Ik zou graag zeggen dat de meeste van ons met glinsterende ogen vol hoop uitkeken naar deze film, maar er hangt sinds Batman V Superman een pikzwarte donderwolk boven DC’s cinematisch universum. Daarbovenop komt nog eens de druk van mainstreammedia. Journalistieke roofvogels die met argusogen zich afvragen of een vrouwelijke superheld effectief zo’n blockbuster kan dragen. Nu, de teerling is geworpen en ik kan jullie vertellen dat de geruchten waar zijn: Wonder Woman is de beste film uit DCEU, maar is dat voldoende?

Origin pur sang

De film is een origin story pur sang geworden, waarin we Diana Prince volgen van klein meisje tot de iconische rechtschapen superheld zoals we die zagen in Batman V Superman. Centraal in haar coming-of-age-verhaal is Steve Trevor, een charismatische piloot die crasht op het paradijseiland Themyscira en daarmee Wereldoorlog I naar de Amazones brengt.

Onder invloed van de lasso of truth schetst Steve de hele situatie rond De Grote Oorlog. Diana vermoedt dat Ares, de oorlogsgod, er een hand in heeft en volgens de legende der Amazones moet Ares sterven zodat er eindelijk vrede op aarde kan bestaan. Ze voelt dat het haar plicht is om de god neer te halen en verlaat samen met de piloot het eiland. Met een tussenstop in London, waar ze een crew rond zich verzamelen, komen ze uiteindelijk in ons Belgenlandje terecht. Dr. Maru, ook wel liefkozend Doctor Poison genoemd, bereidt hier namelijk samen met het Duitse leger een grote aanval voor.

We zien hoe een naïeve, jonge Wonder Woman geconfronteerd wordt met de gruwel en vernietigende aard van de mensheid

Je zou kunnen stellen dat er intussen al genoeg originverhalen op het witte doek verschenen zijn, maar ik moet eerlijk toegeven dat dit voor deze film geen probleem was. Waar Dr. Strange vooral aanvoelde als “meer van hetzelfde”, krijgen we met Wonder Woman terug een frisse invalshoek. Niet enkel is dit personage ferm verbonden met de Griekse mythologie, ook zien we hoe een naïeve, jonge Wonder Woman geconfronteerd wordt met de gruwel en vernietigende aard van de mensheid. Op dat vlak kan je de parallel makkelijk trekken met Captain America: First Avengers, maar dat zou de film oneer aan doen. Wonder Woman tracht namelijk veel meer te doen dan dat.

Zonder/met cliché

Het is een film geworden die duidelijk komaf wil maken met de clichés van vrouwenrollen in een blockbuster. De Amazone is een vrijgevochten vrouw, met een eigen wil en eigen keuzes. De crew van mannen rond Diana zijn er om haar te ondersteunen indien mogelijk en niet andersom. Het is fijn om deze dynamiek eindelijk in de cinemazaal te zien. Ja, een vrouwelijke superheld kan een blockbuster dragen. Het heeft zelfs te lang geduurd vooraleer we dit zagen.

Alle lof hiervoor gaat naar Gal Gadot die een voortreffelijke Wonder Woman neerzet. Dit is het personage zoals we ze kennen van in de comics. Een superheld die empathisch is, meedogend maar recht door zee. Ook Chris Pine brengt met Steve Trevor een aimabele rogue. Eigenlijk mag de voltallige cast wat mij betreft een kus van Hippolyta en een bank vooruit. Zelfs kleinere nevenpersonages zoals Etta Candy (Lucy Davis), The Chief (Eugene Brave Rock), Sameer (Saïd Taghmaoui) en Charlie (Ewen Bremner) worden met verve vertolkt. Hoewel die laatste 3 personages echt wel wat diepgang missen. Vooral Charlie is een wandelende stereotype Schot, wat best wel een gemiste kans is.

De crew rond Wonder Woman is om haar te steunen

Ik moet het ook eventjes hebben over hoe België in beeld gebracht wordt tijdens deze film. Het is duidelijk dat ze zich verdiept hebben in ons landje (door bv. reclame voor Lambik Bier in een café te hangen) en de huizen stralen ook onze Belgische architectuur uit. Toch is het overduidelijk niet in ons land gefilmd en ook al doen de figuranten die in beeld komen heel hard hun best om Vlaams te praten, je hoort en voelt duidelijk dat het niet echt is. Dit is ongetwijfeld omdat het te duur is om effectief op locatie te filmen. Maar laat mij het toch jammer vinden dat Patty Jenkins niet naar ons land kwam voor enkele scènes. Het had mooi geweest!

Het is ironisch dat Jenkins zo hard focust op het vermijden van die vrouwelijke clichés, dat ze uit het oog verliest dat deze film tot op het figuurlijke randje vol zit van de superhelden clichés. Zeker tijdens de vechtscènes die ondanks de prachtige choreografie heel erg over de top overkomen door overmatig gebruik van slow motion. Dit hoeft niet erg te zijn. Wat je moet onthouden is dat Wonder Woman het superhelden-genre niet overstijgt en dat hoeft ook niet, want het bevestigt vooral dat er toch nog ruimte is voor een nieuwe populaire superheld.

Gal Gadot brengt een voortreffelijke Wonder Woman

De soundtrack werd geschreven door Rupert Gregson-Williams, broer van Harry Gregson-Williams en lid van Hans Zimmers productiehuis. De invloeden van deze bekende componisten zijn duidelijk voelbaar. Verwacht je dus aan de nodige sfeervolle, epische muziek vol strijkers en blazers zonder dat deze echt de cinema-ervaring storen.

Ik verliet de zaal met één gedachte: dit hoort de start te zijn voor het DCEU. Niet Man of Steel of de films die erna kwamen. Op die onstabiele fundering is het moeilijk bouwen. Maar Wonder Woman neemt de stijl van Zack Snyder en gaat ermee verder, doet haar eigen ding ermee. Daar wil ik meer van zien. Hoor je dat James Wan? Doe je eigen ding met Aquaman en pin je niet te hard vast op Justice League. Ga tegen de stroom in. Uit die wrijving ontstaat glans.

8 DCU's eerste win!

Wonder Woman is ondanks enkele gemiste kansen toch een vermakelijke origin story en een eerste win voor DC. Het ontsnapt niet volledig aan de clichés uit het superhelden-genre, maar compenseert dit mooi door voortreffelijke vertolkingen en een mooi sterk verhaal.

• Personages 7
  • Soundtrack 7
  • Visueel 8