We hebben er lang op moeten wachten, maar Aviary Attorney is eindelijk uitgekomen op Steam. In Aviary Attorney moet je als advocaat Jayjay Falcon in het Frankrijk van de negentiende eeuw streven naar gerechtigheid. Kleine twist in dit stijlvolle spel van Sketchy Logic Games: zoals de titel al doet vermoeden speel je niet in ons universum, maar in een dierenversie ervan, gebaseerd op tekeningen van negentiende-eeuwse karikaturist Jean-Jacques Grandville! Geekster dook in dit alternatieve universum en onderzocht of het eindresultaat de moeite waard is.

Verhaal en humor

De inspiratie voor de gameplay in dit spel is niet ver te zoeken: wie ooit Phoenix Wright heeft gespeeld, zal zich meteen thuis voelen in Aviary Attorney. Als idealistische advocaat Jayjay Falcon moet je samen met je enthousiaste assistent Sparrowson eerst crime scenes onderzoeken, getuigen en mogelijke verdachten interviewen en je bewijs gebruiken tijdens het proces van je cliënt. De makers hebben de succesformule echter niet klakkeloos overgenomen, maar hebben er hun eigen twist aan gegeven.

ss_29e404253cea3e58c8d824931037c0aecaeb10b5.1920x1080

Falcon en Sparrowson vormen een mooi team.

De personages mogen er zeker zijn: Falcon is een sympathiek hoofdpersonage dat in gerechtigheid gelooft, maar zijn vertrouwen in het rechtssysteem wordt meermaals op de proef gesteld in een niet altijd even rechtvaardig Frankrijk. Bovendien verbergt hij een geheim uit zijn verleden. Hoewel Sparrowson grotendeels comic relief is, zijn zijn dialogen met Falcon of de andere personages vaak bijzonder leuk en zorgt hij soms zelfs voor een mooie emotionele noot. De andere personages, zoals de nogal stijve procureur Cocorico of de Inspecteur Javert-achtige Volerti zijn stuk voor stuk interessant en hebben hun eigen kijk op de gebeurtenissen. Zelfs de kleinere nevenpersonages zijn goed uitgewerkt en komen soms in een latere case terug. Gelukkig zijn er een paar leuke plot-twists en leent de dierenwereld waarin je terechtkomt zich zeer goed aan de verschillende verhaallijnen van de cases en het overkoepelende verhaal van een samenzwering en nakende revolutie. Ook niet-gamers kunnen dus van de mysteries genieten.

Ook in dit spel moet je je afvragen wat gerechtigheid is.

Waar het spel ook vaak een hoogtepunt bereikt, is op het vlak van humor. De dialogen zijn vaak heel spitsvondig, en tijdens het spelen moesten we soms luidop lachen. Een kleine waarschuwing: naast de grappige dialogen gebruikt het spel ook heel veel puns. Wie daar niet tegen kan, zal toch wel vaak luidop kreunen, maar wie goed opgelet heeft tijdens de lessen Frans en Engels zal de humor vaak beter begrijpen.

punnsaviary

Lady Caterline Demiaou (negeer de schrijffout bovenaan) – Purrtoir – De kikker Grenwee … Pun overload

Sketchy Logic Games is een zeer kleine studio, bestaande uit slechts twee mensen en het spel is gemaakt met een beperkt Kickstarterbudget. Dit in het achterhoofd houdend, is Aviary Attorney zeker een mooie prestatie. Jammer genoeg zijn er toch een paar minpuntjes. Het spel is relatief kort. De verschillende cases zitten goed in elkaar, maar echt moeilijk (of lang) zijn ze niet te noemen, en de cross-examinations zijn ook telkens na één of twee tegenargumenten of correcte bewijsstukken afgelopen, waardoor je op het einde op je honger blijft zitten. Op een paar uur zal je zeker je eerste playthrough uitgespeeld hebben. De vierde case kan drie keer gespeeld worden, aangezien je keuzes en succes in de derde case bepalen welk volledig uniek pad de vierde zal volgen. Dit verlengt de speeltijd toch een beetje. Voorlopig zijn er slechts 4 cases, maar gelukkig zal er in de toekomst een gratis vijfde bonuscase beschikbaar gesteld worden. Dit zal hopelijk de elephant in the room een beetje goedmaken: Onder het motto “Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht” was het spel niet voltooid toen het uitkwam en was één van de drie eindes van het spel pas twee weken na release beschikbaar (waardoor deze review er ook nu pas is).

aviary puns

Nog eentje om het af te leren.

