The LEGO Batman Movie gaat over Batman, maar dat wist je waarschijnlijk al. In tegenstelling tot de DC Dark Knight-films is de hoofdrol niet weggelegd voor mensen van vlees en bloed, maar stelen miljoenen LEGO blokjes de show. Dat betekent in vergelijking met die andere films veel kleur, veel humor en een snel, maar toch emotioneel verhaal. We gniffelden in The LEGO Movie al geregeld met LEGO Batman, maar kan het personage ook een volwaardige spin-off dragen?

Vleermuis met bindingsangst

Vooraleer de nukkige vleermuis (Will Arnett) ten tonele verschijnt, mag zijn aartsrivaal The Joker (Zach Galifianakis) de spits afbijten. Als vanouds heeft de Clown Prince of Crime een plan opgevat om Gotham te laten klappertanden onder zijn terreur. En deze keer verzekert hij er zich van dat Vleertje geen roet in het eten komt strooien. Maar hoewel het Batsign wordt gesaboteerd en hij de hulp krijgt van heel wat bekend geboefte, komt Batman toch opdagen en redt hij Gotham City net op tijd van een noodlottige bomaanslag.

Net voor het onschadelijk maken van die bom, zien we tijdens een intieme woordenwisseling tussen de clown en de vleermuis wat voor een emotieloos wrak Batman is. Het bange weeskindje heeft het verlies van zijn ouders nooit volledig verwerkt, waardoor hij last heeft van bindingsangst. Maar er is beterschap op komst. En die komt er in de vorm van de nieuwe commissaris Barbara Gordon (Rosario Dawson). Het is namelijk tijdens haar persconferentie dat Batman Dick (Michael Cera) tegen het lijf loopt. Dick is een collega-weesje op zoek naar een adoptievader en denkt in Bruce Wayne de perfecte pa gevonden te hebben.

Vrije tijd in overvloed om surrogaatpapa te spelen, want Barbara kondigt op de persconferentie aan dat ze de criminaliteit liever opgerold ziet door teamwerk van haar politiemacht dan dankzij het eenzame verzet van de gevleugelde vigilante. Bruce zelf ziet dat vervroegd pensioen niet direct zitten en, wetende dat The Joker na zijn gefaalde plan niet bij de pakken zal blijven zitten, moet dus een paar drastische maatregelen nemen.

Onromantische komedie

Wie wil weten wat die maatregelen precies inhouden, moet de film maar zelf gaan bekijken. Er gebeurt heel wat maar uiteindelijk kan je alles terugbrengen naar het overwinnen van Batmans angst om samen te werken en vrienden te maken. Verwacht je dus aan verhaal over rauwe emoties, diepe isolatie maar vooral ook over de geneugten van de vriendschap.

Die vriendschap valt ruim te interpreteren. Net als in The Dark Knight van Nolan wil The Joker een gitzwart plekje in het donkere hart van Batman veroveren. Zijn opzet doet wat denken aan een dolgedraaide versie van een romantische komedie, waarin The Joker maar wat graag wil horen dat hij Vleertje’s aartsvijand is. Dat Batman hem oprecht haat. Hij wil als het ware Batmans vijandelijke bro worden. Hoe hechter de vriendschap des te bitter kan de rivaliteit worden, maar misschien werkt het ook op de omgekeerde manier.

The LEGO Batman Movie vliegt als een Batmobile op kruissnelheid voorbij. Tijd om te bekomen is er niet, want de personages belanden van de ene grappige situatie in de andere. Nu eens gaat een grap vlak op zijn gezicht, maar door het hoge tempo zit er al snel een betere in de pijplijn zodat je lachspieren geen kans krijgen om zich te vervelen. Bepaalde plotpunten, zoals de “romance” tussen Bats en Joker, worden misschien iets te fel onderlijnd. Door die herhaling lijkt het alsof de makers ons handje willen vasthouden en er zeker van willen zijn dat we alles goed gesnapt hebben. The LEGO Batman Movie blijft natuurlijk een animatiefilm die een breed (en ook jonger) publiek moet aanspreken, toch mochten bepaalde thema’s er voor ons minder vingerdik opgelegd worden.

De scènes die op een gevoelige snaar mikken worden wel goed uitgebalanceerd met stapels droge humor. De film vindt dan ook een uitstekende balans tussen actie, emotie en humor en neemt zichzelf nooit al te serieus. Bewijs daarvan zijn de talrijke verwijzingen naar vorige Batman-films waarin de vleermuis zich depri voelde. Ook de originele credits dragen hun LEGO steentje bij aan dit grappige karakter.

LEGO Batman The Joker

Beatboxende Batman

Net als zijn voorganger ziet ook The LEGO Batman Movie er fantastisch uit. Van de plastieken LEGO texturen, tot de “opgeplakte” gezichtjes en de scènes waar de LEGO blokjes aan een rotvaart in elkaar klikken, alles wordt mooi en supergedetailleerd tot leven gebracht. Dit keer is er wel een stuk minder aandacht voor de meesterbouwers en ook live-action shots van mensen die met LEGO spelen schitterend door afwezigheid.

Toch is het op geen enkel moment moeilijk om je voor te stellen dat The LEGO Batman Movie tot leven komt dankzij de verbeelding van een spelend kind. Zo worden de lasers van Batmans voertuigenarsenaal niet mechanisch van geluid voorzien, maar door gesproken pew pew pews op ons afgeschoten. De rest van de stemacteurs levert goed werk en ook op de “gewone” geluidseffecten valt weinig af te dingen. Het succes van Everything’s Awesome, de catchy oorwurm uit The LEGO Movie, wordt niet geëvenaard, maar de gekende Batmanmuziek en het feit dat Vleertje zich al beatboxend door dit nieuwe avontuur waagt, maken dat ruimschoots goed.

The LEGO Batman Movie speelt vanaf 8 februari 2017 in de Belgische bioscoopzalen!

8 Still Awesome!

The LEGO Batman Movie is de tweede zeer geslaagde LEGO Film. Het verhaal houdt wel je handje vast zodat je zeker alles begrijpt. Toch is de balans tussen emotie, humor en actie ideaal. De LEGO figuurtjes blijven ook een genot om naar te kijken en doen je zin krijgen om er zelf toch weer eens mee te beginnen!

• Personages 8
  • Soundtrack 7
  • Visueel 9