Review: The Drop

0

Daar is hij dan. De langverwachte Michaël R. Roskam film. De Hollywood doorbraak. Onze nationale Hall of Fame wordt wederom aangevuld met een unieke film, die een arsenaal aan acteertalent ten toon spreidt. Niets anders dan The Drop, nu te zien in onze cinema’s!

The Drop - Noomi Rapace & Matthias Schoenaerts

The Drop – Noomi Rapace & Matthias Schoenaerts

The Drop handelt over Cousin Marv’s bar. Een locale bar, gerund door (uiteraard) Cousin Marv (James Gandolfini) en Bob (Tom Hardy). Niet echt een toplocatie, ware het niet dat hun bar regelmatig dienst doet als money drop-off bar voor de Tsetjeense maffia. Een status quo, dat de twee mannen lijken te accepteren, tot het moment dat Bob, een beetje simpele ziel, een pitbull puppy vindt in een vuilnisbak. Dit brengt hem in contact met Nadia (Noomi Rapace) en Eric (Matthias Schoenaerts), waarna een hele reeks gebeurtenissen op gang worden gezet.

THE DROP

The Drop

Het briljante aan deze film is dat de film toch met weinig acteurs, en zelfs dialogen, een uiterst intens gevoel kan overbrengen. Dit lijkt enorm te wijten aan de acteerprestaties. Tom Hardy speelt de rol van oprechte simpleton met een hard kantje geweldig. Een goede ziel, met een blik van pure ingehouden agressie/razernij op gegeven momenten, die oprecht spijt heeft van het verleden. en er toch niet van af geraakt. Eerie. James Gandolfini, in diens laatste rol, is ook uitstekend. Oude rot met een cynische, melancholische kant, gevormd door zijn verleden. Matthias Schoenaerts, met een bijna vlekkeloos Amerikaans accent, is ook erg sterk als de bijzonder onstabiele Eric Deeds. Elke keer hij in beeld kwam, had je het gevoel alsof hij elk moment kon uitbarsten. Maar dat dan toch niet echt doet. Telkens krijgen we slechts een glimp van zijn onstabiliteit. Maar we weten en voelen telkens opnieuw dat het ergens verborgen zit. Sterk! Het enige personage dat me enigszins dwars zat, was dat van Nadia als hulpeloos wicht. Noomi Rapace heeft naar mijn mening meer in huis dan dit.

the_drop_2014_pic02_james_gandolfini

The Drop – James Gandolfini’s laatste rol

Laat ik eerlijk zijn, deze film zal wellicht niet voor iedereen zijn. Wie een bikkelharde actiethriller verwacht, komt met lege handen terug thuis. Neen. Wat je krijgt, is een ballon. Doorheen de film stilletjes aan opgepompt, zonder dat je het beseft. Om dan uiteindelijk recht in je gezicht te ontploffen.

80%
80%
Erg goed

We mogen terecht trots zijn op deze film. Michaël R. Roskam levert een sluipend spannende film af, die je al heel snel op het puntje van je stoel houdt. Bij momenten wat trager, om dan te eindigen in een finale van jewelste. Pluim voor Tom Hardy en Matthias Schoenaerts, die hun rol perfect neerzetten. En pitbull puppy's zijn verdomd schattig.

• Verwachting
    7
  • Na de film