Een toevlucht in de regen: Garden of Words (review)

0

“She exists in a world of working adults, so very far away from me. To me, she represents nothing less than the very secrets of the world.”

tumblr_nlq8ogY03K1sji7w0o1_500

We schrijven Tokyo, Japan, huidige tijd, het begin van het regenseizoen. Begeleid door het lichte geruis van regen en zacht tokkelende pianomuziek, volgen we de 15-jarige Takao, die op natte ochtenden spijbelt en in een park schetsen maakt van schoenen. Als hij op een dag op weg is naar zijn favoriete paviljoen, ontmoet hij daar de mysterieuze Yukino. Aan het einde van hun korte ontmoeting draagt ze Takao het eerste deel van een tanka (een japanse dichtvorm) voor :

“A faint clap of thunder – clouded skies – perhaps rain will come – if so – will you stay here with me?”

Geïntrigeerd door de charismatische Yukino, haast Takao zich de volgende dagen weer naar het park om haar terug te zien. Ondanks het leeftijdsverschil – Yukino is 27 – groeien de twee beetje bij beetje naar elkaar toe en bouwen ze een vertrouwelijke vriendschap op. Yukino blijft echter gesloten over wie ze is en wat ze doet. Aan het einde van het regenseizoen stoppen beiden met naar het paviljoen te komen. Een incident op Takao’s school doet de twee elkaar weer ontmoeten en maakt duidelijk waarom Yukino ’s ochtends in het park was.

KSSZGAn

Garden of Words (Tokonoha no Niwa) is een ingetogen, mooi en gevoelig volwassenendrama. De film pretendeert niet meer te zijn dan hij is; het is een verhaal zonder franjes, met heel realistisch aanvoelende personages. Elk van die personages heeft zijn of haar eigen kleine problemen en zoeken op hun manier een weg door het leven. Takao wekt sympathie op door zijn vastberadenheid om het te maken als schoenmaker, terwijl Yukino ons intrigeert door haar subtiele reacties wanneer ze met Takao praat. Beiden zijn eenzaam en vinden troost in elkaars aanwezigheid.

kotonohanoniwa-12

Wat echter het meeste indruk maakt bij het kijken, zijn de grandioze achtergronden: in regen gesluierde groene bomen, weerspiegelende plassen regenwater, groepen mensen op straat en geanimeerde details in de omgevingen, …  Allemaal zijn ze met zoveel finesse en schoonheid getekend dat je de omgevingen bijna kan ruiken en voelen. Diezelfde finesse keert terug in de muziek en in de geluidseffecten. Het krassen van een krijtje op een schoolbord of een potlood op papier, het lopen van water door een regenpijp; realisme zit in de details en Garden of Words brengt hiermee de film echt tot leven.
De sterktes van deze film overtreffen de minpuntjes ruimschoots en ze zijn niet echt noemenswaardig, buiten misschien de lengte van de film. Met zijn 46 minuten is Garden of Words ietwat kort. Op elk ander vlak is deze visuele oogstreling echter een dikke aanrader als je een sterk drama wil bekijken.

86%
86%
Awesome

Garden of Words is mooi op meerdere manieren. Visueel is het meesterwerk, maar de evolutie van de twee hoofdpersonages is beklijvend in zijn eenvoud en subtiliteit. Een knappe melancholische film over volwassen emoties en hoe mensen elkaar kunnen vinden in eenzaamheid.

• Animation
    9.5
  • Characters