Astral Chain E3 eerste indruk: kettingreacties

0

Voor dit E3-artikel moest ik niet afreizen naar het verre Los Angeles zoals mijn collega’s dat deden. Ieder jaar nodigt Nintendo ons namelijk ook uit om achteraf een kijkje te nemen naar wat ze allemaal op de beurs in de aanbieding hadden. Naast de gebruikelijke demo’s werden we dit jaar ook getrakteerd op een uitgebreide demonstratie van de nieuwste titel van PlatinumGames: Astral Chain.

In de nabije toekomst wordt de mensheid geteisterd door een onzichtbaar kwaad. Het is aan de speciale politie-eenheid Neuron om daar een (politie-)stokje voor te steken. Als speler speel je als één van de tweeling die sinds kort bij Neuron zijn gestart. Maar wat maakt Neuron nou zo speciaal dat zij een ‘onzichtbaar kwaad’ kunnen bestrijden? Dat onzichtbare kwaad in kwestie zijn de Chimera, die uit het Astral Plane, een soort van alternatieve dimensie, ontsnapt zijn. Leden van Neuron hebben niet alleen een leuk stokje dat in een pistool kan veranderen, maar ook beschikken ze over Legions. Deze wezens zijn vergelijkbaar met de Chimera, maar zijn vastgeketend aan hun menselijke partner waarmee ze in tandem werken om zo het gevaar van het Astral Plane tegen te houden.

astral chain platinum switch screenshot

© PlatinumGames, Nintendo

Enfin! Gameplay, dus. De presentatie begon eerst met een segment dat Nintendo of America al getoond had op de E3 Treehouse Live-streams, waarbij het hoofdpersonage een misdaadscène analyseert door middel van hun speciale IRIS-implantaat (denk Detective Vision uit o.a. de Batman Arkham-reeks) om vervolgens een groep Chimera een kopje kleiner te maken. Hier tonen ze de mogelijkheid tot Perfect Dodges en Chain Binds, waarmee het hoofdpersonage de ketting tussen hen en de Legion gebruikt om de vijand tijdelijk vast te binden. En alhoewel het een interessante samenhang van mechanics was, vond ik het toch wat jammer dat er weinig complexe combo’s zijn zoals ik gewend ben van PlatinumGames. Natuurlijk werd er wel gezegd dat je meer mogelijkheden krijgt naarmate je verder komt in de game, maar zien is pas echt geloven.

© PlatinumGames, Nintendo

Vandaar deel twee van de presentatie. Een stuk verder in de game zit het hoofdpersonage achter ene Jena aan. Een crimineel met een vermoedelijke band met de Chimera en het Astral Plane. Zodra je Jena vindt, opent zij een portaal naar het Astral Plane om te ontsnappen. Tegen advies van je collega’s van Neuron gebruik je de Legion om door het portaal te springen. Eenmaal in het rode, abstract uitziende, Astral Plane zijn er niet alleen vijanden die je in de weg staan. Zo zijn er ook meerdere puzzelelementen die met gebruik van unieke Legion-skills op te lossen zijn. Zo heeft de Arrow Legion een boog waarmee je schakelaars moet beschieten en heeft de Sword Legion de mogelijkheid om blokken doormidden te hakken op een manier die ons erg deed denken aan Metal Gear Rising, een andere PlatinumGames-titel. Jawel, het hoofdpersonage beschikt nu over twee verschillende Legion en ook de X-Baton heeft er een zwaard-modus bijgekregen naast Small Baton en Gun. Het wordt al wat complexer.

astral chain platinum switch screenshot

© PlatinumGames, Nintendo

Naast dat de skills voor puzzels gebruikt kunnen worden, is het ook mogelijk om deze tijdens combat te activeren. Zo kan je met de boog vijanden neerhalen die té hoog of té ver verstopt zitten en kan je met het zwaard kettingen tussen vijanden breken, kettingen die de vijand gebruikt om elkaar te versterken. Ook zagen we hier een nieuw trucje met de ketting tussen de speler en hun Legion. Een vijand stond paraat om de speler omver te rennen met hun schild, maar omdat de speler op tijd de ketting tussen de vijand en hun vorige positie wist te plaatsen, rende de vijand tegen de ketting op en knalde die keihard op de grond. Ondertussen was ook gebleken dat het hoofdpersonage en hun Legion beter gesynchroniseerd waren met elkaar. Dit betekent dat je naast Perfect Dodge ook je combo’s perfect kan timen. Doe je dit meerdere keren achter elkaar, dan word je beloond met een finishing move. Niet alleen zien deze er erg flashy uit, maar je krijgt ook een dosis energie voor je Legion, waardoor je zonder zorgen verder kan vechten.

astral chain platinum switch screenshot

© PlatinumGames, Nintendo

Na een groot deel gezien te hebben van de gameplay in het Astral Plane was ik tevreden. Het zag er spannender uit en ook een stuk uitgebreider dan het eerste deel van de demonstratie. Echter had Nintendo nog één grote verrassing om te tonen. Los van de verschillende soorten Legion voor verschillende aanvallen is het ook mogelijk om gewoon helemaal los te gaan en ze tegelijkertijd op de vijand af te sturen. Zo werd de Arrow Legion gebruikt om een pijlenregen op de vijand te laten afdalen terwijl de speler en de Sword Legion loshakten op de vijand. Ook hier waren de in-sync aanvallen beschikbaar en met perfecte timing leidde dit tot een nog flashier finishing move. Zien is inderdaad geloven en na deze presentatie is mijn vertrouwen in PlatinumGames weer helemaal hersteld.

Astral Chain verschijnt op 30 augustus exclusief voor de Nintendo Switch.

Share.

About Author

Martin van der Wolf

Doorgewinterde fan van zowel Westerse als Oosterse games (met een speciaal plekje voor Nintendo-games in z'n hart). Verzot op Dungeons & Dragons en heeft ondertussen een heel leger aan mecha-bouwpakketjes in huis staan.

Reacties