Ex Machina: Turingtest voor gevorderden (review)

2

Zoveel vragen beantwoord. Zoveel vraagtekens die nog overblijven. Zoveel in spanning gezeten. En nog zoveel méér van hetzelfde willen, dat is mijn ervaring met Ex Machina. Om het met de woorden van één van de personages te zeggen: “It’s been a tríp”.

Ex-Machina-Gallery-02

Ex Machina is het regiedebuut van Alex Garland, de schrijver van Sunshine en 28 Days Later. Terugkerende elementen in zijn werk zijn sfeer en spanning scheppen door stiltes voor zich te laten spreken, dit keer meesterlijk gebracht in het pakkende Ex Machina. De film laat zich het beste omschrijven als een psychologische sf-thriller en houd je van begin tot einde in spanning. Een einde dat wel heel abrupt aanvoelt, maar daar later meer over.

ExMachina1

De film opent in een bedrijf van Blue Books (een fictieve search engine), waar Caleb Smith, een programmeur, het bericht krijgt dat hij een wedstrijd heeft gewonnen. De prijs? Hij mag een week lang op bezoek bij Nathan Bateman, de CEO van Blue Books, om mee te werken aan een experiment. Aangekomen krijgt Caleb van Nathan te horen dat hij zal meewerken aan een Turingtest, een test waarbij je vragen stelt aan een AI (Artificial Intelligence), waarbij de test slaagt als je de AI niet van een mens kan onderscheiden. Na het tekenen van een geheimhoudingsverklaring, wordt Caleb voorgesteld aan Ava, een humanoïde AI met een aantrekkelijk vrouwelijk uiterlijk. Aanvankelijk is Ava charmant en gedienstig, maar het wordt vlug duidelijk dat er meer aan de hand is.

ex-machina-trailer-2-

De film heeft veel sterke punten, maar de acteerprestaties in het bijzonder verdienen een vermelding. Oscar Isaac (Drive, Inside Llewyn Davis) is volledig overtuigend als de geniale, maar uiterst narcistische Nathan. Een iets meer ingetogen, maar evengoed beklijvende vertolking van Domhnall Gleeson (Harry Potter, Dredd, True Grit) als de timide Caleb wekt sympathie op. Maar de grootste ster van de film is zonder meer Alicia Vikander (Seventh Son, Anna Karenina), die een ijzingwekkend personage neerzet. Alles aan Ava, van de manier waarop ze beweegt tot haar persoonlijkheid, boeien en jagen tegelijk angst aan. Andere sterke punten zijn de uiterst knappe cinematografie en de stille, maar wondermooie soundtrack, onder andere geschreven door Geoff Barrow (Portishead). Daarnaast komen er ook actuele thema’s aan bod, zoals privacyinbreuken door gebruik van technologie.

Last but not least is de plot zelf van hoge kwaliteit. Als kijker verwacht je bepaalde wendingen, die er vervolgens helemaal naast blijken te zitten. Dit doet je paranoïde worden naar alle personages toe en tot het einde blijf je in spanning wachten op hoe Ex Machina zal eindigen. Dat einde kwam voor mezelf heel abrupt en hoewel het volkomen logisch en gepast was, had ik méér willen zien. Zelden is er een film geweest die zoveel prangende vragen over AI behandelde. Hoewel de thema’s uit Ex Machina recent veel aan bod komen (Her, Under The Skin), zijn er weinigen die zo’n volmaakte, intelligente en pakkende film afleveren.

92%
92%
Geniaal