Spotlight vertelt het waargebeurde verhaal over de afdeling onderzoeksjournalistiek van The Boston Globe, die na een tip van een advocaat onderzoek doet naar kindermisbruik binnen de katholieke kerk in Boston en de manier waarop het lokale bisdom daarmee omgegaan is. In 2003 kregen de journalisten in kwestie terecht een Pulitzer-prize en wereldwijd hebben de schokgolven van systematisch kindermisbruik en de bijhorende doofpotoperaties nog steeds hun impact. Het mag dus wel gezegd worden dat Spotlight geen lichtvoetige, vrolijke film geworden is.

Zoals steeds begint midden januari het grote awards-seizoen, waarbij Hollywood met momenten het centrum van de wereld lijkt. Er is, terecht, al heel wat te doen geweest over het gebrek aan diversiteit bij de Oscarnominaties, en over de onwil van de Academy om Netflix te erkennen als een speler op filmvlak. Mij valt het elk jaar weer op dat weinig van de genomineerde “Beste Films” hier al in de zalen te zien zijn op het moment dat die nominaties bekendgemaakt worden. Spotlight is genomineerd voor 6 Oscars, waarvan Beste Film, Beste Regisseur, Beste Mannelijke Bijrol (voor Mark Ruffalo), Beste Vrouwelijke Bijrol (voor Rachel McAdams) en Beste Script wel tot de grootste prijzen van de avond gerekend mogen worden.

nope

De film begint in 1974, op een politiekantoor in Boston: een radeloze moeder is het politiekantoor binnengestapt met de melding dat haar parochiepriester haar 4 kinderen misbruikt heeft. De logische oplossing, aldus de politie, is om op dat moment de bisschop te bellen, die op de vrouw inpraat tot ze haar klacht intrekt.

Bijna 30 jaar later bindt Mitch Garabedian (een werkelijk schitterende Stanley Tucci) de kat de bel aan door te stellen dat hij kan bewijzen dat de bisschop van Boston niet alleen afwist van het misbruik, maar een actieve rol gespeeld heeft in het beschermen van de betrokken priesters, door hen telkens over te plaatsen naar een andere parochie binnen het bisdom.

If it takes a village to raise a child, it takes a village to abuse them. That’s the truth of it.

– Mitch Garabedian

Ongeveer gelijktijdig krijgt The Boston Globe, een grote krant in Boston, een nieuwe hoofdredacteur: voor het eerst in haar geschiedenis komt een buitenstaander aan het hoofd te staan van de redactie. Marty Baron (Liev Schreiber) is een jood uit Miami, die in het overwegend rooms-katholieke Boston zijn weg moet zien te vinden tussen mensen die hem maar een indringer vinden. De Spotlight-divisie is een equipe van 4 mensen (Rachel McAdams, Mark Ruffalo, Michael Keaton en Brian D’Arcy James), die telkens zelf haar grote projecten kiest en vlot tot een jaar kan spenderen aan één onderzoek. Op het moment dat we ze leren kennen, hebben ze net een reeks artikelen afgewerkt en zijn ze op zoek naar een nieuw thema. Baron stelt hen voor om het verhaal van Garabedian te overwegen en eventueel daarvan hun nieuwe project te maken.

Wat volgt is een hallucinant relaas, waarbij de vier reporters gaan graven in de verhalen van de slachtoffers en op zoek gaan naar de bewijzen waarmee ze een vorm van gerechtigheid voor de overlevers van het misbruik kunnen verdienen. Ze hebben de volle steun van hun hoofdredacteur en slagen er in om de advocaten van de slachtoffers te overtuigen van hun goede bedoelingen. Ook SNAP (the Survivors Network of those Abused by Priests) is blij dat er eindelijk iemand aan de slag wil gaan met hun verhalen, en brengt de journalisten in contact met Richard Sipe, een voormalige priester die als psychotherapeut gewerkt heeft in de rehabilitatiecentra van de kerk.

spotlight team

Geekster probeert om haar reviews altijd spoilervrij te houden, en ondanks het feit dat Spotlight gebaseerd is op waargebeurde feiten, willen we het verhaal hier vrij beperkt voorstellen: de film is razend spannend en bewijst dat de realiteit soms geen enkele moeite heeft om fictie te overtreffen. Doorheen de hele film heb ik gebalanceerd tussen het supporteren voor de journalisten, bij hun zoektocht naar de waarheid, en zuiver afgrijzen over de hallucinante manier waarop jarenlang omgegaan is met de slachtoffers, zowel door de katholieke kerk als door de goegemeente in Boston: niemand is werkelijk onschuldig in dit verhaal.

They say it’s just physical abuse but it’s more than that, this was spiritual abuse. You know why I went along with everything? Because priests, are supposed to be the good guys.

Peter Canellos

De cast van Spotlight is erg indrukwekkend: met Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Liev Schreiber, Stanley Tucci en nog heel wat meer volk uit het neusje van de Hollywoodiaanse zalm, kun je al verwachten dat het een ontzettend sterke film moet zijn. De cast versterkt elkaar, en ondanks het gigantische star potential krijg je niet het gevoel dat je enkel en alleen naar een hele hoop acteertalent zit te kijken.  Het wereldwijde web staat vol met getuigenissen van de echte leden van het Spotlight-team, die hun medewerking aan de film verleend hebben en die ontzettend onder de indruk waren van de manier waarop hun eigen kleine tics zo subtiel geacteerd werden.

Het is ook opvallend dat de film de respectvolle manier waarop het Spotlight-team omgegaan is met hun slachtoffers overgenomen heeft: de film is razend spannend en beklijvend, en er is heel wat drama aanwezig, maar op geen enkel moment krijg je het gevoel naar een sensatiezuchtige groep journalisten of een sensatiezuchtige film te zitten kijken. De aanwezigheid van de grote historische mijlpalen (9/11, onder meer) en de aandacht die besteed is aan de kleinere details, geven de film de correcte sense of urgency, en de score sluit perfect aan bij de film: nooit nadrukkelijk aanwezig, met voldoende versterking van de meest dramatische momenten.

bradlee rezendes pfeiffer robinson

De echte helden: Ben Bradlee jr., Mike Rezendes, Sacha Pfeiffer en Walter Robinson, op de première van Spotlight.

Spotlight is absoluut een fantastische film, maar de wereld zag er toch wat grijzer uit toen ik buitenkwam. Na de korte pancarte over de verdere gebeurtenissen voor de journalisten (de Pulitzer-prize), komt de droge mededeling dat Boston dan wel één van de eerste schandalen mag zijn die het daglicht gezien heeft, maar zeker niet de laatste is. De film eindigt met een vuist in de maag: 4 slides volledig gevuld met namen van allerhande steden en landen waarin kinderen massaal misbruikt zijn door priesters en paters, en waar de kerkelijke overheden alles gewoon onder de mat geveegd hebben.

8.5 Pijnlijk goed

Spotlight is een waargebeurd verhaal, dat de sterke filmadaptatie gekregen heeft die het verdient. Sterke acteerprestaties en een ingehouden, integere vertelsfeer maken dit een topper, die terecht genomineerd is voor meerdere Oscars.

• Verhaal 9
  • Personages 9
  • Audiovisueel 8