Na negen games in de hoofdreeks hadden fans last van Assassin’s Creed-moeheid. Elk jaar dezelfde game in een andere historische omgeving. Om de reeks nieuw leven in te blazen, nam het Ubisoft Montreal-team een extra sabbatjaar na Syndicate. Het klassieke recept werd voor Assassin’s Creed Origins volledig in vraag gesteld en vertaald naar de eisen van hedendaagse gamers. Tijd om de druilerige winterdagen in te ruilen tegen zon, zee en hopen zand.

Assassin's Creed Origins
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Platform: Playstation 4, Xbox One,  PC
Aantal spelers: single player
Release: 27 oktober 2017

Exemplaar voor review op PS4, bekomen via de uitgever.

In den beginne

Assassin’s Creed doet opnieuw dienst als een tijdmachine en dat zonder DeLorean. Deze keer dropt de animus ons in 49 v.C. in Egypte. Je kruipt in de rol van Bayek, de laatste Medjay van Egypte, een soort politieagent avant la lettre. Gedreven door een persoonlijke tragedie, die we liever niet voor je spoilen, zinnen Bayek en zijn vrouw Aya op wraak. Aan de bron van hun verdriet ligt een geheime orde die de macht wil grijpen in Egypte met behulp van historische artefacten. Tot zover is dit niets nieuws onder de broeierige zon. Same story, different era. Alleen is er nog geen Broederschap om deze geheime orde te stoppen. Je raadt het: in Origins ontdekken we eindelijk het verhaal achter de Assassins, Great Scott!

Assassin's Creed Origins Bayek & Aya

Moeilijke tijden in Egypte, maar er is altijd plaats voor romantiek.

Bij de start van het spel word je meteen in de actie gegooid. Daardoor ontdekt je dat Bayek een ervaren vechter is, met een groot eergevoel. Helaas ontbreekt het Bayek aan charisma zoals dat van playboy Ezio uit Assassin’s Creed II of piraat Edward uit Black Flag. Bayek is echt de klassieke held die ieders probleem op zich neemt. Ondanks zijn tragisch verleden blijft hij te vaak eendimensionaal de redder in nood. Enkel zijn scènes in de Duat, de Egyptische onderwereld, laten je zijn ware pijn en verwarring zien. Een scène later loopt Bayek terug rond alsof er niets gebeurd is.

Aya zie je daarentegen doorheen het hele verhaal veranderen. In het begin wordt ze gedreven door wraak, wat later uitdraait op een zoektocht naar een nieuw doel in het leven. Helaas komen we in het begin te weinig met Aya in contact om die transformatie te voelen. Gelukkig komt haar verhaal naar het einde toe in een stroomversnelling met enkele aangename verrassingen.

Een verborgen geschiedenis

Met het verhaal over de oorsprong van het Broederschap bleven we op onze honger zitten. Bayek krijgt bijvoorbeeld een Hidden Blade van Aya, maar véél meer uitleg is er niet over ons geliefde wapen des doods. Over de ongelofelijke Leap of faith wordt zelfs geen woord gerept, hoewel we constant van gebouwen blijven springen in toevallig goedgeplaatste hooiwagens. De rode draad blijft wel het uiteindelijke oprichten van het Broederschap, maar zelfs die revelaties voelen mager aan.

Assassin's Creed Origins Cleopatra

Wat een neus hé? Een prachtige neus! Idéfix, heb je die neus al gezien?

Los daarvan slaagt Ubisoft er wel in om je opnieuw onder te dompelen in de geschiedenis. Het Oude Egypte ziet er fenomenaal goed uit, van zanderig dorpje tot grootstad met Grieks-Romeinse invloeden. Sommige scènes komen recht uit de geschiedenisboeken, uiteraard met wat vrijheid rond de aanwezigheid van Bayek en Aya. Jouw daden beïnvloeden de wereldmachten, van de troonopvolging rond Cleopatra tot het einde van een Romeinse dictator. Et tu, Brute?

