Een nieuwe Star Wars-film! Eindelijk komen we te weten wat Luke Skywalker al die tijd heeft uitgevreten, waar de ouders van Rey zijn en wie de schaduwachtige Snoke precies is! Ehm… Neen. Toch niet. Want met Rogue One: A Star Wars Story start een nieuw hoofdstuk voor de franchise. Dat van de standalone films, die zich weliswaar afspelen in hetzelfde universum als, maar niet gelinkt zijn aan, de episodes van de hoofdreeks. Samen zullen zij de Star Wars Anthology Series vormen.

Weet je nog hoe de intussen legendarisch geworden Star Wars Episode IV: A New Hope begon? De muziek begint te spelen, de iconische crawl rolt.

a-new-hope-crawl

Mijn excuses voor de spoilers aan die twee mensen die A New Hope nog altijd niet gezien hebben. Maar net dat is het verhaal dat Rogue One vertelt: een dappere groep rebellen die de overmacht van het intergalactische rijk tarten en de plannen van het ultieme wapen weten te stelen. Nu, hoe maak je in godsnaam een spannende film als de afloop al van bij het begin bekend is?

Ook hier geldt dat de bestemming minder belangrijk is dan de weg ernaartoe. Want hoewel we al weten dat de plannen van de Death Star in handen van de rebellen zullen vallen, zijn we toch razend benieuwd hoe Jyn Erso (Felicity Jones) en haar team dat precies voor elkaar zullen krijgen en belangrijker: wie dat avontuur nadien nog zal kunnen navertellen…

rogue-one-cassian-jyn-kay

Het begint allemaal met een boodschap die de gedefecteerde Rijkspiloot Bodhi Rook (Riz Ahmed) namens Galen Erso (Mads Mikkelsen) aan diens oude vriend Saw Gerrera (Forest Whitaker) moet bezorgen. Gezien Galen een van de ingenieurs is die tegen wil en dank werden ingeschakeld om het monsterlijke nieuwe wapen van het Rijk te bouwen, heeft ook de rebellenalliantie interesse in die boodschap. Omdat hun contact met Gerrera, die ook geen fan van het Rijk is maar nogal een militaristische aanpak hanteert, op z’n zachtst gezegd niet al te hartelijk is, proberen ze hem te benaderen door Galens dochter Jyn te sturen, begeleid door kapitein Cassian Andor (Diego Luna) en de geherprogrammeerde rijksdroïde K-2SO (Alan Tudyck). Wanneer de rebellen op de planeet Jheda een voorproefje van de macht van de Death Star te zien krijgen, besluiten ze de plannen van het vernietigingswapen onder de neus van Director Orson Krennic (Ben Mendelsohn), de supervisor van het project te gaan stelen…

orson-krennic

Ik ga er geen doekjes om winden: Rogue One is het Star Wars-verhaal dat we verdienen. Akkoord, er is in geen velden of wegen een Jedi of Sith te bespeuren, maar eerlijk: dat is een goede zaak. Want in tegenstelling tot wat je zou denken, is Rogue One geen space opera zoals de andere Star Wars-films, maar een oorlogsfilm die zich toevallig in de ruimte blijkt af te spelen. In plaats van de epische queeste van een jonge held die wordt ingewijd in de mysteries van een onvatbare kracht, zien we oorlog en onderdrukking, en dat door de ogen van de gewone mensen. We zien gigantische Star Destroyers een schaduw werpen over een stad vol burgers, we zien guerrilla-aanvallen van verbeten rebellen in de strijd en we zien gewone mensen die doorzetten zonder dat ze een beroep kunnen doen op een cheat mode zoals de Force dat is. De Force, de allesomvattende kracht die centraal staat in de 7 episodes van de Skywalkersaga, is voor deze mensen een legende, een echo van een ver verleden, maar toch een baken van hoop. “I’m one with the Force, the Force is with me” , scandeert Chirrut Imwe (Donnie Yen) te pas en te onpas, en hoewel hij zelf de Force niet kan gebruiken, schenkt alleen al zijn geloof erin hem kracht.

