Wie al eens graag een eigen samenleving opbouwt, hoeft daarvoor niet per se een staatsgreep te gaan organiseren. Je hoeft er zelfs je eigen luie stoel niet voor uit, want met reeksen als TropicoSimCityCivilisation en Anno heb je meer dan keuze genoeg om gewoon op je eigen laptop of pc aan de slag te gaan als groot staatsman/-vrouw. Met Anno 1800 kan je nu ook specifiek in de negentiende eeuw iets moois op poten proberen zetten. Geekster dook dan ook met plezier pal in de Industriële Revolutie!

Anno 1800

Ontwikkelaar: Blue Byte
Uitgever: Ubisoft
Platform: PC (Windows)
Aantal spelers: 1 (online multiplayer tot 4)
Release: 16 april 2019

Reviewexemplaar bekomen via uitgever.

Geschiedenisuitstapjes

Sinds vorig jaar mag de Anno-reeks zich bij het groepje twintigers scharen. Het toenmalige Anno 1602 gooide meteen hoge ogen en was in het jaar 1998 zelfs de bestverkopende videogame op de Duitse markt. Vooral in de Duitstalige wereld – toenmalig ontwikkelaar Max Design was een Oostenrijkse studio – wist het spel heel wat gamers te charmeren, getuige de 1,7 miljoen verkochte exemplaren vijf jaar later. Een vliegende start die in de loop der jaren gevolgd werd door heel wat andere uitstapjes doorheen de geschiedenis, en uiteindelijk zelfs enkele excursies richting de toekomst. Nadat de gamereeks de jaren 1503, 1701, 1404, 2070 en 2205 aandeed, werd het tijd om een andere boeiende periode te gaan onderzoeken: die van de Industriële Revolutie. Enter Anno 1800, dat vier jaar na het laatste futuristische uitstapje in de winkelrekken belandde.

Anno 1800 screenshot island

Welkom in de jaren 1800! (© Blue Byte, Ubisoft)

Ook hier krijg je in grote lijnen dezelfde opdracht voor de kiezen als in alle voorgaande delen: bouw je eigen stad uit het niets op, zorg ervoor dat je bevolking tevreden is zodat je daarop verder kan bouwen, herhaal tot je een goed geolied geheel bekomt. Klinkt simpel, maar dat is het zeker niet altijd. Zo zal je verschillende lagen van de bevolking tevreden moeten houden en een sterk staaltje ruimtelijk inzicht aan de dag moeten leggen om jouw stad deftig te kunnen laten functioneren. Daar waar de simpele Farmers, de ‘simpelste inwoners’, tevreden zijn met wat simpele schnaps, hangen de Workers al eens graag aan de toog van een café of maken ze geregeld een uitstapje naar de kerk. En dan zwijgen we nog over de Artisans, Engineers en Investors, die telkens een trapje hoger op de maatschappelijke ladder staan maar ook hogere eisen hebben om tevreden te blijven.

Anno 1800 Train

Ook de NMBS krijgt een gastrolletje in deze game. (© Blue Byte, Ubisoft)

Pittoreske puzzelstukjes

Die ingewikkelde puzzel zorgt ervoor dat je er wel degelijk je kopje bij moet houden wanneer je weer voor enkele uren aan het scherm van Anno 1800 gekluisterd zit. Bovendien klimmen je inwoners ook zelf op die sociale ladder, waardoor veel van jouw Farmers na verloop van tijd al Worker of Artisan zijn geworden. Maar aangezien je die boeren nog steeds broodnodig hebt om het nodige voedsel te produceren, moet je er wel voor blijven zorgen dat er nog steeds genoeg Farmers op jouw eiland komen wonen. En uiteindelijk moet je iedereen wel tevreden weten te houden, want anders kan je pittoreske dorpje/stadje niet verder groeien natuurlijk. Je merkt het: het geheel zit bijzonder diep en gelaagd in elkaar. Zo kom je telkens voor nieuwe uitdagingen te staan om het leven op jouw eiland vlot te laten verlopen, maar zal je het er daar nooit écht makkelijk bij krijgen.