Een RPG-injectie recht in de billen

Het vechtsysteem in Assassin’s Creed Origins kreeg de grootste facelift. Zo krijg je een ruim arsenaal aan wapens om Bayek mee uit te rusten. Van zwaarden tot sikkels, bijlen, speren en scepters, elk met hun eigen voor- en nadelen. Met die wapens deel je ofwel snelle lichte combo’s uit of trage en zware aanvallen. Voor lange afstanden heb je keuze uit enkele soorten bogen. Vuur drie pijlen snel na elkaar af of volg je pijl als een sniper en schiet met precisie. Vijanden wachten niet langer op hun beurt, maar vallen los van elkaar aan. Jij kunt je hiertussen vrij bewegen, verdedigen met je schild, hakken met je zwaard of van ver vuren met je boog. Zo kan elke speler een eigen stijl ontwikkelen.

Assassin's Creed Origins Boss Fight

In het echte leven zijn we nochtans grote dierenvrienden.

Bayek heeft, net zoals de tegenstand, een levelsysteem. Dat is te vergelijken met systemen uit games als The Witcher 3 en Horizon Zero Dawn. Verdien je genoeg experience, dan ga je een level omhoog en verdien je een vaardigheidspunt. Met die punten speel je nieuwe vaardigheden vrij. Deze zijn opgedeeld in drie categorieën: Krijger, Jager en Ziener. Zo kun je kiezen uit extra combo’s tijdens face-to-face combat of kies je voor verdovingspijlen om makkelijker rond te sluipen. Je voelt dat Assassin’s Creed Origins echt goed gekeken heeft naar de concurrentie. Je zal veel gelijkenissen voelen met eerder vermelde games. Tegelijk verliest de reeks hierdoor een deel van zijn originele charme. Het was geweldig om van stuntelende leerjongen naar volbloed sluipmoordenaar te evolueren doorheen het verhaal.

Altijd op zoek naar meer

Het levelsysteem bepaalt helaas ook welke missies je aankan en welke nog niet. Je kiest uit hoofd- en zijmissies, die elk een aangeraden niveau meekrijgen. Hiermee kun je zien op welk level de tegenstanders zitten. Dat is belangrijk omdat je een vijand met hoger level niet in één keer kan doden met een stealth kill zoals in vorige games, wat je echt uit je rol als sluipmoordenaar haalt. Zo moet je niet beginnen aan hoofdmissies met te hoge levels omdat je voor de meeste toch iemand moet vermoorden. De beste (en enige) manier om je level te doen stijgen, is om eerst een hoop zijmissies te voltooien. Door enkel vijanden te verslaan of andere uitdagingen te vervullen, wordt je levelmeter nauwelijks gevuld. De eerste uren lukt dit vlot, maar na een tijdje werkt dit echt frustrerend, zeker wanneer je gefocust bent op het hoofdverhaal.

Assassin's Creed Origins Piramides

Piramides beklimmen kunnen we eindelijk van de bucketlist schrappen

Het is ook moeilijk te geloven dat Bayek, die zint op wraak voor wat hem overkwam, steeds pauze neemt om een verloren schat te zoeken of enkele bandieten te gaan opspeuren. De verhalen in zijmissies zijn vaak wel afgestemd op de hoofdmissies, maar vervallen vaak in dezelfde patronen. Ook het verhaal van die zijmissies veranderen helaas niet na het spelen van de gerelateerde hoofdmissie. Wanneer je enkele zijmissies even uitstelt om later op terug te keren, krijg je soms vreemde gesprekken over het doelwit dat je een tijdje geleden al had uitgeschakeld. Dat lijkt misschien een klein vergrijp, maar het breekt wel de spanning van het verhaal. En het doet ons afvragen of een levelsysteem wel nodig was in deze game.

Maar is het nu leuk of niet?

Gelukkig blijft Assassin’s Creed Origins wel trouw aan wat de reeks leuk maakt. Het blijft spannend om op verschillende manieren een fort binnen te sluipen. Deze keer heb je daarbij hulp van je eigen arend, Senu, waarmee je van bovenaf de omgeving kunt verkennen. Met Senu kan je vijanden markeren zodat je ze overal kunt blijven volgen. Dit is uiterst handig om je aanpak strategisch uit te denken. Ga je voor de geheime gang of wacht je tot de avond wanneer de bewakers gaan slapen. Je kan ook één van je slachtoffers vergiftigen, op een paard zetten en zo het fort laten binnen rijden. Even wachten en je wandelt simpelweg binnen door de voordeur. Al die mogelijkheden verkennen en uitproberen, maakt van Assassin’s Creed Origins een waardige toevoeging aan de reeks.

