death cure cover

The Maze Runner: The Death Cure review – typisch slotstuk

Een jaar later dan voorzien, (Dylan O’ Brien geraakte gewond op de set) is het tijd om The Maze Runner-trilogie af te sluiten. Dat gebeurt logischerwijs met het derde deel getiteld The Death Cure. Voor de boekenliefhebbers werd dat vertaald naar De Doodskuur. Wordt Thomas’ verhaal op een goede manier afgesloten of zat er meer in?

Het goede nieuws is dat het verhaal meer James Dashners boek volgt.

Dit derde deel start zo goed als meteen na het einde van The Maze Runner: The Scorch Trials. De groep werd verraden door Teresa, en een groot aantal van de jongeren werd gevangengenomen door WCKD. Die jongeren worden in de openingsscène van deze actieprent vervoerd per trein. Het ideale moment voor Thomas, Brenda en Jorge om de trein waar ze opzitten tot stilstand te brengen en de wagon te kapen. Alleen blijkt achteraf dat Minho, de vriend die ze eigenlijk het liefst van al hadden willen redden, op een andere wagon zat. Daardoor zijn ze genoodzaakt om richting het hoofdkwartier van WCKD te trekken. Ondertussen blijft Teresa samen met WCKD op zoek naar een geneesmiddel voor de Flare. Het virus teistert nog steeds de wereld en zorgt er dus nog steeds voor dat de geïnfecteerden veranderen in cranks, een soort van zombies.

maze runner death cure

Er werd helaas iets te veel voor het spektakel gekozen dan echt te zoeken naar een verhaal dat ook iets wil vertellen. Sommige scènes hadden gerust iets langer mogen duren of meer mogen focussen op de relaties tussen de personages. Nu dienen die telkens iets te veel als segway naar een volgende actiescène. Het blijft natuurlijk een young adult-actiefilm maar we zijn in mijn ogen op een punt gekomen dat we iets originelere zaken mogen gaan verwachten van onze cinema. Het goede nieuws is dat het verhaal meer het boek volgt dan wat we tijdens The Scorch Trials werden voorgeschoteld. Maar helaas niet goed genoeg om The Maze Runner: The Death Cure echt goed te maken. We krijgen een entertainende, zeer goed uitziende film gepresenteerd. Maar ergens wrong het idee dat ik dit al allemaal al eens had gezien. De originele opzet gaat verloren: het zoeken naar een geneesmiddel voor een ziekte die het brein aantast door immune jongeren doodsangsten te laten uitstaan. We krijgen, zo gaat het in het boek ook wel, maar in mindere mate een typisch derde ‘oorlogsdeel’ waarin de jongeren ten strijde trekken tegen WCKD, het overheidsbedrijf dat achter al hun lijden zit.

Er werd helaas iets te veel voor het spektakel gekozen dan echt te zoeken naar een verhaal dat ook iets wil vertellen.

Op de cast was dan weer niet veel aan te merken. Dylan O’Brien is de vereenzelviging van Thomas. Persoonlijk begin ik in O’Brien een nieuwe Tom Cruise te zien. Ook de Britse Newt, gespeeld door Thomas Brodie-Sangster (Game of Thrones) en Minho, gespeeld door Ki Hong Lee (Unbreakable Kimmy Schmidt) komen geloofwaardig over. Aidan “Littlefinger” Gillen had misschien iets meer in zijn personage Janson mogen steken. Ook van Ava Paige, gespeeld door Patricia Clarkson, Giancarlo Esposito als Jorge en Rosa Salazar als Brenda had ik liever wat meer willen zien. Ze doen natuurlijk hun best met wat ze krijgen, maar hun personages hadden gerust nog iets meer screentime mogen krijgen.

maze runner death cure

Op vlak van vormgeving en muziek kan ik niet veel melden. Die gaan verder op hetzelfde elan als de vorige films. Geen verassing natuurlijk als je weet dat alle drie de delen in de The Maze Runner-trilogie werden geregisseerd door Wes Ball. Ook de schrijver van de film, T.S. Nowlin, is telkens teruggekeerd om het originele boek om te vormen naar een film. Dat zorgt natuurlijk voor een mooi geheel.

0