rogue one chirrut imwe

Rogue One is een uniek mengvat van een film dat de beste elementen uit zowel de originele trilogie als de prequels combineert. Enerzijds is de film spectaculair, net als de prequels, aangepast aan de hedendaagse standaarden wat special effects betreft. Anderzijds is de toon een stuk so(m)berder en sluit de film in dat opzicht beter aan bij de originele trilogie, die zowat meteen na het einde van deze film begint. Geen duizenden exotische aliens en overdreven halsbrekende actiescènes, maar vooral mensen die door het stof gaan en tot het uiterste gedreven worden. Rauw, visceraal, gritty.

rogue-one-atat

Dat wil niet zeggen dat er niet af en toe plaats is voor een luchtige noot. Vooral de beminnelijke droïde K-2SO heeft als droogkloot van het jaar ons hart gestolen en ook Chirrut doet ons zo nu en dan gniffelen. Over het algemeen mag trouwens wel gesteld worden dat alle acteurs een puike prestatie neerzetten. Niet iedereen krijgt evenveel schermtijd en hoewel we niet alle rebellen even goed leren kennen, belichamen ze stuk voor stuk dezelfde onwankelbare overtuiging. Allemaal, elk op hun eigen manier, zijn ze bereid alles op te offeren in de hoop dat op een dag de vlag van het Rijk niet meer over dreigend over het heelal wappert en de sterren eindelijk weer vrij zullen zijn.

rogue-one-t

Zoals gezegd is de film visueel bijzonder spectaculair. Onze mening is allicht gekleurd omdat we de film bij de plechtige heropening van de IMAX-zaal in Brussel in glorieuze IMAX 3D konden zien, maar ook zonder op een gigantisch scherm geprojecteerd te worden zal Rogue One je naar adem doen snakken. Voor de fans van het eerste uur zijn er eindelijk weer de rauwe dogfights tussen TIE-fighters en X-wings, zowel de met sterren gespikkelde duisternis van de ruimte als boven de parelwitte stranden van de planeet Scarif. En wanneer de Death Star haar eerste proefschot afvuurt en slechts een fractie van haar kracht loslaat op een nietsvermoedend stadje, verkilt ons hart. De vernietiging van Alderaan of de activatie van Starkiller Base richtten dan wel grotere verwoesting aan, maar de impact van dat eerste schot van de Death Star is oneindig veel groter. Er is geen betere bewoording voor dan dat al het leven plotsklaps ophoudt en de aarde zelf verkracht wordt. Van het ene moment op het andere is er zelfs geen horizon meer, maar een kolkende massa afgescheurde aardkorst.

death-star

Rogue One staat los van de episodes, maar is nog steeds stevig verbonden met de Skywalker-saga. Verwacht enkele bekende gezichten terug te zien. Zoals reeds bekend maakt ook Darth Vader z’n opwachting in de film, maar gelukkig is zijn rol uitermate beperkt. Vader is immers een tegenstander van een hogere spelersklasse en het zou ronduit oneerlijk zijn hem rechtstreeks tegenover de helden van deze film te zetten, getuige de ene scène waarin de duistere Sith wèl volledig losgaat. Met Director Krennic krijgen Jyn en co een veel gepastere tegenstander, net omdat hij op mensenmaat geschaald is, en geen onstopbare natuurkracht die alleen door een Jedi verslagen kan worden.

Na de teleurstelling van Star Wars Episode VII: The Force Awakens gingen we met een bang hartje de filmzaal binnen voor Rogue One. Hoe zou Disney ditmaal onze geliefde franchise verminken? Maar alle vrees was ongegrond. Rogue One kan gerust de beste Star Wars-film sinds The Empire Strikes Back genoemd worden. Voor het eerst krijgen we het idee dat ze bij Disney weten waar ze mee bezig zijn. Jyn en haar vrienden hebben door hun opofferingen niet alleen de rebellenalliantie, maar ook ons, de fans, weer hoop op een betere toekomst gegeven.

9 Adembenemend

Rogue One vervult ons van hoop voor de toekomst. Met z'n beklijvend verhaal, bloedmooie effecten maar ernstige toon combineert hij alle goede aspecten van de originele trilogie met die van de prequels. Hoewel de afloop reeds gekend is, is het een razend spannende film die je haren rechtop doet staan.

• Verhaal 9
  • Personages 9
  • Soundtrack 8