Anno 1800 Tourists

Na verloop van tijd vinden ook toeristen vlotjes de weg naar je stad. Als je het goed doet, tenminste. (© Blue Byte, Ubisoft)

Om je op weg te helpen in dat kluwen aan city building heeft Anno 1800 ook een story-modus in de aanbieding. Die draait evenwel om een redelijk dun verhaal, dat vooral bedoeld is om je de kneepjes van het spel bij te brengen. In vier hoofdstukken tijd leer je de belangrijkste mechanismes van Anno 1800 kennen, tegen een achtergrond die draait om je overleden vader, een behulpzame zus en een oom die maar wat graag zijn eigen sociale status wil verhogen ten koste van jouw deel van de familie. Verwacht vooral geen Oscarwaardig verhaal dat je nog lang bij zal blijven (hoewel het geheel op zich nog wel redelijk wat uren gameplay met zich meebrengt), maar wel een ideaal opstapje richting de sandbox-modus. Die start meteen na die langgerekte tutorial, of je kan ook kiezen om daar meteen van in het begin in te springen.

Lebensraum

De wereld van Anno 1800 bestaan voornamelijk uit een grote oceaan en een boel kleinere eilanden. Ook daar zal je slim mee moeten omgaan, want grondstoffen en handel maken immers een belangrijk deel uit van het spel. De verschillende lagen van je bevolking hebben zoals gezegd allemaal hun specifieke wensen en verlangens, en het zou best wel eens kunnen dat jouw eiland toch net niet zo zelfvoorzienend is als je had gehoopt. Zo drinken Workers bijvoorbeeld al eens graag een pintje (wie niet – nvdr.), maar helaas voor hen (en voor jou) groeit hop niet op elk eiland. In dat geval moet je dus ofwel een eilandje mét hop gaan zoeken en koloniseren, ofwel moet je handel gaan drijven met jouw hopbezittende tegenstanders. En laat nu ook net dát niet altijd van een leien dakje lopen.

Anno 1800 Trade routes

Handelsroutes vormen een cruciaal onderdeel van het spel. (© Blue Byte, Ubisoft)

Die handel vormt immers een belangrijk onderdeel van Anno 1800. Net als in het echt zijn grondstoffen niet oneindig, en dat betekent dat je niet altijd zelf die felbegeerde plaatsjes kan gaan claimen. Aangezien ouderwetse oorlogsvoering nagenoeg afwezig is in dit spel (je kan wel tegen een andere speler vechten, maar enkel over zee en dan nog zijn de mogelijkheden erg beperkt), zal je dus vooral om de onderhandelingstafel je slag thuis moeten halen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want niet iedereen wil zomaar handel met jou drijven. Vaak zal je eerst op een goed blaadje moeten staan bij de persoon in kwestie. In sommige gevallen volstaat het om even lekker te gaan mouwvegen, maar soms zal je bijvoorbeeld eerst wat quests moeten uitvoeren voor je handelspartner effectief met jou wil praten. Mooi beschaafd opgelost, heet dat dan.

Anno 1800 ship fleet

Aan bootjes geen gebrek in dit spel, al is de verscheidenheid van de vloot redelijk pover. (© Blue Byte, Ubisoft)

