Wie zich de film 50/50 herinnert, denkt aan een tragikomedie die het hart op de mouw draagt, met glansprestaties van Seth Rogen en Joseph Gordon-Levitt onder het oog van regisseur Jonathan Levine. Geprezen voor een mix van oprechte bromance, stonerhumor en het hartverscheurende drama van een jongere in zijn gevecht met kanker. Dit team keert deze eindejaarsperiode weer met een… kerstfilm. Het aanhalen van 50/50 is niet alleen vanwege dezelfde acteurs en regisseur, maar ook omdat de film probeert dezelfde weg in te slaan: drama met een zwaar thema, gepaard met (stoner)humor en vriendschap maar dan in een kerstsfeer. Spijtig genoeg slaagt The Night Before er niet in zijn voorganger te evenaren, laat staan overtreffen.

Al rappend op run DMC de avond inzetten ,Joodse ster inbegrepen.

Al rappend op run DMC de avond inzetten, Joodse ster inbegrepen.

Na zijn ouders te verliezen in een ongeluk, wordt Ethan (Jospeh Gordon – Levit) ingenomen door zijn surrogaat broers Isaac (Seth Rogen) en Chris (Anthony Mackie) met kerstavond. Dit wordt de katalysator voor een jaarlijkse kersttraditie door New York en zoektocht naar het prestigieuze Nutcracka Ball, een exclusief en geheim kerstfeestje. Na 14 jaar tevergeefs zoeken en wanneer de complicaties van een volwassen leven zich mengen in onze vriendengroep, is de tijd voor een allerlaatste editie aangebroken. Isaac is een advocaat met een hoogzwangere vrouw (Jillian Bell), Chris is ondertussen een bekende American Football speler en Ethan is dan weer een flierefluiter die ergens wilt geraken met zijn muziek, maar daar niet in slaagt en met een recente break-up kampt. Op zijn 33ste heeft hij dus niet al te veel van zijn leven weten te maken. Het toeval wil nu net dat Ethan tijdens zijn shift als kerstelf-ober op 3 tickets voor The Nutcracka Ball stoot…

De bros komen toe op het Nutcracka Ball

De bros komen toe op het Nutcracka Ball

Enter, epische avond. Althans voornamelijk voor Isaac, die krijgt als kerstcadeau een doosje met allerhande drugs van zijn zwangere vrouw om die laatste kerstavond met stijl te beleven, now that’s a keeper ! Wat volgt is een exuberante Seth Rogen die zich volledig verdwaald tript door eerst psychedelische paddenstoelen te eten, dat proberen te counteren met cocaïne, om vervolgens nog meer paddenstoelen te eten en pillen te slikken. Hij zorgt dan ook voor 90% van de hilariteit en liet mij meermaals hard luidop lachen. Daar komt nog eens bij dat hij Joods is en rondloopt in een kersttrui met een gigantische Joodse ster op. Dit levert vele prachtmomenten op en hij geeft een ware masterclass in de weg kwijt zijn. Chris is de sociale-media-geile sportman, die wanhopig probeert indruk te maken op zijn nog bekendere ploegmaat. Door de avond heen wordt hij geplaagd door Rebecca (Ilana Glazer), een soort van Grinchachtig personage dat kerstmis haat en voor zowel Chris als het publiek enorm vervelend is. Via haar personage probeert de film een boodschap mee te geven aan Chris wanneer hij zijn vrienden ditched om haar achterna te gaan, maar het is slecht uitgevoerd en uiteindelijk vrij nutteloos. Ethan is dan weer de geplaagde ziel bij wie de sporen van zijn ouders’ dood duidelijk zichtbaar zijn en via bindingsangst een invloed hadden op zijn relatie met Diana (Lizzy Caplan). Zijn personage en problematiek zijn subtieler (zo wat het enige subtiele) en zijn herinnerend aan 50/50, wat op zich goed is, maar met momenten zo gelijkend dat de drama iets te geforceerd lijkt. Jammer genoeg teert de film in zijn humor voornamelijk op onze trippende Jood. Gevat of creatief is het op geen enkel moment, maar het is onmogelijk om niet een paar keer te lachen.

Isaac tijdens de mis onder invloed in één van zijn vele hilarische momenten.

Bij elke kerstfilm hoort natuurlijk een soort van kerstgeest. Deze eer was hier weggelegd voor Michael Shannon, als de mystieke Mr. Green. Hij is, indien u het uit de naam nog niet afgeleid zou hebben, een wietdealer die onze vrienden al kent sinds high school. Shannon blinkt uit in een bug eyed weirdo te zijn en scènes steelt met zijn ‘intensiteit in stilte’. Hij voorziet hen van flashbacks, wijsheden en innerlijke confrontaties door, u raadt het, cannabis te roken. Voor een film die vrij efemeer is, komen deze flashbacks en confrontaties vooral naar het einde van de film verbazend rakend over. Er wordt ook aandacht gespendeerd aan de relatie van Ethan en Diana,helaas.Hij komt haar doorheen de avond natuurlijk toevallig tegen maar nooit vond ik de chemie tussen hen echt werken en kon het op weinig geloofwaardigheid rekenen. In een film die overduidelijk draait rond de vriendschap, komt deze relatie veel te artificieel en onnodig over. Uiteindelijk is The Night Before de zoveelste matige, amper-voldoende film die Seth Rogen de laatste tijd met regelmaat er uitperst.

5.9 Ongeïnspireerd

Bij het rollen van de credits kon ik het gevoel van een ruw script, niet van me afgooien. Hoewel grappig tot hilarisch, is de humor weinig inventief en kan geen balans in de schaal brengen tegen de half-arsedness en matige uitvoering van de rest van het verhaal.

• Personages 5.7
  • Sfeer 6