Wat als? Wat als de massieve meteoriet die ten tijde van het late Krijt de grootsten der aarde uitroeide, de aarde gemist had? Zouden de mens, en zoogdieren in het algemeen, ook ontstaan zijn? Zelfs als de wereld tot op heden nog steeds bevolkt was door sauriërs? In The Good Dinosaur krijgen we een glimp van een dergelijke wereld, door de geweldig kleurrijke bril van Pixar

Verhaal

In The Good Dinosaur volgen we een gezin Apatosaurussen (sauropoden, ik sidder en beef al voor wanneer huispaleontoloog John deze film te zien krijgt), die – geloof het of niet – een boerderij en ettelijke maïsvelden onderhouden in de schaduw van de lokale Klauwtandberg. Best wel wat wennen om een Apatosaurus grond te zien omploegen met zijn hoofd en maïs te zien planten. In dit gezin leren we Arlo kennen, de jongste telg en tevens het kneusje van de familie. Het leven op een boerderij is hard werk, maar Arlo lijkt er maar niet te aarden. Zijn klusjes lopen maar niet goed en Arlo lijkt al klunzig van de ene nare situatie in de andere te belanden, tot frustraties van het gezin toe.

good-dinosaur

De boerderij

Geen boerderij zonder ongedierte en dat is ook in The Good Dinosaur niet anders. Al hebben we het hier wel over een geheel ander soort “critter”. Arlo ontmoet immers Spot, een mensenkind. Deze ontmoeting is het kantelpunt van het hele verhaal, die Arlo op een wild avontuur stuurt, de wijde wereld in. Daarbij schept hij een band met Spot, die zijn beste partner blijkt te zijn om de weg naar huis te vinden en allerhande gevaren die moeder Natuur in diens richting werpt te vermijden. Je kan niet anders dan denken aan Ice Age, of, meer nog, de Platvoet en zijn Vriendjes saga van weleer. Iets teveel been there, done that gevoelens bij de oudere generatie.

good-dinosaur

Het valt me op dat voor een kinderfilm, The Good Dinosaur misschien wel één van de brutaalste Disney films zou kunnen zijn. Sommige scènes leken me echt niet geschikt voor sommige kinderhartjes. De lichthartige sfeer wordt soms te abrupt onderbroken door een gruwelijke actie van een bepaalde dino. Ik snap dat de grootste antagonist in deze film de natuur en diens meedogenloosheid is, maar indien ik met mijn kind in de cinemazaal zat, had ik me toch even slecht gevoeld bij mijn keuze.  Wees dus gewaarschuwd ouders, er zitten behoorlijk wat verrassingen in The Good Dinosaur.

Personages

Tijdens de reis van Arlo en Spot komen ze in aanraking met een verscheidenheid aan fauna, voornamelijk zoogdieren en andere dino’s. Elk personage is stuk voor stuk uniek vormgegeven, zoals enkel Pixar dat kan. Arlo, het schrikachtige hoofdpersonage die een hele coming of age reis doorworstelt. Forrest Woodbush, een raaskallende, bijna schizofrene Chasmosaurus die als een ware Pokémon trainer dieren verzamelt. Of Butch, de oude cowboy T-Rex (ja, dat heb ik net geschreven), die zijn kudde bizons kwijt is gespeeld. Velociraptors, voor de eerste keer in de geschiedenis van Hollywood neergezet als een gevederde dino! Thunderclap, een Pteranodon die het licht heeft gezien en zichzelf beschouwt als een profeet van de storm.

good-dinosaur

Forrest Woodbush

En dan heb je nog Spot uiteraard, het mensenkindje, dat in deze film bewust meer gestalte geeft aan een trouwe viervoeter dan aan een stereotype mens, gehuil inclusief. Vertederend hoe Spot zijn vriend Arlo beschermt tegen zaken waar Arlo, uiteindelijk 50 keer zo groot, niet tegenop kan. De karikatuur van de mens als huisdier van de dino’s wordt misschien net iets ten top gedreven, maar echt storen deed dat niet. Naar het einde toe wordt dit zelfs wat afgebouwd, ten goede van het verhaal. En hij is ook zo verdomd schattig. Zelfs als hij dingen vermoordt.

good-dinosaur

Spot

Animatie

Komen we bij het prachtigste deel van de film. Pixar overtroeft zichzelf met de creatie van de wereld waarin The Good Dinosaur zich afspeelt. Een wereld zonder teveel mensen, mét dino’s, het is verdomd indrukwekkend. De uitgestrektheid en de pracht van de (geanimeerde) natuur zijn zo detaillistisch weergegeven dat het bijna moeilijk wordt echt gras te onderscheiden van het gegenereerde gras. Ook het water is schitterend. Het zijn details zoals deze die me doen beseffen dat animatie films nog steeds aan het groeien zijn qua technisch vernuft. De scènes met de vuurvliegjes zijn ronduit schitterend. Meesters van Pixar wederom aan het werk, ondanks de development hell waar de film even in verzeild was geraakt.

good-dinosaur

top notch animatie

De enige bemerking die ik heb is dat het design van Arlo, of de Apatosaurussen algemeen, wat te wensen overlaat. De simpliciteit van hoe die personages vorm zijn gegeven, staat bijna haaks op de diepe lagen detail die verschuild gaan in de omgevingen. Dit contrast lijkt opzettelijk, maar ik kan me inbeelden dat het voor sommige mensen wat vreemd aanvoelt.

76%
76%
Hartverwarmer

The Good Dinosaur is een amusante en vooral prachtige familiefilm, maar bereikt net niet de Pixar Hall of Fame status. Het verhaal klinkt soms iets te bekend in de oren en is bij momenten erg voorspelbaar, al worden sommige clichés bewust anders ingevuld. De sfeer wisselt soms te abrupt tussen humoristische momenten en gruwel, iets waar een zwak kinderhart minder tegen bestand is. De dynamiek tussen Arlo en Spot warmen dan weer wel het hart.

6,5
  • Personages
    8