Het grootste verschil qua gameplay is dat je in dit antropomorfe spel naargelang je keuzes bepaalde bewijsstukken kan mislopen en zo zelfs je rechtszaken kan verliezen! Tijdens je onderzoek heb je immers maar een bepaald aantal dagen voor het proces begint. Als je dan weet dat het je vaak een dag kost om een locatie te bezoeken, merk je snel dat je geen tijd hebt om doelloos te lanterfanten. Ook kan je bij beslissingen niet altijd elke dialoogoptie uitproberen. Je hebt vaak maar één kans om de juiste beslissing te maken. In de eerste case kan je de nodige locaties niet missen, maar daarna moet je ook over je reisbestemmingen goed nadenken. Heb je een bepaalde locatie niet bezocht of een bepaalde vraag niet aan een getuige gesteld en dus een vitaal bewijsstuk niet gevonden? Pech gehad, je zal het proces toch moeten beginnen (en waarschijnlijk verliezen). Eenmaal je de zaak gewonnen of verloren hebt, gaat het spel gewoon verder met de volgende case.

aviary map

Soms kan je niet naar alle bestemmingen gaan en moet je een keuze maken.

De rechtszaken zelf lopen volgens het bekende stramien: elke getuigenis bestaat uit een aantal uitspraken waarvan er één een leugen is. Aan jou om met het juiste bewijsstuk aan te tonen dat de getuige het niet zo nauw aan het nemen is met de waarheid. Maak je te veel fouten, dan maak je de jury ongeduldig en bijgevolg wordt je cliënt onherroepelijk schuldig verklaard. Een grote verademing is het feit dat je in dit spel heel de getuigenis in één stuk kan zien, en dat je dus niet moet klikken tussen elke uitspraak. Per getuigenis kan je vier uitspraken onderzoeken en soms extra vragen stellen om zo hints te krijgen over wat de goede oplossing is. Aan de andere kant is het niet zo moeilijk om door te hebben waar de contradiction zit, en zal je eerder verliezen door een gebrek aan bewijsstukken. Vooral bij de derde case mag je tijdens je onderzoek geen fouten maken of geen tijd verspillen als je de zaak tot een goed einde wilt brengen.

aviarycourt

Alle uitspraken in één scherm.

Wie gefrustreerd is dat hij niet al de nodige bewijsstukken heeft gevonden, kan gebruik maken van de optie om bij elk onderzoek het begin van een dag naar keuze terug te herladen, waarbij je vooruitgang van de dagen ervoor bewaard blijft. Hierdoor moet je niet altijd elke zaak volledig herspelen als je maar één belangrijk bewijsstuk hebt gemist. Je kan ook proberen om voor je een beslissing maakt je spel te bewaren en als het misloopt te herladen, ware het niet dat de save and quit-functie niet naar behoren werkt. Wie op continue drukt, laadt de autosave aan het begin van de laatst gespeelde dag en moet dus alles van die dag herspelen. Dat is bijzonder frustrerend als je even wil onderzoeken wat het effect van een bepaalde beslissing is, of als je op het einde van de dag per ongeluk de verkeerde optie hebt aangeklikt. Hopelijk komt er snel nog een patch. Er is geen controller support, dus je kan enkel met een muis werken.

Stijl en muziek

De makers Aviary Attorney steken het niet onder stoelen of banken en geven graag toe dat ze gebruik gemaakt hebben van afbeeldingen en muziek uit het public domain. De beelden gebaseerd op tekeningen van J.J. Grandville geven het spel een echt unieke sfeer en doen je denken dat je in een mooi getekend boek aan het spelen bent. De muziek is vooral gebaseerd op componist Camille Saint-Saëns, en het is niet meer dan toepasselijk dat verschillende delen uit zijn Carnaval des Animaux in dit spel terugkeren. Daarnaast wordt de Danse Bacchanale zeer goed gebruikt en kan je ook de Danse Macabre even horen. Niet enkel Saint-Saëns heeft de makers geïnspireerd, want we hebben ook een stuk uit Carmen van Georges Bizet gehoord. Over de muziek is goed nagedacht en ze past goed bij de verschillende scènes, maar op andere momenten valt de afwezigheid van de muziek weer op.

Hoewel onze tijd in de wereld van Aviary Attorney wat kort was, en de rechtszaken redelijk eenvoudig op te lossen waren, hebben we ons toch goed geamuseerd met de avonturen van Falcon en Sparrowson. De sfeer zit dankzij het verhaal, de personages, de tekeningen en de muziek zeer goed. Wie graag moorden oplost of gerechtigheid zoekt, kan zich misschien aan dit spel wagen.

leuke mystery game

7.5

Aviary Attorney zal liefhebbers van mystery games zeker kunnen bekoren. Het verhaal is goed uitgewerkt en de verschillende zaken zitten goed in elkaar. De personages zijn interessant en de tekeningen van Grandville baden het spel in een unieke atmosfeer. Het spel had jammer genoeg nog langer mogen zijn.

• Story 8
  • Gameplay 7
  • Design 8