Review: Jupiter Ascending

1

Interplanetaire awesomeness? Yes, please! Onze redactie keek al even uit naar de nieuwste van de Wachowski’s, Jupiter Ascending. Het verhaal van Jupiter Jones leek ons immers een geschikte kans voor het Wachowski team om een nieuw sci-fi juweeltje de wereld in te sturen. Maar na het zien van de film, bloedt mijn hart. Waar ik rekende op een geweldig ruimte-epos, kreeg ik een slappe versie van The Matrix, vermengd met de MIB en Star Wars films, die bulkte van de clichés.

In Jupiter Ascending zien we hoe Jupiter Jones, een schijnbaar gewone kuisvrouw en vertolkt door Mila Kunis, eigenlijk de genetische reïncarnatie is van een royale alienmatriarch. In haar avontuur wordt ze bijgestaan door lucht-skatende Caine Wise, vertolkt door Channing Tatum, inclusief gebleachte wenkbrauwen en spitsoren, die een genetische mix tussen een wolf en een mens, oftewel Splice, moet voorstellen. Als reïncarnatie van een alienkoningin heb je natuurlijk recht op behoorlijk wat eigendom en daardoor komt Jupiter in het vaarwater van de Abrasax familie, die die planeet-rechten liever naar zichzelf zien gaan. Shenanigans volgen.

jupiter ascending

Laat me eerlijk zijn, qua verhaallijn gaat Jupiter Ascending volledig de mist in. Er zou zoveel intrige en diepte kunnen gecreëerd worden in de omkadering van de film, maar maakt er zich steeds te snel en te goedkoop vanaf. De ruimtepolitie, het leven van Splices, hoe de Abrasax familie kadert in het grotere geheel van het universum, werkelijk niets wordt uitgelegd. We moeten simpelweg slikken. Het enige waar echt diep op ingegaan wordt zijn visuals van planeten, gouden ruimteschepen en de “romance” tussen Caine en Jupiter. En het gedrag van Jupiter stoorde me mateloos. Je zou denken dat ze de machtigste persoon in het universum beter zouden begeleiden in het maken van haar eigen, silly, keuzes in een wereld waar ze nul kennis van heeft. Trouwen met haar genetische zoon? En wie vond het echt een goed idee om een ruimtebasis te maken IN Jupiter, de stormgasplaneet? Als je bovendien de zwaartekracht van de aarde gebruikt om te vliegen, waarom werkt dit dan ook in de ruimte op exact dezelfde manier? Ik bereid me al mentaal voor op Neil deGrasse Tyson die deze film de grond inboort.

Aan de andere kant was de visuele pracht van de film soms niet te ontkennen, vooral op interplanetair vlak. Het deed me wat denken aan de planeten uit Metroid Prime, waardoor ik onvermijdelijk begon te dromen over een Metroid film. *please, please, please*

Jupiter-Ascending

Overigens had ik het gevoel dat er behoorlijk wat plot-elementen gerecycleerd werden uit The Matrix. De “You are the One” premisse, het feit dat de mensheid gecultiveerd wordt, de aanwezigheid van een love interest die wegwijs maakt in de nieuwe ontdekte wereld. Been there, done that, nee? En dat geheugen-swipe gadget ken ik ook ergens van.

Jammerlijk genoeg kreeg je in bijna elke actiescene een wazige chaos voorgeschoteld, waar nooit in beeld werd gebracht wat er nu exact aan het gebeuren was. Sommige epische gevechten had ik echt wel graag gezien en niet enkel in kleine flitsen, zoals nu het geval was. Storend spijtig.

movies-jupiter-ascending-channing-tatum

Channing Tatum en Mila Kunis, ik zag het niet. De chemie tussen de twee was alles behalve aanwezig. Ook hier werd de relatie tussen de twee personages je zo ingelepeld, dat ik het gevoel kreeg alsof de acteurs er zelf niet meer in geloofden. Zo geforceerd. Geen evolutie, niets. Serieuze plothole in deze relatie is dat Caine, die genetisch voorgeprogrammeerd bleek om royalty vrij brutaal te vermoorden, daar helemaal geen last van leek hebben bij het aanschouwen van Jupiter, tenslotte wel de koningin van het universum. Toevallig.

Weinig top acteerprestaties in het algemeen, maar toch een pluim voor Eddie Redmayne, genomineerd voor een Oscar ondertussen, die zo overacteert als Balem Abrasax dat het gewoon grappig wordt.

movies-jupiter-ascending-eddie-redmayne

Lichtpunt in deze duisternis was de immer betrouwbare Sean Bean, die de film met zijn aanwezigheid wat recht lijkt te trekken en zelfs belachelijke oneliners zoals deze op een geloofwaardige manier kan brengen: “The bees are genetically modified to recognize royalty.” Zijn personage heeft dan ook de passende naam “Stinger”. Doorheen de film blijf je natuurlijk je hart vasthouden voor zijn schijnbaar onvermijdelijk moment de gloire, waar hij eervol ten onder zou gaan in een explosie van awesomeness, maar zelfs dat krijgen we niet in Jupiter Ascending. Een zeldzaam fenomeen. Eerlijk gezegd maakte ik me meer zorgen om Sean Bean dan de volledigheid van de film.

movies-jupiter-ascending-channing-tatum-sean-bean

40%
40%
Misser

Er zijn slechtere films dan Jupiter Ascending, maar er zijn ook zoveel betere. Visueel zijn de omgevingen mooi uitgewerkt, maar een serieus zwak plot en acteerprestaties trekken de film duidelijk naar beneden. En Channing Tatum ziet er ronduit belachelijk uit. Ik verwachtte meer, Wachowski's!

3
  • Acteerwerk
    3