Mad Max: Fury Road: Highway to hell (review)

2

“My name is Max. My world is fire. And blood.” Max zelf geeft hier perfect de essentie van de film weer. Perfecte no-nonsense actie aan een razendsnel tempo. Wij gingen Mad Max: Fury Road zien en kwamen moe maar voldaan uit de filmzaal.

Mad Max: Fury Road is in principe een sequel op de drie voorgaande films. Maar eigenlijk moet je die helemaal niet gezien hebben om te snappen waar het over gaat. De wereld is verwoest door nucleaire oorlogen en de mensheid gaat verder op één instinct: overleven. Alles wordt beheerst door drie dingen: water, olie en wapens. Heb je één van die zaken, dan ben je oppermachtig. Heb je niets, dan ben je zo goed als ten dode opgeschreven.

maxresdefault

De film begint met een korte monoloog van Max, hier krijg je een klein beetje inzicht in het personage. Maar al snel gaat de film een versnelling hoger, Max wordt achtervolgd, gevangengenomen en dient vervolgens als levende bloedzak voor één van de onderdanen van Immortan Joe. Je weet direct aan wat je je kan verwachten, een razendsnelle met nitro ingespoten joyride van een film. Immortan Joe is een krijgsheer die grote hoeveelheden water bezit en daarmee zowat de koning te rijk is. We worden ook voorgesteld aan Imperator Furiosa, Immortan Joe’s belangrijkste luitenant. Zij bestuurt de War Rig, een grote truck omgebouwd tot oorlogswapen. Haar taak? Kogels en benzine gaan halen in Gas Town en de Bullet Farm. Maar ze verraadt Immortan Joe en steelt iets dat van groot belang is voor hem. Immortan Joe gaat ze achterna en roept versterking in van Gas Town en de Bulletfarm.

FURY ROAD

Max en Furiosa kruisen elkaars pad en geraken zo samen verwikkeld in één grote achtervolgingsscène de ganse film door. Fury Road gaat een razingwekkend tempo vooruit, je krijgt amper momenten van rust waar je even naar adem kan happen. Bijna constant zie je voertuigen voor je netvlies scheuren. Het tempo is verschroeiend en dat is meteen ook de grootste sterkte van de film. George Miller had een visie voor deze film en voert deze perfect uit, geen bullshit, geen geforceerde humor, gewoon razendsnelle actie aan 220 km per uur. Het geweld is perfect gechoreografeerd en met praktisch geen CGI, echte oldskool vernieling dus. Je zou denken dat de film al gauw teveel van het goede wordt, maar de actie zit zo goed in elkaar dat je alles goed kan volgen. Nooit heb je een moment waarvan je denkt: “wacht, wat is er nu net gebeurd?” Het is precies een ballet van explosies en overkop gaande voertuigen. Het komt ook nooit goedkoop over, de actie is intens gewelddadig maar rekent nooit op het obscene aspect van de zaak.

8EmDswi

Op vlak van plot is er niet heel veel te vertellen eigenlijk. Echt grote twists zijn er niet en je weet op de één of andere manier wel hoe het gaat aflopen. Wat wel opvalt is het feit dat Max bijna een achtergrondpersonage wordt in zijn eigen film. Er ligt een veel grotere nadruk op Furiosa en sterke vrouwen in het algemeen. Furiosa krijgt een doel, terwijl Max gewoon wil doen waar hij mee bezig was, overleven. Voor de rest krijgen we een beeld van de mensheid die wel eens dicht bij de realiteit zou kunnen liggen. Humanity is the devil.

ImmortanJoe

Mad Max: Fury Road is een zomerblockbuster zoals geen andere. De pure visie van de regisseur onderscheid de film van alle andere. Het is enorm lang geleden dat we een actiefilm kregen die niet neergetrokken wordt door bijzaken die er niet toe doen. Je wordt meegesleurd aan een tempo dat je hoofd ervan duizelt en net wanneer je denkt even rust te hebben begint het hele spektakel opnieuw. Koppel daaraan de goede soundtrack en je kan niet teleurgesteld zijn. Dit is trouwens één van de weinige films die verklaart waarom er muziek speelt tijdens de actiescènes.

90%
90%
DE MAX

Mad Max: Fury Road is een must-see voor alle actie fans. Je krijgt de essentie van actie op je netvlies geschroeid en je zal je geen moment vervelen. Dit is een film waar alle andere zomerfilms moeten voor oppassen, een gedurfde visie die perfect is uitgevoerd. Nu al een echte cultklassieker als je het ons vraagt. Bravo Max, bravo.

• VERWACHTING
    8
  • NET NA DE FILM