Review: Exodus: Gods and Kings

1

Ik vind het altijd een beetje vreemd om naar een film te gaan zien waarvan je het verhaal eigenlijk al helemaal kent. Verfilmde boeken, historische events, … Er is altijd de vraag of er iets bovenop het verhaal kan geplakt worden. Neem nu Exodus, de nieuwste van Ridley Scott. Die gaat over Mozes en zijn bevrijding van de Hebrew. Daar zijn ondertussen al zo’n elvendertig films over gemaakt. En iedereen kent toch dat verhaal. Al is het maar omdat je het verplicht moest leren vroeger. Kon Ridley daar iets aan toevoegen?

Daarvoor trok ik naar de cinema in Khon Kaen, Thailand. Niets gezelliger dan een filmpje in je eentje zo ’s avonds laat in ’t buitenland. Zeker als die film nog niet te zien is in België en als tickets gewoon belachelijk goedkoop zijn (4 euro). De cast zag er alvast veelbelovend uit: Christian Bale, Aaron Paul, Ben Kingsley, en nog een mooie madam of 3. En de start van de film was al even veelbelovend. Prachtige shots van het oude Egypte. Natuur, een pak volk, een schoon pyramide.
Maar dan. Dan zie je Christian Bale als ‘Hebrew’en John Turturro als farao Seti en verlies je alle geloofwaardigheid. Altijd lastig om ‘buitenlanders’ te gebruiken voor een rol vind ‘k. Zeker als je ze nog eens wat wittekes schminkt om ze er maar een beetje Egyptisch te laten uitzien. En daar niet echt in slaagt.

Nu goed, met wat verbeelding zet een mens zich daar wel over en focust hij zich makkelijk op het verhaal. Alleen… Ridley Scott slaagt er echt niet in om iets toe te voegen aan het verhaal. Of spanning te creëren. Of ook maar iets van diepte aan te brengen. Geen Gladiator speeches. Geen wilde American Gangster spanning. Gewoon mooie beelden. Precies een ge-remasterde bijbelvertelling uit de jaren ’80. En dat 150 minuten lang. 150 minuten waarbij je exact weet wat er zal gebeuren.
En nu komen de plagen. En nu splitst de rivier open. En nu gaat hij het toch nog halen. Einde.

Mijn advies: wacht tot hij op tv is. Of nog beter: haal The Ten Commandments (die van 1956) nog eens boven en kijk daar naar.

30%