Kung Fury: Flitsende ode aan de goeie ouwe tijd (review)

0

Skateboards! Explosions! Kung fu! Raptors? Things! Excitement!! Ik hoor het Jeremy Scott van Cinemasins al zeggen. De makers van het Zweedse Kung Fury hebben het woord “overdaad” uit hun woordenboek geschrapt tijdens het bijeen schoppen van deze kortfilm en stortten zich met overgave op deze 80’s ode.

kungfury

Kung Fury is het resultaat van een geslaagd Kickstarterproject, waarbij de grote massa de opzet wel leek te smaken. Er werd immers drie keer het beoogde bedrag bijeengeraapt, ruimschoots voldoende om deze kortfilm te maken. Werd de kaap van 1 miljoen behaald, dan zou er een langspeelfilm zijn gekomen, maar het mocht niet zijn. In plaats daarvan kregen we de gratis te bekijken, volledige film (onderaan embedded), die nu online staat. Kung Fury werd onder andere door David Hasselhoff gepromoot, die zijn beste eightiesbeentje voorzette in de muziekclip “True Survivor”. Naast de film is er trouwens ook een game beschikbaar, die samen met de volledige film via Steam te downloaden is.

sunset-lambo-jpg

De film zelf? Een vrolijk zooitje van alle mogelijke 80’s filmclichés die je maar kan bedenken. Explosies? 20 seconden in Kung Fury heb je de eerste al. Over-the-top geweld en martial arts? Check. Neonkleuren, zonsondergangen en Miami als locatie? Check. Cheesy oneliners? Genoeg om een Afrikaans land van cheeseburgers te voorzien. Laserschietende raptors? Damn right, check! Bedenk een eighties cliché en het zit in Kung Fury. Het is een feest van herkenning voor mensen die opgegroeid zijn met “foute” films, maar deze gezien hebben is geen vereiste om eens goed te kunnen lachen met deze dolle rit van 31 minuten.

Kung-Fury-Thor

Wat wel opvalt, eens je het eerste kwartier voorbij bent, heb je het zowat gezien. Er zijn daarna niet veel dingen die je dan nog verbazen of doen lachen; het voelt wat aan alsof de film het grootste deel van zijn kruit heeft verschoten. Ergens is het een beetje jammer dat Kung Fury niet langer is, zodat de humor en het verhaal nog wat gespreid konden worden, in plaats van de flitsende kakofonie die het nu is. Maar laat je hierdoor niet ontmoedigen, de film blijft zo slecht dat hij goed wordt en is zeker het bekijken waard. De funky muziek is lekker catchy, de personages en acties zijn zo godvergeten overdreven dat het hilarisch is, en de special effects zijn best te pruimen. Span een zweetbandje om, trek een gescheurde jeans aan en nestel je in de zetel met een groep uitbundige vrienden met een gigantische kom chips. Dit is nostalgisch entertainment dat zichzelf niet bepaald serieus neemt – waar wacht je nog op?

Meningen van Team Geekster

Nils

Mijn brein was hier niet klaar voor.

Robin

Ik vind er niks aan. Veel te geforceerd. Het mag de bedoeling zijn, het werkt gewoon niet. Mijn mening: geforceerde platte kak. Meer heb ik daar eigenlijk niet over te zeggen.

Hoe het er soms aan toe gaat in de Geekster crew als de meningen verdeeld zijn

Michiel

Kung Fury is de grappigste jaren ’80 b-movie parodie die je tegenwoordig kan bekijken. In een half uur worden zowat alle cliché’s er doorgedraaid: funky muziek, hilarische innerlijke monologen, time travel, verouderde special effects, over-the-top geweld, (opzettelijke) slechte acteerprestaties en computertechnologie die je niet kan onderscheiden van magie. Voor een stevig diepgaand verhaal moet je Kung Fury niet bekijken, maar als je een half uurtje – en gelukkig niet langer – goed wil lachen, kan ik het zeker aanraden.

Yorick

Historisch volstrekt correcte weergave van het Vikingtijdperk, Nazi-Duitsland en de jaren ’80.
Even serieus: Het is zeker de moeite waard, maar na ongeveer de helft was ik het al wel beu. De vechtscenes in het laatste deel waren iets te langdradig en het einde laat wel erg duidelijk de ambitie voor een sequel zien. Al bij al, perfect om een half uur niet te studeren.

Jason

Kung Fury is een geniale over-the-top lasershow, met special effects net ongeloofwaardig genoeg om je mondhoeken zo goed als permanent op te krullen. De dialogen, met hun abominabel schrijfniveau, zijn wel een domper op de feestvreugde. De random factor is hoog en je moet een fan zijn van internet om hierom te lachen, maar de 30min LSD trip door deze zo-slecht-dat-ie-goed-wordt film is een ware aanrader.

67%
67%
Nostalgisch goed