Na The Spirits Within en Advent Children is Kingsglaive: Final Fantasy XV de nieuwste poging van Square Enix om met een computer animated movie de harten en zielen van de wereld te veroveren. De film is een companion piece voor Final Fantasy XV zelf, en toont ons wat er in de hoofdstad Insomnia gebeurt met koning Regis, prinses Lunafreya en de elitesoldaat Nix Ulric, terwijl Noctis en Co aan hun road trip bezig zijn. Zeggen dat de twee vorige animatiefilms van Square Enix niet met universele vreugde herinnerd worden, is een understatement van jewelste. Kan Square Enix eindelijk de fouten van het verleden goedmaken? Geekster warpte met een dolk van de ene kant van de kamer naar de andere en zocht het voor jullie uit.

Goed verhaal, rare regie

De oorlog tussen het magische koninkrijk Lucis en het technologische keizerrijk NIlfheim eist een zware tol van de Lucians. Ze moeten steeds meer terrein opgeven en zelfs hun elitesoldaten, de Kingsglaive, kunnen het tij niet doen keren. Groot is dan ook ieders verbazing (en achterdochtigheid) wanneer NIlfheim een wapenstilstand voorstelt. Lucis mag wel enkel de controle over de hoofdstad Insomnia bewaren en moet alle kleine koninkrijkjes en steden binnen hun grenzen aan hun lot overlaten. Verder moet prins Noctis huwen met prinses Lunafreya van het koninkrijk Tenebrae (al jaren veroverd door Nilfheim) om het verdrag symbolisch te beslechten. Een moeilijke beslissing voor koning Regis, aangezien hij de keizer van NIlfheim helemaal niet vertrouwt en vele inwoners van Insomnia, waaronder de hele Kingsglaive, vluchtelingen zijn uit de gebieden die hij zou moeten opgeven.

Kingsglaive Nyx

De held van deze film heeft een hero complex en probeert steeds zoveel mogelijk mensen te redden.

Nyx is een typische actieheld: een tragisch verleden, de drang om iedereen te redden en een gezonde afkeer van autoriteit wanneer nodig. Jammer genoeg komt hij hierdoor soms (maar niet altijd) wat saai en generic over. Luna is een speelbal van de politiek, en hoewel ze een aantal beslissingen maakt en (zeker naar het einde van de film toe) actie onderneemt, is ze toch nog grotendeels de damsel in distress van dienst. Van de drie hoofdpersonages is Regis veruit de interessantste door zijn innerlijke tweestrijd tussen het beschermen van ofwel Insomnia ofwel heel Lucis en door zijn politieke know-how.

Kingsglaive Luna

Lunafreya doet haar uiterste best om niet enkel een damsel in distress te zijn.

Het verhaal zelf is voor het grootste deel entertainend, en bevat ook een aantal zeer goede scènes. Uitschieters zijn de scène waarin de kanselier van NIlfheim het verdrag komt voorstellen en de scène waar zowel King Regis als keizer denken de bovenhand te zullen hebben wanneer alle hel zal losbreken, en elkaar heel subtiel daarop wijzen. Jammer genoeg stelt het script van de film in andere scènes vaak teleur. Ook lijkt het alsof sommige plot threads niet volledig uitgewerkt zijn of alsof er een aantal scènes uit de film zijn geknipt die ze er beter in hadden gelaten (en die hopelijk ooit in een director’s cut te zien zullen zijn). Sommige scène-overgangen zijn gewoon zwarte schermen, en dit gaat al snel vervelen. Niet alle personages zijn even goed uitgewerkt en de beweegredenen van een aantal van hen zijn helemaal niet overtuigend. Ten slotte leidt een post-credits scene wél Final Fantasy XV perfect in. Ook een paar easter eggs die verwijzen naar de games zijn heel fijn. Na het bekijken van deze film heb je dan ook veel zin om het spel zelf te spelen en minstens één villain te gaan confronteren.

Kingsglaive Izunia

Kanselier Izunia is het meest entertainende (en best vertolkte) personage van de hele film.

Visueel prachtig, maar middelmatige voice acting

Waar de film zoals verwacht in uitblinkt, zijn de visuals. Kingsglaive ziet er schitterend uit en legt alweer de lat een beetje hoger voor andere animatiestudio’s. Vooral de gezichten zijn dankzij de motion capture indrukwekkend en fotorealistisch, maar ook de locaties mogen er zijn. Sommige monsters die we nog kennen uit vroegere games zien er beter uit dan ooit. Jammer genoeg zorgt de snelheid van de gevechten en het constant rondwarpen ervoor dat de actiescènes soms moeilijk te volgen zijn. Ook komt de lip synching zoals verwacht niet altijd even goed overeen met de dialogen.

Kingsglaive Tenebrae

We krijgen in de film een glimp van het prachtige Tenebrae.

Kingsglaive bevat een aantal beroemde namen. Zo heeft Aaron Paul zijn stem geleend aan Nix, Lena Heady die van haar aan Luna, en ten slotte heeft Sean Bean de vertolking van Regis op zich genomen. Paul probeert zijn best te doen met het script dat hij gekregen heeft, maar dit kan ons niet altijd bekoren. Ook Heady en Bean hebben een paar rare zinnen in de mond gekregen, en hun vertolkingen laten dit soms horen. De beste voice actors in deze film zijn echter stemmen die we ook in FFXV zelf zullen horen. David Gant is sinister als keizer Aldercapt en Darin De Paul heeft zich echt geamuseerd met zijn heerlijke over-the-top vertolking van keizerlijke kanselier Ardyn Izunia. Er zijn echter ook een paar rare vertolkingen in deze film, met op de eerste plaats Liam Mulvey als Libertus. De soundtrack, van de hand van John R. Graham, past meestal goed bij de film, en gebruikt naast het hoofdthema van FFXV ook een paar thema’s uit vorige FF’s.

Kingsglaive: Verdict

Kingsglaive: Final Fantasy XV is een goede companion piece voor FFXV, maar kan met de beste wil van de wereld maar een middelmatige film genoemd worden. Het verhaal is interessant, maar de rare regie, het script en een deel van de voice acting zorgen ervoor dat Square Enix ook voor de derde keer een visueel prachtige, maar uiteindelijk teleurstellende film aflevert. Bekijk Kingsglaive dan ook eerder als een twee uur durende cutscene bij Final Fantasy XV dan als een volwaardige film.

Wil je meer weten over Final Fantasy XV?
  • Lees hier onze spoilervrije, maar zeer uitgebreide, preview van de eerste 5 uur.
  • Lees hier onze Gamescom-bevindingen.

De geekster reviewscoregids

Kingsglaive: Final Fantasy XV op bol.com

6 Chaotisch

Als deel van het Final Fantasy XV universe zal deze film de fans van het spel misschien wel kunnen bekoren met een leuk verhaal en prachtige visuals, maar het teleurstellende script en de chaotische regie laten alweer een wrange nasmaak in onze mond achter.

• Regie 4
  • Personages 6
  • Visueel 10