A long time ago, in a galaxy far, far away… Maar net iets minder lang geleden dan de laatste keer dat we het epische filmuniversum van George Lucas mochten bezoeken. Vandaag verschijnt Star Wars VII: The Force Awakens in de bioscoopzalen. De verwachtingen zijn hoog, de zenuwen staan gespannen: voor een nieuwe generatie fans is dit wellicht de eerste keer dat ze een nieuwe Star Wars-film in de cinema zien. De oude garde vraagt zich wat ongerust af of dit nog steeds de franchise zal zijn waar ze van houden en waar ze mee zijn opgegroeid, of een cash grab die schaamteloos misbruik maakt van hun jeugdsentiment. Het wachten is voorbij, en dit is ons oordeel. Maar oordeelt u vooral ook zelf.

Ook in het filmuniversum heeft de tijd niet stilgestaan. We schrijven ongeveer dertig jaar na de slag om Endor, waarbij de rebellen het machtige keizerrijk een geweldige klap wisten toe te brengen. De tweede Death Star spatte uiteen als een oversized piñata en de keizer zelf werd uitgeschakeld door zijn trouwe rechterhand Darth Vader. Eindelijk zou er weer vrede tussen de sterren heersen!

theforceawakenskyloren

The First Order doet heel erg z’n best om op een bepaalde Duitse partij te lijken. Ze zijn alleszins even goed in speeches geven.

… Behalve dat dat niet gebeurde. We zijn dertig jaar verder en hoewel de restanten van het rijk nu The First Order heten en de rebellen, die ondertussen de steun van de Republiek genieten, The Resistance, wordt er nog steeds even verbeten strijd geleverd. De helden van toen zijn ondertussen the stuff of legends geworden. Leia Organa (Carrie Fisher) is generaal van The Resistance, Han Solo (Harrison Ford) is alom gekend en Luke Skywalker (Mark Hamill), de mythische laatste Jedi, wel…

Daarover gesproken... (kleine spoilers)
Hij is het waar iedereen eigenlijk naar op zoek is. Jaren geleden verdween Luke plotseling. Wanneer er plots een stukje van een kaart opduikt die de whereabouts van de Jedi onthult, zijn zowel The Resistance als The First Order daar bijzonder in geïnteresseerd. Poe Dameron (Oscar Isaac), de beste vliegenier van The Resistance, slaagt erin de kaart te bemachtigen, maar moet die toevertrouwen aan z’n droid BB-8 voor hij gevat wordt door de dreigende Kylo Ren (Adam Driver). Op de woestijnplaneet Jakku loopt de kleine droid Rey (Daisy Ridley) en de gedeserteerde Stormtrooper Finn (John Boyega) tegen het lijf, waarna de race begint om de kaart veilig aan de leiders van The Resistance te bezorgen.
theforceawakensreyandfinn

Kunnen we dat model YT-1300 vrachtschip niet gebruiken voor onze ontsnapping?

Star Wars is altijd een verhaal van generaties geweest. Over spoken uit het verleden, het creëren van een nalatenschap en het overdragen van de fakkel aan een nieuwe generatie. Ook in The Force Awakens komt dit thema duidelijk aan bod. Kylo Ren is vastberaden het werk af te maken waarmee Darth Vader gestart is en Han en Leia, in de oorspronkelijke trilogie nog protagonisten, ruimen nu baan voor de helden van een nieuwe generatie: Rey, Finn en Poe. Het is alleen zo ontzettend jammer dat deze nieuwe generatie helden blijkbaar geen eigen avonturen mag beleven. Een droid die belangrijker is dan hij eruit ziet, strandt op een woestijnplaneet, klinkt dat bekend? Wat dacht je van een mysterieuze, in het zwart geklede force user, die samen met een sceptische militaire leider verantwoording aflegt aan een nog schimmigere opperbevelhebber? En zo kan ik helaas nog wel even verdergaan. A New Hope in a new jacket.

maxresdefault

Alas, poor Vader! I knew him, Han.

Een gemiste kans, zeker omdat de personages, waar ik persoonlijk vreesde dat het schoentje zou wringen, bijzonder interessant en likeable zijn. Daisy Ridley zet als Rey een bijzonder sterk hoofdpersonage neer en heeft alvast het hart van deze redacteur gewonnen. Boyega verdient ook een speciale vermelding omwille van zijn talent om met al zijn tegenspelers bijzonder goede scènes neer te zetten. Vooral met Oscar Isaac lijkt het goed te klikken. Daarnaast doet het ons hart deugd te zien dat Harrison Ford nog steeds Han Solo is en dat zijn optreden, net als dat van Carrie Fisher, natuurlijk aanvoelt en niet als een acte de présence van twee oudjes die deze film aan de oorspronkelijke trilogie moeten vastklinken.

