Op papier klonk het al bij al wel interessant: een 2.5D-versie van Assassin’s Creed, waarbij je door de levels sluipt, springt, kruipt en moordt, met exotische locaties zoals China, India en nu eindelijk Rusland. Het tweede deel, Assassin’s Creed Chronicles India, werd door ons onthaald als een middelmatig spel, zoals je kunt lezen in de vorige review, waarbij de trip naar India een ferm gebrek aan curry en callcenters had. Wat brengt het laatste deel dat deze trilogie vervolledigt? Dat lees je hieronder.

Deze diashow vereist JavaScript.

“Have you ever heard of Anastasia Romanova?”

Het verhaal speelt zich deze keer af tijdens het hoogtepunt van de Oktoberrevolutie in 1917, waarbij het volk achter de Romanov-familie is gegaan. Jij speelt een assassin die een doos met de deus ex machina van dienst moet gaan stelen. Doorheen het spel kom je bekende historische figuren tegen zoals Trotsky of Anastasia Romanova en krijg je ook wat throwbacks naar de vorige Chronicles van de trilogie. Het verhaal stelt al bij al niet veel voor, maar de focus ligt dan vooral ook op de gameplay zelf. Qua kwaliteit is het ietsje beter dan zijn voorgangers, aangezien je je ook ontfermt over de overlevende Romanov-telg, Anastasia herself en iets van een vader-dochterdynamiek ontwikkelt. Ondertussen al een cliché geworden, maar het is beter dan “steal that object” als verhaal.

Assassin’s Creed® Chronicles: Trilogy Pack_20160219233126

Being a sneaky motherfucker pays off

Assassin’s Creed Chronicles: Russia is net als zijn twee voorgangers een 2.5D stealth platformer met een paar kleine toevoegingen, zo zijn er 3D-sniping-segmenten om wat variatie toe te voegen. Je krijgt als Nikolai Orelovassassin van dienst, weer een boel snufjes in je handen geduwd. Zo heb je een rope-dart om jezelf op te trekken aan het plafond, een geweer, rookbommen om te ontsnappen en een mechanical winch, een soort van grappling hook om dingen naar je toe te trekken en om elektrische schokken door te sturen om apparatuur kapot te maken. Met al deze gadgets moet je weer allerlei kamers en gebouwen vol vijanden opruimen. De vijanden hebben deze keer ook betere wapens gekregen om zich te verweren, tot op het futuristische af. Zo zijn er magnetische mijnen, waarover je zonder problemen kunt lopen als je beschikt over de sleutel. Jij hebt die niet. Om dat probleem op te lossen kun je de vijand doden en de sleutel van zijn lijk stelen, of je kunt zijn lijk oppikken om mee over de mijn te wandelen. De derde (en leukste) optie bestaat eruit dat je de sleutel steelt en hem vervolgens over de mijn laat lopen.

Vijanden zijn deze keer slimmer ontworpen, zo lopen er ook vijanden rond met gasmaskers die tegen je rookbommen kunnen, of kogelvrije vijanden die je enkel via close quarter combat een kopje kleiner kunt maken. Elke vijand heeft zijn eigen patroon en als je eventjes observeert, kun je zien waar er zich gaten in de patrouilles vertonen om toe te slaan.

Assassin’s Creed® Chronicles: Trilogy Pack_20160219231716

Opnieuw plakt het spel na elke sectie een score op je prestaties. Ben je compleet ongezien erdoor kunnen sluipen, dan krijg je veel sneller een gouden ranking, wat later dan weer verscheidene bonussen oplevert. Vergeet ook niet om side objectives te voltooien voor nog meer extra goodies.

Aangezien de gebeurtenissen zich afspelen gedurende de periode van de Oktoberrevolutie, ben je ook continu on the run voor allerlei patrouilles. Om die patrouilles dan te ontwijken maak je gebruik van trams om van het ene level naar het andere te reizen. Wat wel ietsje minder is, is het feit dat er vrij veel onzichtbare muren aanwezig zijn in dit spel, zoals op de rijdende tramwagons. We eisen het recht om zelfmoord te plegen door van de tram te springen verdorie!

