Klassieker: Le Voyage dans la Lune (George Méliès)

0

Le Voyage dans la Lune ( 1902 ) is de bekendste en meest complexe film die Georges Méliès maakte. Hij haalde inspiratie uit de novels From the Earth to the Moon en Around the Moon van Jules Verne en verwerkte elke door hem gekende en uitgevonden truc in de film. Met zijn 8 of 14 minuten (afhankelijk van de snelheid waarmee hij wordt afgespeeld) is dit de langste film uit zijn repertoire.

la voyage dans la lune

Professor Barbenfouillis legt zijn droom uit aan de overige astronomen.

Le Voyage dans la Lune

In de eerste scène van de film zien we Professor Barbenfouillis die zijn collega’s probeert te overtuigen om een reis naar de maan maken. Hij vindt 5 dappere astronomen (Nostradamus, Alcofrisbas, Omega, Micromegas en Parafaragaramus) die zich wel kunnen vinden in zijn plan. Samen bouwen ze een raket in de vorm van een kogel en een groot kanon dat hen de ruimte inschiet. De maan bekijkt de naderende raket en krijgt deze vervolgens in zijn oog.

Nu de astronomen veilig geland zijn op de maan, besluiten ze die te verkennen. De reis heeft hen volledig uitgeput en al snel vallen ze, in dekens gewikkeld, in slaap op het maanoppervlak. Tijdens hun slaap valt er vanalles te ontdekken in de ruimte: een passerende komeet, de Grote Beer komt tevoorschijn met menselijke gezichten die uit elke ster verschijnen, Saturnus leunt uit een raam in zijn geringde planeet en de maangodin zit op een schommel in de vorm van een maansikkel.

la voyage dans la lune

Saturnus leunt uit een raam in zijn geringde planeet en de maangodin zit op een schommel in de vorm van een maansikkel.

Laatstgenoemde veroorzaakt sneeuwval waardoor de astronomen ontwaken. Ze zoeken onderdak in een grot waar ze reuzenpaddenstoelen ontdekken. Wanneer één van de astronomen zijn paraplu opent, krijgt die paraplu wortels en verandert ook in een paddenstoel.

Ondertussen worden ze ontdekt door een Selenite, een insectachtige bewoner van de maan, maar de astronomen kunnen hem gemakkelijk verslaan. Deze wezens exploderen namelijk wanneer je hen met genoeg kracht raakt. Maar er verschijnen meer Selenites en de astronomen krijgen het steeds moeilijker om zichzelf te verdedigen. Ze worden gevangengenomen en meegevoerd naar het paleis van hun koning. Eén van de astronomen weet zich echter bevrijden en smijt de koning op de grond waarna deze explodeert.

la voyage dans la lune

De astronomen ontdekken een grot vol paddenstoelen.

De astronomen vluchten naar hun capsule, terwijl ze achtervolgd worden door de Selenites. De meesten weten de capsule te bereiken, maar de dappere Barbenfouillis blijft achter en maakt gebruik van een touw om de capsule over de richel van de maan te werpen, terug de ruimte in. Een maanbewoner kan nog net de capsule grijpen, maar samen vallen ze door de ruimte en landen in een oceaan op de aarde, waar een schip hun ter hulp komt.

In het slot van Le Voyage dans la Lune zien we een feestelijke parade ter ere van de astronomen, met inbegrip van de gevangen Selenite, en wordt er een gedenkplaat onthuld met de woorden ‘Labor omnia vincit’ (“werk overwint alles”).

la voyage dans la lune

De feestelijke parade ter ere van de astronomen.

Techniek

Le Voyage dans la Lune wordt door velen beschouwd als de eerste sciencefictionfilm aller tijden. Ook is men van mening dat het idee van een ruimteschip één van de bekendste iconen van het genre is.

Een techniek die Méliès vaak toepaste in zijn film is de stop-truc. Hierbij stopt men tijdelijk met filmen om aanpassingen te doen in het decor. Wanneer men de beelden dan samenvoegt, krijgt men een magisch effect (bijvoorbeeld de exploderende Selenites). Voor andere effecten gebruikte Méliès zijn kennis van het theater, om bijvoorbeeld illusies te creëren. Ook voor de stijl van de film blijft hij in de theaterwereld. Zo wordt er geen gebruik gemaakt van diepte en staan de acteurs steeds naast elkaar. Gecombineerd met een stilstaande camera krijg je als kijker echt het gevoel alsof je naar een theaterstuk zit te kijken.

la voyage dans la lune

De astronomen hebben een prachtig zicht op de aarde.

Voor het bekende shot waarin de camera het ‘maangezicht’ benadert, werd de camera niet verplaatst. De acteur, met uitzondering van zijn gedicht bedekt met zwart fluweel, werd op een stoel geplaatst. Die werd bediend met katrollen en naar de camera toe getrokken. Een andere opmerkelijke techniek werd toegepast op het moment dat de capsule in de oceaan belandt. Deze illusie werd bereikt door een kartonnen capsule te laten vallen in een aquarium met kikkervisjes.

