Uitgever LudiCreations gaf ons op Essen SPIEL Alexandria mee. In dit spel voor 2-4 spelers van bedenker Babis Giannios, kan je de brand in de grote bibliotheek van Alexandrië tijdens de Klassieke Oudheid herbeleven. Is dit spel een goede weergave van wat er zo lang geleden gebeurd moet zijn? Geekster zorgde ervoor dat er nergens kaarsen te lang bleven branden en zocht het voor jullie uit.

Alexandria

Spelontwerp: Babis Giannos
Uitgever: LudiCreations
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 14+
Speelduur: 60 min.

Klassieke stoofpot

Een van de grootste rampen uit de geschiedenis voor literatuurliefhebbers was de brand van de legendarische bibliotheek van Alexandrië, die een massieve collectie geschriften moet bevat hebben waar historici en classici nu slechts van kunnen dromen. We moeten er wel over speculeren, want niet alles is geweten. We zijn zelfs niet zeker in welk jaar – of welke eeuw! – de bibliotheek nu eigenlijk in vlammen is opgegaan. Alexandria probeert om dit fatale moment terug tot leven te wekken aan de hand van vier (fictieve) belangrijke personages.

Alexandria characters

De vier personages hebben elk hun eigen doel en vaardigheden.

Elk personage is in Alexandria niet gewoon een toevallige burger die verrast is door de brand, maar heeft zijn of haar eigen doel, gaande van boeken of mensen redden tot gevaarlijke documenten stelen of zelfs vernietigen. Wat je ook doet, de bibliotheek zal na een tijdje in vlammen opgaan, maar dit wil niet zeggen dat je personage zijn of haar missie niet kan volbrengen. Bij de boeken en de personages die je kan redden, zitten trouwens een paar namen die liefhebbers van de oudheid zeker zullen herkennen en die opeens allemaal op hetzelfde moment bestaan, zoals de Ilias, Herodotos, Velleius Paterculus of de Historiae van Tacitus.

Persoonlijke missie

Dat de bibliotheek zal afbranden na vijf rondes is een feit. Je meest kostbare bezit is in Alexandria dan ook dat waar je zo goed mogelijk gebruik van moet proberen te maken: tijd. Elke actie die je speelt, zoals een boekenkast doorzoeken, een personage redden of je verplaatsen, kost je tijd en dwingt je je zandlopericoontje op het tijdspoor te verplaatsen. De speler met de meeste tijd (of die als laatste dezelfde plek op het tijdspoor bereikt heeft) mag telkens een actie uitvoeren. Hierdoor moet je tactisch nadenken en kiezen of je een actie die veel tijd kost wel wil uitvoeren. Zodra de zandloper de nul bereikt heeft, is je beurt (meestal) voorbij. Na vijf rondes tel je alle afzonderlijke punten op en voeg je er de punten voor de verschillende verzamelde collecties aan toe om de winnaar te bepalen.

Alexandria gameplay 1

Als het spel begint, is de bibliotheek nog volledig.

Elke speler kan een aantal basisacties doen, zoals tusen kamers bewegen of een nieuwe kaart trekken, maar je zal je vooral focussen op je unieke kaarten. Hiermee kan je speciale acties doen in ruil voor een bepaalde tijdskost. De meeste kaarten leveren jou punten op als je hen op het juiste moment kan leggen. Sommige kaarten kosten dan weer niets en zijn een reactie op gebeurtenissen, andere kaarten dwingen een medespeler die in de buurt staat om jou te helpen en zijn of haar eigen tijd deels op te geven. Vooral dit laatste zorgt voor veel strategisch nadenken, maar potentieel toch ook voor enige wrevel en ergernis. Als je telkens de helft van je tijd moet geven aan andere spelers en zelf niet al je plannen kan uitvoeren, is het na een tijdje best irritant. Dat andere spelers jouw strategische plannen dwarsbomen, is niet zo erg, maar dat jij daardoor gewoon veel minder kan spelen an sich, is soms een groot probleem.

Zoals gezegd zijn er vier verschillende personages in Alexandria. Deze hebben elk hun eigen missie en vaardigheden, en spelen bijgevolg alle vier helemaal anders. Tabitha zal bijvoorbeeld zoveel mogelijk boeken proberen te redden en de hulp van de andere personages inschakelen, terwijl Octavia politieke boeken moet confisceren en heimelijk “ongelukken” zal veroorzaken om de brand verder te laten verspreiden. De basisacties die je kan doen, zoals bewegen of een kaart trekken, zijn steeds dezelfde, maar de unieke kaarten, vaardigheden en zelfs mogelijkheden om punten te verdienen, zorgen ervoor dat je met elk personage een totaal andere ervaring hebt.

Alexandria gameplay 2

Na een paar rondes zie je de bibliotheek steeds kleiner worden.

Je bevindt je in een brandende bibliotheek, wat betekent dat het speelbord van Alexandria steeds kleiner en kleiner wordt. Na elke ronde moet je immers twee stukken van de bibliotheek wegnemen. Dit gebeurt via regels die je beter steeds bij de hand hebt, want tenzij er een vuuricoontje ligt, zal je toch even moeten nadenken. Uiteraard komen de (meeste) personages ook zelf in gevaar als ze zich op het einde van hun ronde in een brandende kamer bevinden. Hierdoor, en door de verschillende meubels in elke kamer, is je positionering op het bord belangrijk. Het is overigens best fijn om op een steeds kleiner bord te spelen, waardoor je de hete adem van het vuur in je nek blijft voelen.

Opstelling

In het begin van het spel moet je eerst het bord zelf opstellen. Naargelang van het aantal spelers heb je een bepaald aantal kamers nodig. Er zijn speciale regels die uitleggen hoe je het bord moet maken, waardoor elke keer spelen anders is. Je kan, als je aan de bibliotheek geen speciale vorm wil geven, gemakkelijk alles neerleggen zoals je zelf wilt. Wat ook belangrijk is, is het neerleggen van de vier verschillende meubelicoontjes per kamer, aangezien elk meubelstuk op een andere manier door elk personage gebruikt kan worden. Verder moet je elke speler kaarten, een bord, tokens en een personage geven, en onder meer de stapels met mensen, voorwerpen en boeken klaarleggen. Na zo’n tien minuutjes opstellen kan je beginnen. Bij het opruimen verzamel je alles in de vele plastic zakjes die in de doos zitten.

Vormgeving

De afbeelding op de doos is leuk, en ook die op alle verschillende kaarten brengen je perfect in de sfeer. Vooral de reflectie van het vuur in de ogen van de pyromane deed ons toch eens glimlachen. De andere onderdelen van het spel zijn voornamelijk uit stevig karton gemaakt. De tegels met de meubels hebben wel jammer genoeg allemaal dezelfde kleur. Hierdoor moet je ofwel naar de kleine afbeelding kijken, ofwel naar de beschrijving onder de afbeelding. Op het eerste gezicht meteen zien waar welk meubel staat, verloopt dus niet zo vlot. Aangezien er in het begin telkens vier meubeltegels in elke kamer liggen en je er soms nog een token of kartonnen pion moet opzetten, heb je soms precies wat plaats tekort. Aangezien de kartonnen pionnen toch wat hoger zijn dan je zou verwachten, vallen ze dan nog eens gemakkelijk om.

Alexandria cards

De afbeeldingen op de kaarten zijn leuk gedaan.

Ten slotte is het wel leuk dat er naast de spelregels een klein boekje met extra strategieën en historische informatie over de personen, boeken en voorwerpen zit, die je kan redden bij het spel.

Alexandria: Conclusie

Alexandria heeft een leuk concept en een zeer leuk thema dat liefhebbers van de oudheid zeker zullen kunnen smaken. Op gameplay-vlak kan het leuk zijn, maar na een tijdje amuseer je je niet echt meer als andere spelers niet enkel jouw plannen in het honderd doen lopen, maar je ook veel minder mogelijkheden geven om gewoon te spelen. De regels zijn eenvoudig, maar om een winnende strategie te verzinnen, zal je toch goed moeten nadenken. Een redelijk deftige kennis van het Engels is ook wel aangewezen. Aangezien de bibliotheek steeds kleiner wordt, moet je je strategie constant aanpassen en is er ook een visuele weergave van de brandende bibliotheek.

Geïnteresseerd in bordspellen gebaseerd op de Klassieke Oudheid?

Lees hier onze review van Nisyros

Lees hier onze review van Fight for Olympus

6 ontvlambaar

Alexandria is een interessante weergave van een van de grootste rampen in de literatuurgeschiedenis. De gameplay kan strategisch verlopen, maar bevat hier en daar toch een irritant element. De afbeeldingen zijn leuk gedaan, en door de vele historische links kom je meteen in de juiste sfeer.

• Gameplay 6
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 7