waarom deze game zo goed speelt. Misschien is het de totale vernietiging van gebouwen die je kan veroorzaken met explosieven? Of komt het door de setting? Voor mij persoonlijk is een grote reden de verschuiving van moderne technologie naar de basics. Battlefield 3 en 4 hadden honderden gizmos, gadgets en attachments die je op ieder wapen kon plaatsen, waardoor de keuze en complexiteit overweldigend was. De keuze in Battlefield 1 is véél beperkter. Een handvol wapens voor iedere klasse en praktisch géén attachments, met uitzondering van een bajonet en een andere iron sight. Aangezien de wapens uit de eerste Wereldoorlog ook technisch minder sterk zijn speelt de combat zich ook dichter bij elkaar af. Een vijand neerschieten op 500 meter is praktisch onmogelijk.

Zandstorm in Battlefield 1

Op iedere map kan zijn er weersveranderingen

Een andere nieuwe toevoeging zijn de behemots, gigantische voertuigen die het ritme van het spel volledig kunnen omgooien. Op sommige maps is dit een enorm luchtschip met talloze kanonnen, elders is het een trein die men dwars door de map kan laten rijden. Het is een waar spektakel om boven je hoofd een gigantisch luchtschip te zien vliegen of dubbeldekkers die er een hevig vuurgevecht aan het houden zijn. Maar laat je niet te veel afleiden want een gasaanval is nooit ver weg, deze granaten kunnen door iedere klasse gebruikt worden. Je krijgt slechts een paar seconden om een gasmasker op te zetten. Het is niet de bedoeling om hiermee veel schade aan te richten, maar wanneer je een gasmasker draagt kan je niet de iron sights van een wapen gebruiken en ben je dus veel minder nauwkeuriger.

Overzicht van 4 medailles. Linkse medaille verwacht schade aan voertuigen en het vernietigen van 10 voertuigen

Iedere week kan je 4 medailles en xp verdienen door bepaalde doelen te halen

Kortom de multiplayer is overweldigend, de wapens voelen erg goed aan, de maps zijn gevarieerd en visueel prachtig, combineer dit met erg goede audio-effecten en je hebt een oorlogsgame die je talloze uren zoet kan houden. De selectie aan maps en bespeelbare legers is groot genoeg, al is het redelijk respectloos dat het Franse leger momenteel niet bespeelbaar is. Zij zijn immers een van de grootste spelers in de eerste wereldoorlog. Het Franse leger, samen met nieuwe wapens en maps, komt volgend jaar uit in één van de vele expansies. Ten slotte zien we eindelijk de terugkeer van de server browser, voordien moesten PC-spelers gebruik maken van de webinterface Battlefront die niet altijd even goed werkte. Momenteel kan online enkel nog gespeeld worden op dedicated servers van DICE, maar binnenkort kunnen spelers zelf ook servers huren en hun eigen regels opleggen.

Een ongemakkelijk huwelijk

Toen EA aankondigde dat hun nieuwste Battlefield zich zou afspelen in de eerste Wereldoorlog kreeg ik een dubbel gevoel. Enerzijds enthousiast aangezien Wereldoorlog 1 een thema is dat te weinig wordt gebruikt in games. Anderzijds enige angst aangezien EA deze vreselijke oorlog foutief kan uitbeelden. Wereldoorlog 1 is immers een oorlog van miserie, gruwel en statische taferelen. Soldaten vochten weken en maanden vanuit hun loopgraven over een gebied van luttele kilometers. Dit zorgt immers niet voor interessante gameplay. Het resultaat van dit probleem is een soort van vreemde keuze tussen historische accuraatheid en leuke gameplay. De maps waarop de multiplayer zich afspeelt zijn bijvoorbeeld nooit de gekende loopgraaftaferelen, dit zou gewoon niet werken in een battlefield-game. Verwacht dus geen legendarische locatie’s zoals Verdun, Ieper of het grotere westfront in Frankrijk of toch niet in realistische vorm.

Man die over het plein van een kasteel kijkt

Een gigantisch kasteel is van dienst als strijdtoneel

Ook de aanwezigheid van de talloze voertuigen en wapens voelt vreemd aan. Er waren wel tanks of landschepen in de eerste Wereldoorlog, maar het aantal was echter enorm beperkt. Het Duitse rijk had slechts enkele tientallen tanks, de Franse en Britse legers slechts enkele duizenden, bovendien kwamen deze pas op het strijdtoneel in 1917, dicht tegen het einde van deze oorlog. Het is daarom vreemd dat je op iedere map een veelvoud aan tanks ziet rondrijden. Anderzijds zijn de tanks die getoond worden in het spel wél correcte representaties van de toenmalige tanks. Het is jammer dat EA sommige cruciale elementen van Wereldoorlog 1 niet wilt tonen, maar deze maken immers geen leuke game.

Een hoogtepunt in de Battlefield-franchise

Battlefield 1 is een van de beste Battlefield-games ooit. Vrijwel alles zit goed, visueel, audio, gameplay en inhoudelijk. Het is daarom moeilijk om deze game niet aan te raden, ben je echter fan van games waarin je je wapens op talloze manieren kan aanpassen met allerlei snufjes? Dan zal de beperkte wapenkeuze in deze game ongemakkelijk aanvoelen. Het is uitkijken naar wat EA en DICE zullen doen met hun DLC in 2017. In hun vorige games waren de nieuwe expansies steeds erg grondig. Hoe dan ook, na de érg slappe Battlefield Hardline is deze nieuwste game een van de hoogtepunten van deze franchise.

9 Fantastisch

Battlefield 1 bevat alle elementen om een van de beste Battlefield-games te zijn. De prachtige visuals en goede gameplay zullen spelers uren zoet houden.

• Vormgeving 9