Who you gonna call? Niet de slimmeriken uit Spectral als het van ons afhangt. Dan doe je nog beter een beroep op de kersverse Ghostbusters.

Vergeet zombies, vampieren en de klassieke spoken. Tijdens een Amerikaanse interventie in een Oost-Europese burgeroorlog stoot een eliteteam op spectrale wezens. Ze doden alles en iedereen op hun pad, het maakt niet uit aan welke kant van de oorlog je staat. Een wapeningenieur (James Badge Dale) wordt erbij gehaald om de ghosts of war, zoals de plaatselijke bevolking de wezens noemt, te onderzoeken.

spectral

Spectral is een militaire sciencefictionfilm gepromoot als een productie van Netflix, maar eigenlijk trad Netflix pas op als distributeur nadat de film een bioscooprelease werd geweigerd. Leuk detail is dat Spectral het eerste filmidee was dat coscenarist Ian Fried verkocht, helemaal terug in 2011. Voor het scenario werd hij bijgestaan door George Nolfi (de regisseur van The Adjustment Bureau) en John Gatins, die meeschreef aan het aankomende Kong: Skull Island. Talent dat garant staat voor een sterk verhaal, zou je denken, maar de uitkomst van hun samenwerking is een fletse bedoening geworden.

Het boeiende en originele uitgangspunt wordt tenietgedaan door het scenario, dat alsmaar de nadruk blijft leggen op het mysterie, waarbij de kijker steeds voorloopt op de personages, en de bijhorende expositie ervan. Spectral is het soort film dat beter te verteren is als niet alles uitgelegd wordt, maar hier wordt de drang naar (theoretisch) wetenschappelijke accuraatheid nogal ver doorgedreven. Zo ver dat die uitleg botst met de vele onzin die de acteurs tevens uitkramen.

Het helpt natuurlijk ook niet dat de inwisselbare acteurs en hun personages amper de aandacht vast weten te houden door hun immense gebrek aan charisma. Er wordt geen enkel belang gehecht aan persoonlijke ontwikkeling, en als dat dan toch gebeurt, voelt het geforceerd aan.

Kijkers zullen wél verbluft worden door de knappe visuele effecten en de coole actie. De Amerikaanse militairen zijn tot de tanden bewapend met futuristisch gerief en rijden rond met tanks zo overgevlogen uit Call of Duty: Advanced Warfare. Spectral plaatst dat lekkers in een gedetailleerde wereld in verval en roept daardoor een unieke sfeer op die enkel verbroken wordt door momenten van tenenkrommende expositie.

4 Teleurstelling

Het visueel verrassende Spectral opent met een intrigerend uitgangspunt dat veel vragen oproept die met voldoening worden ingevuld. Helaas moet je daarvoor oneindige expositie en dubieus acteerwerk doorstaan.

• Verhaal 5
  • Personages 2
  • Audiovisueel 8