Als je alleen zou afgaan op de sterrencast van The Light Between Oceans, zou je kunnen vermoeden dat dit om een instant klassieker gaat. Helaas biedt deze weemoedig en met momenten intrieste film te weinig nieuws daarvoor. Evenwel kan ik, tussen mijn tranen door, alsnog zeggen dat The Light Between Oceans een erg mooi gemaakt drama is.

Een vloed van zilt water

De kans is vrij groot dat ook jij, beste kijker, niet onberoerd zal blijven. Tenzij drama natuurlijk jouw ding niet is. Dan kan je het beste met een grote boog om deze emotionele film heen lopen, want drama, daar krijg je massa’s van. De toon wordt al direct gezet wanneer we in de openingsscènes kennis maken met Tom Sherbourne (Michael Fassbender). De afgestompte man heeft genoeg wapengeweld gezien voor een heel mensenleven in de Eerste Wereldoorlog en biedt zichzelf als vuurtorenwachter aan. Het Australische eiland Janus Rock, waar de vuurtoren zich bevindt, ligt erg afgelegen en de ex-soldaat hoopt er rust te vinden.

Zijn ontmoeting met de lieftallige Isabel Graysmark (Alicia Vikander) doet in Tom echter verborgen gevoelens ontwaken. Het paar wisselt brieven uit die steeds persoonlijker worden, tot ze uiteindelijk trouwen, op aandringen van Isabel. Het gelukkige paar neemt na een romantisch huwelijk hun intrek op Janus Rock en beleeft er innige wittebroodsweken. De goedlachse Isabel wordt zwanger en de toekomst ziet er rooskleurig uit.

The Light Between Oceans

Een romantische trouw in een weelderige tuin, dat kan alleen maar goeds beloven voor de nabije toekomst…

Het noodlot heeft echter andere plannen en Isabel heeft twee keer kort na elkaar een miskraam. Zij en Tom verwerken hierop hun verdriet, elk op hun manier.
Kort hierna spoelt er een roeiboot aan met daarin het lijk van een man en een huilende baby. Isabel bekommert zich om de zuigeling en overhaalt Tom om de baby te houden. Tom geeft aarzelend toe, hoewel hij hiermee de wet breekt. Bij het dopen van het kindje, dat ze Lucy genoemd hebben, ziet Tom Hannah Roennfeldt (Rachel Weisz) rouwen bij een grafsteen. Bij nader onderzoek blijkt zij de echte moeder van Lucy te zijn. Hierop staan Tom en Isabel voor een erg moeilijke keuze: doen ze wat juist is of houden ze Lucy voor zichzelf?

The Light Between Oceans Lucy Grace

Lucy, het meisje om wie het hele gebeuren draait.

Morele dilemma’s

De thema’s van The Light Between Oceans zijn heel erg menselijk en herkenbaar. Tom is in zichzelf gekeerd en heeft moeite om zijn gevoelens te uiten door zijn oorlogsverleden en zijn verwrongen relatie met zijn vader. Isabel verloor twee broers in de oorlog maar blijft hopen op liefde en een gelukkig gezin. Regisseur Derek Cianfrance brengt dankzij de kunde van cameraman Adam Arkapaw (True Detective, Assassin’s Creed) kleine bewegingen van handen en ogen in beeld, die op een subtiele manier de gevoelens van de personages vertolken. Naar een groots verhaal moet je niet zoeken in dit drama, maar best kijk je meer naar de moeilijkheden waar de personages mee worstelen. De verscheurdheid bij de beslissingen waarmee de protagonisten worstelen, gaat soms door merg en been. Temeer omdat het allemaal zo zwart-wit niet is…

The Light Between Oceans

Geluk heeft soms ook zijn scherpe kantjes, waar de rozen hier een mooi symbool van zijn.

Het gebrek aan verhaal had eerlijk gezegd een grote domper kunnen zijn voor de kwaliteit van The Light Between Oceans, maar dat is buiten de bedrevenheid van Fassbender en Vikander gerekend. Beiden acteren op een hoog niveau, wat, samen met de uitstekende cinematografie, voor een hele degelijke film in zijn genre zorgt. Ook de rest van de cast kwijt zich professioneel aan hun taak, maar de eerder genoemde hoofdacteurs zijn de echte uitblinkers. Rachel Weisz is erg overtuigend als de rouwende Hannah, maar laat een minder grote indruk na.

The Light Between Oceans fades

Normaal zou ik niet aanraden om in de cinema naar romantische drama’s te gaan kijken, tenzij het een grootmeester zoals Pedro Almodóvar betreft. De cinematografie van The Light Between Oceans komt echter perfect uit op het witte scherm. Prachtige pasteltinten en koudere oceaankleuren wisselen af met close-ups van sproetige huid en verdroogd gras. Arkapaw tovert pure poëzie op het scherm. Het is net alsof je naar een tastbaar geworden gedicht van John Keats aan het kijken bent.

Ben je tussen de superheldenfilms door op zoek naar oprechte emoties en ongekunstelde acteerprestaties? Verlang je naar een beetje visuele rust na alle explosies en oranje-blauwe filters? Dan kan je misschien naar deze stille en eenvoudige film gaan kijken. Vergeet de zakdoeken niet!

The Light Between Oceans speelt vanaf 9 november in onze zalen.

7 Eenvoudig mooi

The Light Between Oceans brengt niets nieuws op tafel. Het is een uiterst degelijke film, waarvan de acteerprestaties en de cinematografie het niveau een stuk opkrikken. Mooi, menselijk en emotioneel.

• verhaal 6
  • personages 7
  • audiovisueel 8