Te land, ter zee en in de lucht

Assassins Creed Origins brengt je voor het eerst in een open wereld-structuur. Ubisoft Montreal heeft zichzelf overtroffen met een wereld waarin overal iets te zien en te doen is. Visueel is de hele game gewoon af. Oké, hier en daar enkele glitches zoals gesproken audio die zich herhaalt of een texture die eruit springt, maar niets wat echt stoort tijdens het spelen. De hele wereld lijkt echt te leven. Mensen en dieren reageren perfect op hun omgeving en op elkaar. Zo is het bijvoorbeeld indrukwekkend hoe een nietsvermoedende visser voor je ogen gegrepen wordt door een sluwe krokodil.

Assassin's Creed Origins

De natuur kan wreed schoon zijn, maar vooral wreed.

Verplaatsen over land doe je met je kameel of paard die vlot te besturen zijn. Zo kun je de dieren automatisch naar je bestemming laten rijden. Dit komt zeker van pas wanneer je vakkundig enkele achtervolgers moet neerhalen met pijl en boog. Wanneer je aan water komt, kun je ofwel een frisse duik nemen of een boot lenen. Ook hier valt niet te klagen over hoe soepel de besturing aanvoelt. Origins heeft daarnaast ook veldslagen op zee, wagenrennen en gevechten met gladiatoren. Geen vernieuwende toevoegingen, maar oude vertrouwden die hun aanwezigheid wel verdiend hebben.

Assassins Creed Origins Kameel

Enkele schurken neerschieten vanop je kameel? Piece of cake!

Kathedralen inruilen voor piramides

Natuurlijk zou die open wereld niks waard zijn, mocht je niet aan hardcore parkour kunnen doen. Elke rots, elke boom en elk gebouw kun je beklimmen met een simpele druk op de knop. Het geheel voelt intuïtief aan en verhindert je om foute sprongen te maken zoals in eerdere edities. Omdat er weinig hoge gebouwen zijn, heeft Ubisoft de plaatsing van gebouwen en daken duidelijk zorgvuldig uitgedacht. Je kan je even makkelijk verplaatsen via daken als via de straten, wat leuk en sneaky aanvoelt. Tegelijk verlies je wel de adrenaline die je vroeger had bij het beklimmen van een torenhoge kathedraal. De wind om je oren en de kans om te pletter te vallen bij één misse sprong bezorgt ons nog steeds kippenvel. Assassin’s Creed Origins heeft wel imposante tempels en uiteraard piramides. Alleen waren we teleurgesteld dat de schatten in de piramides van weinig waarde zijn. Ook de beloning voor het ontdekken van andere plaatsen was niet altijd de moeite waard om de extra rit te maken.

Verandering van spijs doet eten

Het grootste probleem met de vorige AC-game was dat Syndicate aanvoelde als puur bandwerk. We gaven toen aan dat de reeks een nodige onderhoudsbeurt nodig had. Met een extra jaar heeft het team van Ubisoft Montreal echt de tijd genomen om te experimenteren in Assassin’s Creed Origins. Hoewel niet alle toevoegingen even geslaagd zijn, zijn er voldoende mechanieken die de reeks nieuw leven inblazen. Zo voelen gevechten uitdagender aan en kun je de vaardigheden van Bayek naar je hand zetten. De open wereld helpt om dat vrije gevoel te versterken en zet je aan tot verkennen. Alleen het levelsysteem zorgt ervoor dat je onvrijwillig meer bezig bent met zijmissies dan leuk is. Ondanks alle vernieuwingen is de kern wel intact gebleven. Fans van de reeks kunnen opgelucht ademhalen.

Assassin’s Creed Origins bij bol.com

Assassins Creed Origins

7 Hot hot hot

Assassin's Creed Origins stuurt de reeks in een andere richting. Daarbij werd veel geëxperimenteerd op vlak van gameplay. Niet elke toevoeging loont, maar het resultaat is een leuke game en een goede basis om op verder te bouwen. Het verhaal heeft de juiste elementen, maar weet ze niet helemaal juist te benutten. Er zat meer in. Gelukkig zorgt de levendige en visueel prachtige wereld voor voldoende afleiding en ettelijke uren spelplezier. Je zal er geen spijt van hebben.

• Vormgeving 9
  • Audio 7
  • Gameplay 7