Nu, Ubisoft had helaas de memo niet gekregen waarin stond dat gamers geen fan zijn van instant-failsecties, want er steken nog meer dan genoeg momenten in waarbij je continu moet blijven lopen en klauteren. Terwijl je aan het weglopen bent, gebeuren er ook wel veel gescripte events, zoals explosies, instortingen en snel verspreidend vuur. Dit kan de framerate van tijd tot tijd enorm omlaag trekken.

Assassin’s Creed® Chronicles: Trilogy Pack_20160221013523

All hail our Glorious Communist leaders!

Wanneer je voorbij de menu’s geraakt, krijg je een korte cutscene te zien, deze bestaan uit stilistische afbeeldingen die lichtjes geanimeerd zijn. Heel fijn om te zien, maar dan… Waarschuwing, houd je onderkaak vast, want anders valt je mond misschien open door het prachtige level design. De gebouwen en alles op de voorgrond, waar je in 2.5D rondloopt, is grijs, de binnenkant is in kleur en de achtergronden bestaan meestal uit gebouwen of gebeurtenissen die recht uit propagandaposters van toen kwamen, zoals fabrieken, overkomende vliegtuigen of kathedralen. Elk level opnieuw was het een plezier voor het oog. Over de communisten kan je veel zeggen, goede en slechte zaken, maar het is een feit dat ze stijl hadden, en de mannen van Ubisoft hebben hier duidelijk hun onderzoek over gedaan.

Je zult ook niet al te snel je weg kwijtraken in dit spel vanwege het uitstekende kleurgebruik en hints. Bijna alles is zwart-wit, maar zo zijn er balken of paadjes die een rode gloed hebben om aan te geven dat deze bewandelbaar zijn.

Deze diashow vereist JavaScript.

“Hire a Russian voice actor? Fuck it, we’ll just do it ourselves”

De voice-acting is al bij al vrij slecht. De stemacteur van de assassin van dienst is niet geboren om een Russisch accent na te doen. Soms werd het gewoon lachwekkend. Naast de stem van Nikolai is er ook nog de background chatter van de guards. Op zich een prima idee om het achtergrondverhaal te vertellen via gesprekken tussen de wachters. Het probleem is dat je geregeld dezelfde discussies zult mogen aanhoren, een probleem dat eenvoudig opgelost kon worden door de wachters bijvoorbeeld te laten roken. De muziek daarentegen is uitermate geschikt bij het spel en vrij goed, er zitten bombastische tracks tussen waarbij je de Russische invloed echt kunt horen.

Assassin’s Creed® Chronicles: Trilogy Pack_20160222215018

Soms moet je je ook in de menigte verstoppen

Play it again!

Voor tien euro krijg je wel waar voor je geld. Na de vijf uur durende campagne krijg je toegang tot twee nieuwe moeilijkheidsgraden. Hiernaast zijn er ook nog challenge rooms, voor gamers die nog meer de assassin willen uithangen. Als laatste grote bonus zit er in deze titel, net zoals in alle Assassin’s Creed-games, een uitgebreide encyclopedie voor de hardcore AC-fans en history buffs.

Assassin’s Creed® Chronicles: Trilogy Pack_20160222001859

But wait, there’s more! Assassin’s Creed Chronicles is sinds 9 februari beschikbaar op PS4, Xbox One en pc, en krijgt een latere release op PS Vita op 5 april.


Assasin’s Creed Chronicles bij bol.com

6.7 Voor de fans

Het laatste deel van deze trilogy verbetert op sommige vlakken, maar blijft buiten de extraordinaire visuals een simpele 2.5D stealth platformer. Desondanks krijg je voor de prijs een ferme brok aan gameplay voorgeschoteld

  • Verhaal 6.5
  • Vormgeving 9
  • Gameplay 6
  • Audio 4
  • Levensduur 8
Share.

About Author

Timothy

Houdtdt van ananas, de Metal Gear Solid franchise en Evil Dead te quoteren. Heeft een kokosnoot BH in zijn kast liggen maar heeft nog geen rieten rokje gevonden dat erbij past.

Reacties