Assassin’s Creed Chronicles: India is het tweede deel uit de AC Chronicles-serie. In deze 2.5D stealth platformer vertelt Ubisoft het verhaal van master assassin Arbaaz Mir en diens strijd tegen de Templar Order in het India van de negentiende eeuw. Geekster mocht voor jullie de pc-versie uittesten.

Verhaal

Je moet ACC: India niet spelen voor een uitgebreid verhaal. De kleine hoeveelheid plot is voor het grootste deel te herleiden tot “hou een belangrijk object uit de handen van de Templars of verover het terug”. Arbaaz zelf is best een leuk personage en die-hard AC-fans zullen hem wel herkennen uit één van de AC comics, maar op het einde van het spel heb je toch niet het gevoel dat hij heel memorabel is. De andere personages zijn slechts in geringe mate tot helemaal niet uitgewerkt, waardoor minstens één keuze van een antagonist tegen het einde van het spel nogal vreemd overkomt. Het einde zelf is teleurstellend en laat je achter met de vraag wat nu eigenlijk de bedoeling was, behalve een link naar ACC: Russia te leggen. Zoals altijd is er ook een link naar de Precursor-beschaving, maar gelukkig wordt het moderne AC-verhaal achterwege gelaten.

Arbaaz is best een fijn hoofdpersonage.

Arbaaz is best een fijn hoofdpersonage.

Veel is er niet veranderd in vergelijking met de vorige editie: Je moet nog steeds voornamelijk sluipen en met een klein arsenaal aan gadgets guards verschalken en/of uitschakelen. Zo kan je door te fluiten of door sound bombs te gooien guards te lokken, met je rope dart naar het plafond klimmen, met een chakram touwen vanop afstand doorsnijden of met je smoke bombs het even onmogelijk maken voor een vijand om je te zien of tegen te houden. Er zijn verschillende soorten vijanden, zoals vijanden die één richting uitkijken, patrouilleren, pas uitgeschakeld kunnen worden nadat je ze eerst met een smoke bomb hebt bedwelmd of vijanden die zichzelf voor jou verstoppen om jou als je het niet vermoedt aan te vallen. Dit zorgt ervoor dat je goed op je hoede moet zijn en goed moet nadenken welke vijand je gaat confronteren. Je let verder ook best op voor andere zaken in de omgeving: tijgers in kooien beginnen luid te brullen als je in hun buurt komt, vogels maken lawaai als jij te luid bent, en na een tijdje loop je de kans tegen een trip rope te lopen en te ontploffen.

2e4626f8e54ab627543b134678bb446f

De gameplay voelt met zijn main en side objectives heel AC aan, met alle leuke momenten en frustraties die daarbij horen.

Je beweegt je van links naar rechts of van boven naar onder op een 2.5D-veld. Dit betekent dat je ook via vaste paden naar de voorgrond of achtergrond kan bewegen. De animatie ziet er zeer vloeiend uit, en de momenten waarop je in een groot speelterrein kan rondsluipen, springen, klimmen en vijanden doden zijn de beste uit het spel. Je krijgt op het einde van elke sequentie punten, en hoe meer je sluipt en bewakers met rust laat, hoe meer punten je krijgt. Een beetje raar dat je in een spel met een assassin moet proberen om zo weinig mogelijk mensen te doden als je veel upgrades wilt krijgen. Je kan in NG+ in ieder geval gemakkelijker punten verdienen om na je eerste playthrough (zo een drie tot vijf uur, afhankelijk van hoeveel je gezien wordt of hoeveel side objectives je wilt vinden) toch een zo hoog mogelijke score te krijgen.

2989820-accindia-3

Via vaste paden kan je je naar de voor- of achtergrond bewegen.

Je kan altijd goed zien in welke richting de guards aan het kijken zijn, maar soms komt er een tot dan toe ongeziene bewaker uit een deur en kan je hem niet meer ontwijken, wat leidt tot frustraties. Ook jammer is het feit dat Ubisoft nog steeds denkt dat we grote fan zijn van tailing missions en chase missions en dat ze deze gecombineerd hebben met instant-fail scenarios. Je moet snel bewegen en na veel trial and error het perfecte pad vinden om je doel te bereiken. Er zijn genoeg checkpoints, maar telkens weer een cutscene moeten zien nadat je opnieuw aan een checkpoint begint, of tijdens het achtervolgen steeds dezelfde dialoog horen, gaat heel snel vervelen.

Grafisch en geluid

Op stilistisch vlak zit het zeker goed. De omgevingen in ACC: India zijn veel kleurrijker dan die in ACC: China, en je waant je zonder problemen in een prachtig paleis of op een markt in India. Het verhaal wordt tussen (en tijdens) de levels heen verteld aan de hand van mooi getekende cutscenes, maar als er veel actie is laten die wat te wensen over. De muziek begeleidt het spel goed, of je nu aan het sluipen, moorden of ontsnappen bent. De voice acting is soms goed, vooral in het geval van Arbaaz, maar soms ook teleurstellend (jammer genoeg ook bij Arbaaz). Ik heb nog maar zelden guards zo passief alarm horen roepen.

Colour, my old friend, where have you been for so long?

Besluit

Het derde deel uit deze serie, Assassin’s Creed Chronicles: Russia, komt op 9 februari uit. We kunnen enkel hopen dat Ubisoft de stijl en grafische beslissingen uit ACC: India overneemt, maar toch nog een beetje sleutelt aan de gameplay. Het tweede spel uit de Chronicles-trilogie bevat immers te veel instant-fail sections en iets te weinig grote gebieden waarin je langzaam je eigen weg kan vinden.

6.8 Matig

Assassin’s Creed Chronicles: India biedt zeer kleurrijke omgevingen en een goede sfeer, gemixt met een standaard AC-verhaal en soms irritante beslissingen op het vlak van gameplay. Het is een degelijke stealth platformer, en liefhebbers van Assassin’s Creed zullen er wel iets aan hebben, maar het had meer kunnen zijn.

• Story 6
  • Gameplay 7
  • Design 8.5