Ook voor de kostuums werd gebruik gemaakt van karton. Méliès maakte de prototypes van de Selenites in stukken terracotta, om vervolgens mallen te maken in gips. Deze mallen werden gebuikt om de kartonnen versies van de hoofden, voeten en knieschijven te maken die de acteurs droegen.

la voyage dans la lune

Barbenfouillis in gevecht met een Selenite.

Ik ben fan van Le Voyage dans la Lune! Je krijgt echt het gevoel dat je naar een theaterstuk zit te kijken. De decors vind ik werkelijk prachtig en ik sta versteld van de special effects die werden gebruikt. Het enige wat ik miste, was geluid. In 1902 vertoonde Méliès zijn werken onder andere op kermissen waar ze werden begeleid door een verteller en livemuziek. Wat een belevenis moet dat zijn geweest!


Korte biografie George Méliès :

George Méliès (1861 – 1938) werd geboren in Parijs als de zoon van een rijke laarzenmaker. Op 23-jarige leeftijd ging hij in Londen wonen om zijn Engels te verbeteren. Hij kwam terecht in het Egyptian Theater dat in het bezit was van twee goochelaars. Onder de indruk van hun kunnen, besloot Méliès ook goochelaar te worden en hij gaf 2 jaar later zijn eerste publieke optreden. Na het pensioen van zijn vader verkocht hij diens zaak en gebruikte de som om een verlaten theater, Theatre Robert-Houdin, in Parijs over te kopen.

george melies

In die tijd ontwikkelde August Lumière de cinematograaf. Méliès woonde in het appartement onder Lumière en was razend enthousiast over dit nieuwe medium. Hij beweert zelf dat hij aanwezig was bij de eerste voorstelling van deze cinematograaf, al lijkt dat niet historisch correct te zijn. Lumière weigerde zijn uitvinding te verkopen aan zijn onderbuur, maar Méliès wist illegaal toch een projector te verkrijgen, gebaseerd op de technologie van de kinetoscoop van Edison. Vanaf die dag kon hij in zijn theater ook filmvoorstellingen vertonen.

Maar daar stopte zijn enthousiasme niet. Hij bestudeerde de projector en bouwde die met de hulp van Lucien Koster uit tot een filmcamera. Vanaf 1896 beschikte hij over de middelen om zelf films te gaan maken en over de eerste filmstudio in Europa, Star Film. Hij deed zelf de regie, bedacht trucs, acteerde en schilderde de decors van de meer dan 500 films die hij uitbracht. Zijn scholing in het negentiende-eeuwse theater zie je ook licht doorschemeren in zijn films. Niet alleen in de decors en kostuums, maar ook door de buiging die de acteurs maken aan het einde van een scène.

george melies

Een weergave van de studio van George Méliès.

Hij begon meer en meer te experimenteren en wist niet alleen kleur, maar ook illusies op film te creëren. Door beelden over elkaar te leggen, vormde hij in zijn eentje een heel orkest in ‘L’Homme Orchestre (1900). Een bekend verhaal is ook hoe hij stop-motion ontdekte. Zijn camera liep 1 minuut vast tijdens het filmen. Toen hij de film bekeek zag hij hoe een bus plots veranderde in een koets en hoe mensen verdwenen of verschenen. Hij gebruikte deze techniek in Escamotage d’une dame au Théâtre Robert Houdin om een dame te laten transformeren in een skelet. Dit effect noemde hij truc d’arrêt en is het eerste speciaal effect in de filmgeschiedenis.

Bij het begin van de twintigste eeuw kreeg Méliès het moeilijk. Hij ontdekte dat zijn films illegaal werden gekopieerd in Amerika en kreeg hevige concurrentie door het ontstaan van de eerste bioscopen van Léon Gaumont en Charles Pathé. De industrie evolueerde, maar Méliès kon zich niet aanpassen waardoor zijn theater gesloten werd en hij bankroet ging. Een aantal jaren later zat hij volledig aan de grond en vernietigde uit onmacht en woede alle negatieven die hij in zijn bezit had. Samen met zijn vrouw nam hij een baan in een kiosk bij het station Montparnasse.

george melies

Dankzij de surrealisten, die hem als een pionier beschouwden, werd zijn reputatie hersteld. In 1931 ontving hij de Legioen van Eer, de hoogste Franse onderscheiding, en een appartement waar hij de rest van zijn dagen doorbracht. Ondanks de 500 films die hij naliet, overleed Méliès berooid.

Share.

About Author

Gwen

Liefhebber van het geschreven woord, b-films en cijfers. Aanbidder van Stephen King en Tim Burton. Beginnende muzikant maar een eeuwige student met een zwak voor bebaarde mannenlichamen.

Reacties