Uiteraard zijn goede protagonisten weinig waard zonder waardige tegenstanders. Hoewel de zwarte outfit van Kylo Ren heel erg aan Darth Vader doet denken – wellicht een bewuste keuze, om op zijn grote idool te lijken – is de jonge knight of Ren als personage interessanter: geconflicteerd, verscheurd tussen de verschillende  nalatenschappen die hij op z’n schouders draagt. General Hux (Domhnall Gleeson) en Captain Phasma (Gwendoline Christie) zijn koud en efficiënt en leggen zo’n Grundligkeit aan de dag dat den Duits er trots op zou zijn. Niet het soort mensen dat zou mogen beschikken over een planeetvernietigend superwapen. We krijgen ook al een eerste glimp te zien van het duivelse brein achter de organisatie, Supreme Leader Snoke (Andy Serkis), die een bijzonder indrukwekkende schermaanwezigheid heeft. Maar wie hij werkelijk is, of wat zijn drijfveren zijn?

General Hux heeft een carrière als volksmenner gemist.

Star Wars zou Star Wars niet zijn zonder het muzikale genie van John Williams. Met een wonderlijke mix van nieuw materiaal en herkenbare cues van de ondertussen iconische muzikale thema’s van de originele trilogie, slaagt hij erin The Force Awakens te definiëren als een nieuw hoofdstuk van de saga, een film met z’n eigen merites, maar onmiskenbaar deel van een groter geheel. Het voelt toch altijd een beetje aan als thuiskomen…

theforceawakenshansolo

“Chewie… We’re home.”

Het mag niet verwonderen dat The Force Awakens ook visueel een hoogstandje is. Vooral panoramische shots, zoals de machtige restanten van een gecrashte Star Destroyer die de horizon van Jakku bepalen of een blik op de strijdmachten van The First Order, doen naar adem happen. Het is moeilijk te zeggen wàt het precies is, maar deze film slaagt erin het hele Star Wars-universum veel realistischer uit te beelden. De docking bay van een ruimteschip is de docking bay, en voelt niet aan als zomaar een set. Het verhaal mag dan tekort schieten, de feel van deze film zit onmiskenbaar goed.

starwarsxwing

X-Wings leveren in deze film niet alleen meer strijd in de ruimte. Het resultaat is adembenemend.

Loslaten… En baan ruimen voor een nieuwe generatie. Het is dezer dagen meer dan ooit het leidmotief van Star Wars. De rebellenleiders van gisteren maken plaats voor de helden van vandaag, een jonge knight of Ren zet het werk van een gevreesde Sith Lord voort. Steracteurs, gepokt en gemazeld door jarenlange ervaring, rollen de rode loper uit voor aanstormend jong talent, zoals ze dat zelf ooit waren. George Lucas himself moet zijn geesteskindje uit handen geven aan J.J. Abrams. Zelfs wij vallen eraan ten prooi. Hier, aan het begin van een nieuw hoofdstuk van dit modern epos, moeten we de voorgaande films kunnen loslaten. De erflast van top (The Empire Strikes Back) of flop (The Phantom Menace) achter ons laten en vertrouwen hebben in wat morgen brengt. Hoe we later zullen terugkijken op deze derde trilogie is nog onduidelijk. Maar ze moet de kans krijgen fouten te maken, ervan te leren en haar eigen weg te vinden. Het is alleen zo jammer dat The Force Awakens deze kans blijkbaar niet wil grijpen, en terugvalt op wat vroeger al werkte. Never change a winning formula? Doe dat toch maar liever wel.

7.5 Déjà vu

Het is zonde. De personages zijn likeable, de visuals, de muziek, de feel... Zijn allemaal spot-on. Waarom moet het verhaal dan teleurstellen? Alle ingrediënten waren er om een fantastische film af te leveren. Maar misschien was dat net het probleem. Het was sowieso al erg moeilijk voor The Force Awakens om aan de hooggespannen verwachtingen van de fans te voldoen, maar daar was dan op z'n minst toch een origineel verhaal voor nodig geweest. A New Hope in a New Jacket.

• Verhaal 5
  • Personages 8
  • Soundtrack 8