Ondanks zijn 17 jaren van dienst kreeg Hugh Jackman nooit de solofilm die hij verdient. X-Men Origins: Wolverine was een klucht van jewelste en aan The Wolverine schortte vanalles. Kan Logan overtuigen? Komt hier het woeste en beestachtige personage uit de comics eindelijk naar boven?

Logan review Caliban stephen merchant

Caliban, niet dezelfde als in X-Men: Apocalyps (Stephen Merchant) en Logan (Hugh Jackman)

Veel blijft er niet over van de mutanten van weleer. We ontdekken Logan (Hugh Jackman), Charles Xavier (Patrick Stewart) en Caliban (Stephen Merchant) in een stuk woestijn druk bezig met overleven. Maar dat rurale leventje wordt volledig overhoop gegooid wanneer Logan beslist het roer van zijn carrière als limousinechauffeur om te gooien. Daarbij snelt hij een vrouw (Elizabeth Rodriguez) ter hulp die hem vraagt om een meisje naar North Dakota te brengen. Maar vermits dit X-23 (Dafne Keen) is, maakt dat die taak niet eenvoudig. Het geheel vertrekt op een roadtrip, die niet zonder gevaren is. Ze worden namelijk achtervolgd door Donald Pierce (Boyd Holbrook), een cyborg die er alles aan zal doen om het meisje terug te krijgen. Wie is X-23 en waarom is het zo belangrijk dat Pierce haar terug wilt? We leren het stelselmatig doorheen de film.

Logan review patrick stewart

Patrick Stewart als Charles Xavier

Op het eerste gezicht lijkt dit niet het verhaal voor een superheldenfilm die met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Toch is dat zonder twijfel het geval. James Mangold is erin geslaagd om met uitstekende regie en een goed script Wolverine eervol op het grote scherm te brengen. Wat we hier krijgen is geen film met bloedstelende schurken of doldwaze tijdreisavonturen. Ruw realisme, een verhaal waarin de inzet hoog is, een filmkeuring die met reden “kinderen niet toegelaten” is, maar uiteindelijk ook erg menselijk. Het werd tijd dat het superheldengenre een film krijgt van dit kaliber.

Met de familie op vakantie

Logan review Dafne Keen

Wanneer de kleinste geen snoepjes krijgt tijdens de reis naar Spanje en je hulp moet inschakelen.

Het verhaal draait voornamelijk rond vriendschap en familie, wat het niet uniek maakt in het superheldengenre. Het past echter wel bij het personage van Hugh Jackman. Wolverine/Logan kennen we als een onthecht en gehard persoon. De interactie tussen hem, Charles Xavier, X-23 en Caliban is niet altijd even hartelijk, maar op enkele momenten bracht het een glimlach op m’n gezicht. Dat Logan al jarenlang een deel is van de X-Men-films en nu in een situatie wordt gestoken die we niet gewoon zijn, maakt de film des te beter.

In Logan geen computergeanimeerde schurken die aan de lopende band worden weggeslingerd, zoals dat de gewoonte lijkt te zijn. We krijgen bloedstollende actie, die we herkennen van onder andere Daredevil op Netflix. Elk gevecht kan het laatste zijn, zelfs al gaat het om een mutant als Wolverine. Dat vleugje menselijkheid is een goede keuze en lijkt ook steeds meer in trek te geraken. Ook in Captain America: Civil War zie je dat ook en ik moet zeggen dat ik het kan smaken.

Logan review Boyd Holbrook

Boyd Holbrook als Donald Pierce

Ook in de rustige scènes steunt de film op deze menselijkheid. Dit is de waarschijnlijk laatste film met Hugh Jackman als the Wolverine en het staat niet in verband met een breder universum, zoals dat bij films van Marvel het geval is. Dat geeft Logan de ruimte om personages uit te werken zonder dat dat verplicht lijkt. Vergelijk het met de scène bij Hawkeye thuis in Avengers: Age of Ultron, maar dan beter verwerkt in het geheel.

De camera brengt je dichtbij

Dit wordt sterk bijgestaan door het camerawerk van Director of Photography John Mathieson en regisseur Mangold. De vele close-ups brengen de personages letterlijk dichterbij en geeft extra aandacht aan de gezichtsuitdrukkingen. Je leest de pijn en het lijden zo van Hugh Jackman en Patrick Stewart af. Petje af voor deze fenomenale acteerprestaties. Ze zorgen ervoor dat je je betrokken voelt zoals geen enkele andere superheldenfilm dat eerder deed. Hier wordt de volledige twee uur en een kwartier aan gewerkt en het werpt z’n vruchten af.

logan review hugh jackman

Goed geschreven personages maken of kraken een film, gelukkig zit dat bij Logan goed. Wanneer deze ook nog eens uitstekend tot leven worden gewekt door de acteurs, dan ben je al aardig op weg naar een film van kaliber. Voeg daar een memorabele soundtrack aan toe en je zit erg goed. We herinneren ons allemaal de stukken die door John Williams werden gecomponeerd voor de Star Wars-films. De soundtrack van Guardians of the Galaxy, wat eigenlijk niet heel veel meer is dan Avengers in de ruimte, verhief zich naar een nieuw niveau. Logan heeft jammer genoeg zo geen hoogtepunten. Dat de muziek niet verder wordt benut dan om scènes een klein beetje meer sfeer te geven is een kwaal die de superheldenfilms al even achtervolgt en in Logan is dat niet anders.

Logan, een nieuw soort superheldenfilm

Logan black white hugh jackman

Met Logan krijgen we eindelijk een film waarin het acteertalent van Hugh Jackman en Patrick Stewart ten volle wordt benut. Ze moeten geen over-the-top-superhelden spelen, hoe vermakelijk dat soms is. Nee, we zien hier mensen in een verhaal dat echt raakt. Op zich breekt het niet enorm hard met de conventies van het genre. De barstjes die we al zagen bij Civil War, Deadpool en nu ook Logan tonen dat er evolutie in zit. Op een dag zullen de verschillende genres binnen de superheldenfilms even divers zijn als de genres binnen de bredere filmwereld. En hier werd een bewuste stap gezet in de juiste richting.

Logan is vanaf 1 maart te zien in de Belgische zalen. Op 2 maart is ook Nederland aan de beurt.

Niet zo’n fan van grommen en bruut geweld? Dan zijn deze films misschien iets voor jou:

Moonlight review: bijna volle maan

Hidden Figures review: separate but superior

La La Land review: Dance me to the Moon

The LEGO Batman Movie review (want het moet niet allemaal Oscar genomineerd te zijn)

Score

8 Awesome

Het werd tijd: eindelijk heeft Fox een mature superheldenfilm afgeleverd. Hier geen toilethumor, maar een verhaal over wat het betekent om alles te geven voor vrienden en familie. Hugh Jackman en zijn mede-acteurs brengen het verhaal prachtig en worden uitstekend ingeblikt door regisseur Mangold. Deze mag je niet missen.

• Personages 9
  • Audiovisueel 7
  • Sfeer 7