Oud en Nieuw

Nog zo’n knappe gelaagdheid in Anno 1800 is het verschil tussen de Oude Wereld en de Nieuwe Wereld. De Oude Wereld – die waarin je begint – is duidelijk Europees geïnspireerd, maar zoals steeds bouwt de reeks eerder op fictieve locaties en personen. Die voelen dan ook het meest vertrouwd aan, en je krijgt er de nodige ruimte om er de basis van je succesvolle nederzetting op te bouwen. Na verloop van tijd krijg je echter ook de Nieuwe Wereld – de andere kant van de oceaan – voor de kiezen. Ook daar kan je dan je lapje grond met de nodige (unieke) grondstoffen (zoals bijvoorbeeld suikerriet, dat je nodig hebt om rum mee te stoken) gaan claimen, maar de eilandjes zijn kleiner en minder geschikt om te delen. Snel zijn om de juiste plekjes in te nemen of een uitgekiende handelsstrategie uitdokteren is dus de boodschap. Bovendien krijgt je er in die Nieuwe Wereld nog een extra uitdaging bij, want in die Caraïbisch aanvoelende setting krijg je er ook de nodige piraten bovenop. Het enige nadeel is dat het overzichtsscherm waarin je je vrachtschepen, handelsroutes en dergelijke kan bekijken, niet altijd even duidelijk is. Yarr.

Anno 1800 New World

De Nieuwe Wereld voelt heel wat tropischer aan, maar zorgt ook voor nieuwe uitdagingen. (© Blue Byte, Ubisoft)

Pracht en praal

Een laatste pluim die Anno 1800 duidelijk verdient, is die voor de overtuigende graphics die het op je weet af te vuren. Niet alleen de overworld ziet er goed uit, ook wanneer je inzoomt ziet zowel de Oude als de Nieuwe Wereld er redelijk verbluffend uit. Tel daarbij de enorme verscheidenheid aan gebouwen en een sfeertje dat redelijk goed blijft plakken, en dan weet je dat Anno 1800 uitstekend weet over te komen. Daarnaast telt het spel nog enkele andere leuke extraatjes die de gameplay een boost geven. Zo komen er bijvoorbeeld regelmatig kranten uit waarvan jij, door middel van influence points, de inhoud deels kan sturen. De influencer (*braak*) in jou kan zo de publieke opinie wat bijsturen, want zoals gezegd is het van redelijk groot belang om je bevolking tevreden te houden. Ook nieuw in Anno 1800 zijn de zogenaamde blueprints, die je een handje helpen in het stedenbouwkundige aspect van het spel. Via die blueprints kan je namelijk al plannen waar een bepaald soort gebouw(en) komt nog voor je er alle grondstoffen voor hebt. Handig om het overzicht te bewaren, en vooral om niet plots voor plaatsgebrek te komen staan wanneer je bouwdrang weer nét iets te groot werd.

Anno 1800 newspapers

De term ‘fake news’ is wat anachronistisch, maar je kan wel bijsturen wat er verschijnt in de krant. (© Blue Byte, Ubisoft)

Wie op zoek is naar een city builder die makkelijk enkele uren van je dag opslorpt zonder dat je het zelf doorhebt, mag gerust zijn portefeuille bovenhalen voor Anno 1800. Wees wel gewaarschuwd, want Ubisoft besloot plots om het spel niet langer op Steam aan te bieden en enkel op de Epic Games Store uit te brengen. Wie de game pre-orderde via Steam kon er nadien natuurlijk wel mee aan de slag, maar latere beslissers werden en worden onherroepelijk via de Fortnite-fabrikant gestuurd. Ach, veel maakt dat nu ook weer niet uit, want aan de prima gamekwaliteit verandert er toch niets.

Anno 1800

7 Ge(s)laagd

Wij zijn persoonlijk redelijk tevreden dat we in de 21ste eeuw mogen leven, maar Anno 1800 laat ons toch even twijfelen of we niet graag 200 jaar eerder ter wereld kwamen. Blue Byte en Ubisoft leveren een puike city builder af met heel wat laagjes die samen voor de nodige uren speelplezier zorgen. Het enige nadeel? Je slijt er ongetwijfeld meer uren aan dan je vooraf gepland had.

  • Verhaal 6
  • Vormgeving 7
  • Audio 7
  • Gameplay 7
  • Levensduur 8
Share.

About Author

Niels Vanden Driessche

Historicus, volleyballer, journalist en toekomstige wereldoverheerser, die in zijn vrije tijd al eens graag achter de PlayStation kruipt of virtuele titels viert op Football Manager.

Reacties