20 jaar Pokémon in beeld: Gotta Catch ‘em All!

0

Zoals jullie ondertussen al wel weten, mogen Pikachu en co deze week 20 kaarsjes uitblazen. Maar liefst twee decennia lang al trekken trainers er met hun pokédex op uit om alle 151/251/386/493/649/720 (722? ’t Is ingewikkeld) vreemde wezentjes te ontdekken, catalogiseren en tegen elkaar te laten strijden in het videogame-equivalent van hanengevechten. Da’s al behoorlijk lang. Geekster stapt in zijn tijdmachine en voert je in 20 video’s mee doorheen de geschiedenis van Pokémon.

1996: Pokémon Red en Pokémon Green verschijnen in Japan

Twintig jaar geleden, op 27 februari 1996, verschenen na ongeveer zes jaar development in Japan de allereerste Pokémon-games: Pocket Monsters Red en Pocket Monsters Green. Later dan verwacht, want de oorspronkelijk aangekondigde releasedatum was 21 december 1995, pal in de kerstperiode. Samen met de derde versie Pocket Monsters Blue werden er van deze games maar liefst 10.230.000 exemplaren verkocht. Opmerkelijk detail: hoewel dit het eerste wapenfeit van de franchise was, waren “Pocket Monsters Red and Green” in 1995 NIET het eerste Poké-trademark dat werd aangevraagd: die eer viel de naam Mew al te beurt in 1990. In 1996 werden ook de manga en het ruilkaartspel gelanceerd.

1997: De Pokémon-anime wordt uitgezonden in Japan

Op 1 april 1997 schakelde de marketingmachine een versnelling hoger: de eerste aflevering van de Japanse anime, Pokémon! I choose you!, werd uitgezonden. Een jonge trainer genaamd Satoshi, genoemd naar de geestelijke vader van de franchise Satoshi Tajiri, vertrok met zijn (op dat moment niet zo) trouwe Pikachu aan zijn zijde om een Pokémonmeester te worden. De naam van zijn grote rivaal was Shigeru, een verwijzing naar Shigeru Miyamoto, het brein achter onder andere The Legend of Zelda en Super Mario Bros. Het was een vriendelijke inside joke die ook al in de videogames voorkwam. In 1997 werden twee nieuwe mangareeksen op de wereld losgelaten: The Electric Tale of Pikachu en Pokémon Adventures, dat zelfs vandaag nog verschijnt.

1998: Pokémon gaat internationaal

1998 is het jaar waarin Pokémon een internationaal succes wordt. De Engelse versie van de games, Pokémon Red en Pokémon Blue, verschijnen aan het einde van de maand september in de Amerikaanse winkelrekken, nadat eerder die maand ook al de Engelse vertaling van de anime er voor het eerst werd uitgezonden. Terwijl Amerika zijn eerste poké-stapjes mocht zetten, zaten de bedenkers in Japan niet stil. In 1998 verschenen er de eerste versie van Pokémon Stadium op de Nintendo 64, de Pikachu-versie van de basisspellen Pokémon Yellow, een Game Boy-game gebaseerd op het ruilkaartspel en het vreemde Hey You, Pikachu! op de N64. Het was ook het jaar dat Pokémon het grote scherm bestormde en de eerste bioscoopfilm Mewtwo Strikes Back! in de Japanse bioscoopzalen verscheen.

1999: De volgende 100

In 1999 was het eindelijk onze beurt om kennis te maken met de franchise en verschenen de basisspellen in Europa. In Japan en Amerika werden ook al spin-off games zoals Pokémon Pinball en Pokémon Snap uitgebracht. Naast Pokémon Yellow verscheen ook de eerste film, die in Japan al een groot succes was, voor het eerst in Amerika terwijl Japanse kijkers al van een tweede seizoen van de anime en een tweede bioscoopfilm, Revelation-Lugia, konden genieten. Wacht, wat… Lugia? Dat klopt. Op 21 november, toen wij nog maar net Red en Blue aan het spelen waren, vertrokken Japanse trainers al op een tweede reis door het land Johto, waar maar liefst 100 nieuwe ‘mon op hen wachtten. Uiteraard volgde een nieuw seizoen van de anime.

2000: De hypetrein dendert voort

2000 was vooral een groot jaar voor de Amerikaanse releases. Pokémon Stadium (de port van het Japanse Pokémon Stadium 2 dat in 1999 was verschenen) liet gamers toe voor het eerst hun ‘mon in 3D te laten vechten. Pokémon Gold en Pokémon Silver verschenen op 11 oktober in Noord-Amerika (op de voet gevolgd door de tekenfilmserie Pokémon: Johto Journeys) nadat in juli de tweede film, nu onder de naam The Power of One, op het scherm verscheen. Zoals steeds stond Japan al een stapje verder, met een derde bioscoopfilm, een derde Pokémon Stadium en een derde game van de tweede generatie, Pokémon Crystal.

2001: Bijbenen met Japan

Op het verschijnen van de vierde film, Celebi: A Timeless Encounter, na waren er weinig grote vernieuwingen in Japan in 2001, wat de rest van de wereld de kans gaf een beetje bij te benen. Europese trainers konden in april voor het eerst op avontuur in Johto, terwijl Amerikaanse gamers hun pas gevangen second-gen ‘mon in glorieuze 3D aan het werk konden zien in Pokémon Stadium 2. Later op het jaar verscheen Pokémon Crystal ook in Amerika en Europa, waardoor Europese spelers op een wel heel korte tijdspanne de volledige tweede generatie te verteren kregen.

2002: Trompetten en te veel water

Naar goede gewoonte verscheen ook de vierde film een jaar na de Japanse release in Amerika, als Celebi: Voice of the Forest. In Japan waren ze alweer toe aan een vijfde film, Guardians of Altomare, waarin Latios en Latias de hoofdrollen spelen. Inderdaad, het was weer zover: op 21 november maakte Japan kennis met een derde generatie pokémon in de Hoenn-regio.

2003: Robijnen en Saffieren

2003 was alweer een jaartje van bijbenen voor de rest van de wereld, die een jaar na Japan Pokémon Ruby en Pokémon Sapphire konden spelen en de nieuwe avonturen van Ash, deze keer zonder Misty, op tv konden volgen. In 2003 trok Nintendo de rechten op het ruilkaartspel van Wizards of The Coast terug naar zichzelf en verscheen Pokémon Pinball Ruby and Sapphire wereldwijd. Dat ze in Japan toch niet echt stil zaten, bewijzen de zesde bioscoopfilm en de spin-offs Pokémon Box Ruby & Sapphire, Pokémon Channel en Pokémon Colosseum, die in Japan op de Nintendo Gamecube verschenen.

2004: Terugkeren naar de roots

In 2004 keerde de hele wereld samen met de franchise terug naar haar roots met remakes van de originele spellen, Pokémon FireRed en Pokémon LeafGreen. Terwijl Amerika en Europa nog maar pas de Gamecube spin-offs die het jaar voordien in Japan waren uitgekomen konden spelen, werden Japanse gamers alweer getrakteerd op Pokémon Emerald, het laatste spel van de derde generatie. De zesde film verscheen in Amerika, terwijl Japan alweer toe was aan een zevende.

2005: Meer spin-offs!

Terwijl Pokémon Emerald voor het eerst buiten Japan verscheen, werd er in het land van de rijzende zon alweer druk aan de weg getimmerd. Verschillende spin-offs, zoals Pokémon Trozei! en Pokémon Mystery Dungeon: Red Rescue Team en Blue Rescue Team zagen er het levenslicht, terwijl de hele wereld al kon genieten van Pokémon XD: Gale of Darkness, het vervolg op Pokémon Colosseum. De zevende film verscheen in Amerika, in Japan was het alweer tijd voor een achtste. Op de games zelf zit geen sleet, maar de films beginnen ondertussen wat vervelend te worden. Maar ach, iedere legendary pokémon moet toch zijn tijd in de spotlights krijgen, nietwaar?

2006: Het eerste decennium en de vierde generatie

De achtste film in Amerika, een negende in Japan. U weet onderhand hoe het gaat. Veel belangrijker was het verschijnen van de vierde generatie in Japan in 2006. Pokémon maakte de overstap van de Game Boy Advance naar de Nintendo DS en voerde enthousiaste trainers naar Sinnoh. Het Pokémon Trading Figurine Game, dat in de herfst verscheen, was geen lang leven beschoren en werd al in 2009 stopgezet. In december verscheen Pokémon Battle Revolution, de spirituele opvolger van de Stadium- en Colosseum-games, in Japan op de Nintendo Wii.

Na tien jaar was Pokémon nog steeds een sterkhouder van Nintendo. Maar het beste moest nog komen. Klik door naar de tweede pagina voor de volgende tien jaar Poké-geschiedenis!

1 2
Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties